וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ה-CIA שהדליף או היריב המר: מי יהיה שר החוץ של טראמפ?

29.11.2016 / 2:25

חלק נכבד מהמינויים לממשל האמריקני החדש כבר הוכרזו, אולם ההכרעה על זהותו של השר הבכיר טרם התקבלה. סבב הפגישות עם המועמדים - מיט רומני, רודי ג'וליאני ודייוויד פטראוס - יימשך גם היום. סגנו של טראמפ: "צפויות הודעות חשובות"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

(טראמפ בפגישה עם כתבי "ניו יורק טיימס", בשבוע שעבר: "הייתי שמח להביא שלום בין ישראל לפלסטינים")

כמעט שלושה שבועות לאחר ההכרזה על ניצחונות של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארצות הברית, אחת מהמשרות הבכירות והמשפיעות ביותר בממשלו החדש טרם הוכרעה. בימים האחרונים, גברו הדיווחים מפי גורמים במטה הנשיא הנבחר כי ההודעה הרשמית על זהות שר החוץ החדש תימסר בקרוב, ולכך הצטרפו שורת פגישות מסקרנות במגדל טראמפ בניו יורק שהתקיימו אתמול וימשיכו היום (שלישי). עם יציאתו מפגישה במגדל טראמפ שבניו יורק, אמר הלילה סגנו של טראמפ, מייק פנס, כי בהמשך היום "צפויות כמה הודעות חשובות ביותר"

אמש נפגש טראמפ ומקורביו עם הגנרל האמריקני דייוויד פטראוס, ראש ה-CIA לשעבר, שבימים האחרונים עלה שמו כמועמד אפשרי למשרת שר החוץ. פטראוס, שפרש מהנהלת סוכנות הביון בשנת 2012 לאחר שנחשף כי ניהל רומן מחוץ לנישואים, כבר רמז כי יקבל את הצעתו של טראמפ – אם הצעה כזו אכן תתקבל.

עוד בוואלה! NEWS:
לפני המינוי למשרד החוץ: "טראמפ דורש ממיט רומני התנצלות"
האישה הראשונה: המושלת שביקרה את טראמפ תמונה לשגרירה באו"ם
טראמפ רצה את מקורבו בבריטניה כשגריר בארה"ב - בלונדון סירבו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר הפגישה עם פטראוס, פרסם טראמפ הודעה בחשבון הטוויטר שלו, שבה כתב: "בדיוק נפגשתי עם גנרל פטראוס - ממש מרשים!". הודעה ברוח דומה פורסמה על ידי טראמפ לפני שבועיים, טרם מינה את סנאטור ג'ף סשנז מאלבמה לתפקיד התובע הכללי.

ראש ה-CIA לשעבר התייחס לפגישה בסיומה, וסיפר כי טראמפ "הוביל אותנו מסביב לעולם" בדיון שניהלו. לדבריו, "הוא הפגין תפיסה מעולה של האתגרים המגוונים שקיימים, כמו גם ההזדמנויות". הוא הוסיף כי הפגישה ארכה כשעה, וסירב להתייחס ישירות לדיווחים על המינוי לשר החוץ.

ג'ון אלן, מפקד כוחות נאט"ו באפגניסטן.  2011. Haraz N. Ghanbari, AP
"אדם טוב, שעשה טעות". פטראוס/AP, Haraz N. Ghanbari

גורם במטה טראמפ מסר השבוע לרשת "בלומברג" כי מועמדותו של פטראוס נשקלת, חרף הודאתו בשנה שעברה כי מסר מידע מסווג למאהבת שלו. על פטראוס, ששירת בעבר כמפקד בכיר של הכוחות האמריקניים בעיראק ובאפגניסטן, נגזרו שנתיים מאסר על תנאי וקנס על סך מאה אלף דולרים (כ-385 אלף שקלים). גורם המקורב לצוות שינוי הממשל של טראמפ טען כי "טראמפ רואה את פטראוס כאדם טוב, שעשה טעות".

עם זאת, מועמד נוסף בבורסת השמות להחליף את השר הנוכחי ג'ון קרי הוא המועמד הרפובליקני לנשיאות בשנת 2012 ומושל מסצ'וסטס לשעבר מיט רומני, שעד לאחרונה נחשב ליריבו המר של טראמפ. רומני נחשב למועמד המועדף על הממסד הרפובליקני, ונחשב לדמות שיכולה לאחד את שורות המפלגה מאחורי הנשיא הנבחר השנוי במחלוקת.

דונלד טראמפ בפגישה עם מיט רומני, ניו ג'רזי, 19 בנובמבר 2016. AP
אהוד על הממסד הרפובליקני. טראמפ ורומני/AP

טראמפ ייפגש היום עם רומני – האחרון עמו ייפגש בסבב הנוכחי – לאחר שהשניים כבר נפגשו לפני כשבוע וחצי באחוזת הגולף של טראמפ בניו ג'רזי. רומני נתפס במערכת הפוליטית האמריקנית כדמות מתונה יותר, אולם הדיווחים על מינויו האפשרי עוררו תלים של ביקורת מצד גורמים נציים בסביבתו של טראמפ, שמסרבים לסלוח לו על התבטאויותיו נגד טראמפ, ודורשים מינוי של גורם הקרוב יותר בעמדותיו לעמדות השנויות במחלוקת שהציג הנשיא הנבחר במהלך מסע הבחירות.

היום, עוד לפני הפגישה עם רומני, יגיע למגדל המוזהב במנהטן גם הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט. הוא נחשב למועמד נוח למדי, אולם גורמים בסביבת מטה טראמפ טענו כי צוות שינוי הממשל מעדיף שלא לראות כל כך הרבה סנאטורים בממשל החדש – לאחר מינויים המסתמן של כמה מחוקקים למשרות בכירות.

רודי ג'וליאני, לשעבר ראש העיר ניו יורק בעצרת יום הבחירות של דונלד טראמפ, 9 בנובמבר 2016. רויטרס
תומך נלהב. ג'וליאני במטה הבחירות של טראמפ/רויטרס

מועמד נוסף שסוגר את רשימת הפייבוריטים למשרה הוא ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני, מקורבו של הנשיא הנבחר שתמך בו בהתלהבות רבה במהלך הקמפיין. ג'וליאני נחשב למועמד המועדף על עוזריו של טראמפ, אולם גורמים שמרניים יותר בסביבת הנשיא הנבחר נוטים להתנגד למינויו.

מי שיוכרז לבסוף, ככל הנראה היום לאחר סיום כל הפגישות, ייאלץ לאזן בין הצהרותיו של טראמפ בנוגע למדיניות חוץ במהלך מסע הבחירות, הכוללות בין היתר התרחקות מברית נאט"ו, התקרבות לממשל במוסקבה ושינוי מקיף באופן מתן הסיוע הצבאי של ארצות הברית, לבין המציאות הדיפלומטית השברירית עם כניסתו של טראמפ לבית הלבן בעוד פחות מחודשיים.

דוברו של הנשיא הנבחר ג'ייסון מילר התייחס השבוע למסע החיפוש של טראמפ ולתהליך הראיונות, שמתארך יותר מהצפוי. "הוא ישלים את התהליך כשהוא מוכן", הבהיר מילר. "הוא הולך לבחור את האדם שהוא חושב שיעשה את העבודה הכי טובה בהחלט".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully