וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל הציעה לרשות הפלסטינית לשלוח נציגים למעבר רפיח כדי לקחת חלק בהפעלתו

עודכן לאחרונה: 13.5.2024 / 18:43

לפי 4 בכירים, ישראל דרשה שנציגי הרשות יפעלו באופן לא רשמי במעבר. זו הפעם הראשונה מתחילת המלחמה שבה ישראל מוכנה למעורבת של הרשות בניהול הרצועה. הנשיא הפלסטיני הבהיר שלא יסכים לפעול שם "תחת כיסוי". ראש השב"כ אמר לראש המודיעין המצרי: לא נאפשר חזרת חמאס למעבר

חטיבה 401 על ציר פילדלפי סמוך למעבר רפיח/לפי סעיף 22א

ישראל הציעה לרשות הפלסטינית בשבוע שעבר לשלוח נציגים למעבר רפיח כדי לקחת חלק בהפעלתו, אך דרשה כי הם לא יפעלו באופן רשמי בשם ברשות הפלסטינית, כך אמרו ארבעה בכירים אמריקנים, ישראלים ופלסטינים.

למה זה חשוב:

מדובר בפעם הראשונה מתחילת המלחמה בה ישראל מציעה לרשות הפלסטינית להיות מעורבת בצורה כלשהי בניהול רצועת עזה.

פגישת ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אבו מאזן בחסות נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון, 5 ביולי 2022. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים, צילום מסך
פגישת ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אבו מאזן בחסות נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון, 5 ביולי 2022/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

תמונת המצב:

  • ההצעה הישראלית מגיעה על רקע העובדה שמעבר רפיח סגור מאז שישראל השתלטה על הצד הפלסטיני שלו ביום שני שעבר.
  • מצרים השהתה את העברת משאיות הסיוע דרך מעבר כרם שלום, וכתנאי להעברתן היא דורשת את נסיגת כוחות צה"ל מהמעבר.
  • התוצאה היא ירידה דרמטית בכמויות הסיוע שנכנסות לעזה והחרפה במשבר ההומניטארי, במיוחד בדרום הרצועה.
  • ראש השב"כ רונן בר שוחח ביממה האחרונה עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל כדי לסיים את המשבר סביב מעבר רפיח וכדי שמצרים תחדש את העברת משאיות הסיוע.
  • מקור שמעורה בפרטים ציין כי ראש השב"כ ציין כי ישראל רוצה להפעיל מחדש את מעבר רפיח בהקדם האפשרי, אבל הדגיש כי האופציה שחמאס יחזור לשלוט במקום אינה מקובלת על ישראל.
  • על ההצעה הישראלית פורסם לראשונה בחדשות 12.
ראש השב"כ רונן בר. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
ראש השב"כ רונן בר/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

מאחורי הקלעים:

  • בכירים ישראלים אמרו כי התכנית הישראלית הייתה לפעול להכנסת גורמים פלסטינים שאינם חמאס, לניהול מעבר רפיח תוך כמה ימים מרגע ההשתלטות עליו.
  • בשבוע שעבר ראש השב"כ ובכירים ישראלים נוספים העבירו ישירות ובאמצעות ארה"ב את ההצעה לשילוב אנשי הרשות הפלסטינית במעבר רפיח.
  • בכירים ישראלים, אמריקנים ופלסטינים אמרו כי אחד התנאים הישראלים לכך היה שהגורמים שיישלחו למעבר ע"י הרשות הפלסטינית לא יפעלו באופן רשמי כאנשי הרשות הפלסטינית, אלא יוגדרו כוועדת סיוע מקומית.
  • הסיבה לכך הינה הפוליטיקה הפנימית בישראל, והעובדה שראש הממשלה נתניהו אמר בפומבי כמה פעמים כי הוא מסרב לשילוב של הרשות הפלסטינית בניהול רצועת עזה.
  • בכירים אמריקנים אמרו כי התנאי הישראלי הרתיח את הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס ואת יועציו, שהבהירו לארה"ב ולישראל כי לא יסכימו לפעול במעבר רפיח "תחת כיסוי".
מעבר רפיח. --, אתר רשמי
מעבר רפיח/אתר רשמי, --

בין השורות:

  • בכירים אמריקנים וישראלים אמרו כי אחת הדרישות הנוספות של הרשות הפלסטינית היא ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' ישחרר את כספי המיסים הפלסטינים שהוא הורה להקפיא מחדש לפני כ-10 ימים.
  • סמוטריץ' הקפיא את העברת כספי המיסים בטענה שהרשות הפלסטינית מקדמת הוצאת צווי מעצר נגד בכירים ישראלים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
  • "בכירי הרשות הפלסטינית אמרו שעד שישראל לא משחררת את כספי המיסים היא לא תדון בחזרה למעבר רפיח", אמר בכיר אמריקני.
  • סיבה נוספת לכך שהרשות הפלסטינית לא השיבה עדיין בחיוב להצעה היא ביטחונית. בכיר אמריקני אמר כי בכירי הרשות לא רוצים לשלוח את אנשיהם למעבר רפיח, רק כדי שהמקום יותקף ע"י חמאס והם ייהרגו.
פגישת ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אבו מאזן בחסות נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון, 5 ביולי 2022. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים, צילום מסך
פגישת ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אבו מאזן בחסות נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון, 5 ביולי 2022/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

התמונה הגדולה:

בכירים אמריקנים, פלסטינים וישראלים אמרו כי יועציו של הנשיא הפלסטיני הבהירו כי חזרה של הרשות הפלסטינית למעבר רפיח צריכה להתרחש כחלק ממהלך מדיני רחב יותר שנותן גם אופק להמשך, ולא כמהלך חד-פעמי שנועד רק לפתור את המשבר בין ישראל למצרים.

מה הלאה:

בכירים אמריקנים וישראלים אמרו כי המגעים בנושא נמשכים בתיווך אמריקני ומצרי וכי הרשות לא דחתה על הסף את האפשרות של שיגור נציגים למעבר רפיח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully