וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקרים לאחר העימות: קרי ניצח את בוש

רחביה ברמן

1.10.2004 / 7:32

המועמד הדמוקרטי הצליח לתקן במקצת את תדמית ההפכפך, בעוד הנשיא חיזק את תדמיתו כמי שלא סוטה מדרכו. עם זאת, לפי הסקרים, הציבור לא שינה באופן מהותי את עמדותיו

הניתוחים המקצועיים של העימות הראשון בין שני המועמדים המרכזיים לנשיאות ארה"ב ייכתבו רק בעוד כ-72 שעות, אחרי שיתפרסמו הסקרים המקיפים שיבדקו את התרשמות המצביעים ממה שאמרו השניים. ואולם, ברוב סקרי הבזק הטלפוניים שנערכו מיד לאחר העימות העניקו הצופים את הניצחון למועמד הדמוקרטי, ג'ון קרי. סקר של גאלופ והעיתון יו.אס.איי. טודיי נתן את היתרון לקרי בשיעור של 53%-47%. סקר רשת abc נתן לקרי יתרון של 45% לעומת 36% לבוש, אולם הנשאלים מסרו כי לא שינו באופן מהותי את עמדותיהם בעקבות העימות. גם הסקרים של רשתות cbs ו-MSNBC הראו ניצחון למועמד הדמוקרטי.

קרי החמיץ אמנם כמה "הרמות להנחתה", והנשיא, ג'ורג' בוש, הצליח להכניס לו כמה פעמים, אבל בסיכומו של דבר, בעימות שהוקדש לסוגיות ביטחון ומדיניות חוץ, נדמה שקרי שיפר את עמדתו יותר מכפי שהנשיא הגדיל את יתרונו.

קרי ניסה לנטרל את אחד מהציטוטים המביכים שלו, שמשמש את אנשי בוש נגדו: כשנשאל למה הצביע נגד הקצבה של 87 מיליארד דולר שנועדה למימון המלחמה בעיראק – כספים שנועדו בין השאר לציוד מיגון לחיילים – השיב קרי "הצבעתי בעד ההקצבה הזו לפני שהצבעתי נגדה". אלה מכם שזוכרים את בחירות 84', יזכרו בספי ריבלין חוגג על ה"כן ולא" של שמעון פרס. קרי מיהר להסביר ש"שגיתי בצורה שבה דיברתי על הנושא, אבל הנשיא שגה בכך שהלך למלחמה" – כלומר, "הטעות שלי זניחה לעומת שלו", והוסיף שאת ההקצבה צריך היה לממן אחרת מכפי שהוצע בהצבעה הסופית.

"בואו תצטרפו להסחת הדעת הגדולה"

הנקודות החזקות ביותר שהעלה הנשיא בוש היו שקרי יתקשה לנהל את המשך המאבק בעיראק, לאחר שזה הצהיר שמדובר "במלחמה הלא נכונה, במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון", ושאל רטורית: "איזה מין מסר זה שולח לחיילים שלנו, לבעלי הברית שלנו, לאירופאים שאנחנו רוצים לצרף למאמץ – בואו תצטרפו לטעות? להסחת דעת גדולה?".

בנוסף תקף בוש את קרי על זלזולו בבעלות הברית שניצבות לצד אמריקה בעיראק, ואף עקץ את קרי על כך ששכח למנות בין בעלות הברית את פולין, שאכן מהווה כוח גדול יחסית עם כ-2,500 חיילים. קרי מיהר להשיב שעם כל הכבוד לגבורתם של חיילי בעלות הברית, קשה לקרוא לה ברית רצינית כאשר לחברה הבכירה בה יש פחות מעשרת אלפים חיילים בשטח.

בוש גם חזר והזכיר שקרי הצביע בעד ההחלטה לאשר לנשיא להשתמש בכוח, ואף ניסה לעקוץ אותו כשאמר שאינו נוטר לו על אותה הצבעה, ואינו סבור שקרי שיקר כשאמר שנשיא עיראק המודח, סדאם חוסיין, מהווה איום. קרי יכול היה רק לענות ש"סדאם אכן היה איום, אבל יש דרך נכונה ודרך לא נכונה לטפל בזה, והנשיא בחר בדרך הלא נכונה".

בוש מגלגל עיניים

קרי הצליח לצבור נקודות, כשהנשיא, בתשובה לאחת השאלות, אמר: "אני לא רציתי ללכת למלחמה, אבל האויב תקף אותנו". המועמד הדמוקרטי, בזמן התגובה שלו, מיהר לציין ש"סדאם חוסיין לא תקף אותנו. ועדת החקירה של ה-11/9 קבעה שלסדאם לא היה קשר להתקפות עלינו. אוסאמה בן לאדן הוא האויב שתקף אותנו". לבוש לא נותר אלא לענות, בחצי דקה של תגובה נוספת שקיבל באישור המנחה: "אני יודע שאוסאמה בן לאדן תקף אותנו".

עוד נקודות הצליח קרי לצבור כשציין את המצב הלקוי של אבטחת הפנים בארה"ב, ואת סכומי הכסף שמוציא הממשל על מלחמה בעיראק, בזמן שהוא מקצץ בתוכניות בתוך ארה"ב. קרי לא השתמש בסיסמא המוצלחת שפיתח לאחרונה, לפיה "בכל ארבעה ימים מוציאים בעיראק יותר כסף מכפי שהוצא על אבטחת נמלים בכל שלוש השנים האחרונות". מה שכן עשה קרי היה לציין שוב ושוב שיש לו תכנית להצלחה בעיראק ולניצחון נגד הטרוריסטים. הוא גם חזר ואמר מספר פעמים: "אני חזק ואני לא מתכוון להתקפל". הבעיה עם הצהרה שכזו היא - כשאתה נאלץ בכלל להצהיר אותה, זה אומר שיש לך בעיה.

מנגד, נראה בוש מוטרד או נרגז לאורך הראיון, גלגל את עיניו כמה פעמים למשמע דברי קרי, ובאופן כללי, על פי כל התגובות, נראה פחות "ממלכתי" מהמועמד הדמוקרטי. בשלב כלשהו שאל אותו מנחה העימות, ג'ים לרר, האם מרגיזים אותו דברים שקרי אומר עליו. בוש מיהר להגיד: "אני אדם רגוע", וכאמור, כשאתה נאלץ להגיד את זה...

בבחירות של 1960, בעימות בין ג'ון פ. קנדי לריצ'רד ניקסון, שהיה העימות הטלוויזיוני הראשון בבחירות בארה"ב, חשבו רוב צופי הטלוויזיה שקנדי הדמוקרטי ניצח. לעומתם סברו מרבית מאזיני הרדיו שניקסון הרפובליקני ניצח, בעיקר בגלל שלא ראו את פניו הלא מאופרות, הלא מגולחות והעצבניות, שיצרו רושם רע מאד בקרב צופי הטלוויזיה. בבחירות הקודמות הפסיד אל גור נקודות בעימות מול בוש, כשנאנח מספר פעמים למשמע דבריו של הנשיא. ייתכן שגם הפעם ניצחון הרושם החיצוני יתברר כמכריע ביותר.

לקראת סוף העימות ביצע קרי מהלך שעלול להתברר כשגיאה, כשדיבר על "לעמוד במבחן הגלובלי" בשאלת היציאה למלחמת מנע. הוא לא הצליח להסביר בבהירות למה הכוונה באמירה זו, וייתכן שסיפק תחמושת לטענה שהוא יאפשר זכות הטלת וטו על מדיניות הביטחון של ארה"ב על ידי מדינות זרות.

בוש: ישראל בטוחה יותר בעקבות המלחמה בעיראק

ישראל הוזכרה רק בשולי העימות, אשר הוקדש לעיסוק בנושאי חוץ, אולם לא הזכיר את הסכסוך במזרח התיכון. בוש אמר כי ישראל בטוחה יותר בעקבות המלחמה בעיראק, ואילו קרי ציין כי תיקון המצב בעיראק חיוני לבטחון ישראל. איש מהמועמדים לא דיבר על תוכניותיו בנוגע לסכסוך הישראלי - פלסטיני.

העימות הבא ייערך ב-8 באוקטובר, ויתמקד בשאלות של כלכלה ופנים. סקרים נוספים שייצאו בימים הקרובים יתנו הערכות מעט יותר מוסמכות בנוגע למה שבאמת חשוב – הרושם שעשו אמש שני האנשים על הציבור האמריקאי, שיבחר באחד מהם לתפקיד האיש החזק בעולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully