וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בצבא ייפו שירותו הצבאי של בוש

9.9.2004 / 21:40

כך עולה ממסמכים מתקופת שירותו של נשיא ארה"ב במשמר הלאומי האווירי ופורסמו רק כעת. עוד מוכח: הוא לא התייצב לשירות במשך חודשים

מזכרים חדשים שנחשפו זה עתה מוכיחים שנשיא ארה"ב, ג'ורג' וו. בוש, לא עמד בדרישות המשמר הלאומי האווירי של טקסס במהלך מלחמת וייטנאם. עוד מוכיחים המזכרים כי הוא סירב לפקודה ישירה וכי בקרב הממונים עליו התעוררה סערה באשר לשאלה כיצד להעריך את תפקודו לאחר שהושעה מטיסה. במזכר אחד נאמר כי איש צבא מסוים "דוחף לייפות את זה".

"בתאריך זה הוריתי כי סגן בוש יושעה מטיסה בשל אי עמידה בתקני חיל האוויר והמשמר הלאומי האווירי של טקסס, ובשל העובדה שלא ניגש לבדיקה גופנית שנתית כנדרש", נכתב במזכר מתאריך 1 באוגוסט 1972 מאת קצין שהיה ממונה על בוש, סא"ל ג'רי קיליאן, שמאז נפטר. קיליאן כתב במזכר כי הוא דורש חקירה רשמית באשר לנסיבות ההשעיה. אין כל תיעוד לכך שחקירה כזו התקיימה אי-פעם.

אותו מזכר, המצוטט בכתבה שפורסמה בסוכנות איי.פי, מציין כי בוש ניסה לעבור למצב של טייס לא פעיל ולקבל הצבה מחוץ למדינה, וממליץ שיחידתו של בוש תמלא את מקומו בטייסת "בטייס מנוסה יותר משורות הטייסים הכשירים שחזרו מווייטנאם".

המסמכים מתקופת וייטנאם סותרים את הטענות שהשמיעו עוזריו של בוש לאורך השנים, לפיהן הוא הושעה מטיסה רק משום שבחר שלא לגשת לבדיקה הגופנית שלו. יש הטוענים כי בוש נמנע מלגשת לבדיקה מפני שבדיוק אז החלו זרועות הצבא לכלול בבדיקות הגופניות גם בדיקות לגילוי סמים.

הבית הלבן טען בפברואר כי הוא שיחרר את כל המסמכים הנוגעים לשירותו של בוש, אולם על אחד המזכרים של קיליאן נכתב "לכלול בתיק האישי", ועל אחר נכתב "עבור ג'ורג' וו. בוש".

"סיפור הכיסוי של בוש נפרם והולך"

"אינני יכול להסביר מדוע הם לא נכללו בתיק שלו, אבל הם נמצאו בתיקים האישיים של ג'רי קיליאן", אמר מנהל התקשורת של הבית הלבן דן ברטלט לתוכנית "60 דקות 2", שהשיגה את המסמכים לראשונה.

לדברי בארטלט, הממונים על בוש העניקו לו רשות להתאמן באלבאמה במעמד של טייס לא פעיל, וכי "רבים מן המסמכים שבידיכם מאשרים בדיוק את זה".

מזכר מה-19 במאי 1972, חמישה ימים לאחר שבוש היה אמור להשלים את בדיקתו הגופנית, מסכם שיחת טלפון עם בוש על "איך יוכל להשתחרר מלבוא לתרגולים מעכשיו עד נובמבר". נאמר שם שנאמר לבוש "שהוא יוכל לעשות א"מ למשך שלושה חודשים או לקבל העברה". ראשי התיבות א"מ מתייחסות ל"אימון מקביל", הליך לעמידה בדרישות האימונים מבלי להשתתף בתרגולים רגילים.

במזכר נאמר "דיברנו איתו על איך לתקן את המצב עם הבדיקה הרפואית שלו", ובוש מצוטט שם כאומר ש"הוא יעשה את זה באלבאמה אם יישאר במעמד פעיל". נאמר שם גם ש"הסברתי לו על ההשקעה שלנו בו ועל התחייבויותיו".

יו"ר המפלגה הדמוקרטית הארצית, טרי מקאוליף, אמר "סיפור הכיסוי של ג'ורג' בוש בנוגע לשירותו במשמר הלאומי נפרם והולך במהירות. ג'ורג' וו. בוש צריך להשיב מדוע הוליך שולל את העם האמריקאי באופן קבוע בנוגע לשירותו במשמר ומי הפעיל לחץ פוליטי בעבורו כדי שהערכות התפקוד שלו ייופו".

"סטאודט המשיך ללחוץ בנוגע לבוש"

אחד המסמכים שנחשפו רק לאחרונה מצביע על מחלוקת חריפה בין הממונים על בוש בטקסס באשר לאופן שבו יוערך תפקודו בין אמצע 1972 לאמצע 1973.

"ברור שסטאודט המשיך ללחוץ על הודג'ס בנוגע לבוש", כתב קיליאן ב-18 באוגוסט, 1973. "אני מתקשה לבצע את עבודתי וגם לתווך בין כולם – האריס נתן לי הודעה היום מהיחידה בנוגע לדו"ח היעילות והאימון של בוש וסטואדט לוחץ לייפות אותו. בוש לא היה כאן במהלך תקופת הדירוג הזו ואין לי שום הערות מיחידה 187 באלבאמה. אני לא אדרג".

המזכר מסכם: "האריס קיבל את השיחה מהיחידה היום. אני אשנה את התאריך אבל לא אדרג. האריס מסכים".

וולטר ב. סטאודט היה מפקד המשמר הלאומי האווירי בטקסס באותה תקופה. הקולונל (אל"מ) בובי הודג'ס היה אחד ממפקדיו של בוש ששנתיים קודם לכן דירג אותו כ"טייס צעיר ומצטיין", וסא"ל וויליאם ד. האריס היה גם הוא ממונה על בוש. במסמכים ששוחררו מוקדם יותר השנה אין כל תיעוד לכך שבוש הופיע למילוי תפקודו כלל במשך חמישה חודשים באמצע 1972, ומוכח שהופיע רק לימים ספורים במשך שאר אותה שנה.

כשנשאל לגבי אמירתו של קיליאן לגבי ההשקעה של הצבא בבוש, אמר בארטלט: "אני חושב שקשה מאד להתיימר לדעת מה חשב אדם שכבר אינו בין החיים כשכתב את המזכרים הללו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully