וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפרצות נגיף זיקה: ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום

במסיבת עיתונאים מיוחדת, הכריזה מנכ"לית הארגון כי התקבלו המלצות הוועדה המיוחדת ו"יש צורך בתגובה בינלאומית מתואמת" להתפרצות המרוכזת בדרום אמריקה ובמרכזה. עם זאת, לא יוטלו הגבלות על ביקור במדינות הנגועות או על סחר עמן

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ארגון הבריאות העולמי הכריז אמש (שני) על התפרצות נגיף זיקה מצב חירום בינלאומי. במסיבת עיתונאים שכונסה במטה הארגון בז'נבה, הכריזה מנכ"לית הארגון מרגרט צ'אן כי "יש צורך בתגובה בינלאומית מתואמת" על מנת למגר את הנגיף ולהקטין את הסיכון לבני אדם ברחבי העולם. עם זאת, הבהירה צ'אן כי לא נמצאה סיבה להגבלת התנועה למדינות הנגועות או הסחר עמן.

לדבריה של צ'אן, חברי הוועדה המיוחדת לתקנות חירום בינלאומיות הסכימו כי הצטברות המקרים של מיקרוצפליה וסיבוכים נוספים המקושרים לנגיף, המועבר בעקיצת יתושי אדס, מהווים סיכון חמור. בין היתר, הבהירה צ'אן כי יש לפעול למיגור אוכלוסיית היתושים באזורים הנגועים, בעיקר בדרום אמריקה ובמרכזה, ולהגברת אמצעי המיגון האישיים למניעת עקיצת יתושים, במיוחד בקרב נשים הרות.

עוד בוואלה! NEWS:
המדענים נואשים לפתרון: כינוס חירום על התפרצות הזיקה
הנגיף מתפשט: יותר מ-2,000 נשים הרות בקולומביה נדבקו בזיקה
הנגיף שמאיים על מיליונים: כל מה שרציתם לדעת על זיקה

ישיבת מועצת המנהלים של ארגון הבריאות העולמי בנושא נגיף זיקה, 28 בינואר 2016. רויטרס
"סיכון בריאותי בינלאומי". צ'אן בישיבת חבר המנהלים של ארגון הבריאות העולמי/רויטרס

על פי הגדרת הארגון, מצב חירום בינלאומי מוגדר ככזה המהווה "סיכון בריאותי למדינות ברחבי העולם" ו"עשוי לדרוש תגובה בינלאומית". בהתאם לנהלי ארגון הבריאות הכפוף לאו"ם, המלצות הוועדה לתקנות חירום בינלאומיות מובילות לריכוז מאמצים בנושא והפניית משאבים נוספים לטיפול במשבר. לפחות אחד מחברי הוועדה נדרש להיות מומחה שמונה על ידי המדינה או המדינות הנגועות.

בשבוע שעבר הזהירה מנכ"לית הארגון כי הנגיף, שנקשר לגרימת למומים מולדים בתינוקות, אדס, מתפשט "כמו אש בשדה קוצים" בדרום אמריקה ובמרכזה. הארגון צופה כי במהלך השנה יהיו שלושה עד ארבעה מיליון מקרים ברחבי העולם.

בברזיל, שבה נרשם מספר המקרים הגבוה ביותר, זיהו את התפרצות הנגיף כבר בחודש אוקטובר האחרון, בעיקר בצפון-מזרח המדינה, הנחשב עני יותר מדרומה. עד כה, זוהו במדינה 270 מקרים ודאיים של מיקרוצפליה, סיבוך של נגיף זיקה הגורם לתינוקות להיוולד עם מוח לא מפותח ועם ראש קטן מהרגיל, לצד 3,448 מקרים חשודים נוספים.

עוד באותו נושא

לישראל יש כמה חודשים עד להגעת הזיקה: "חייבים להתארגן בזמן"

לכתבה המלאה
הנדסה גנטית של יתושי אדס, קמפינס, ברזיל, ינואר 2016. רויטרס
יתושי אדס מהונדסים גנטית, במסגרת המאמצים למיגור אוכלוסיית היתושים בברזיל/רויטרס

במדינות שכנות רבות, כולל קולומביה, אל סלבדור, אקוודור, ג'מייקה ופורטו ריקו, כבר המליצו לנשים הרות לנקוט משנה זהירות, והרשויות במדינות אלה הזהירו כי הנגיף יוצא מכלל שליטה. עשרות מקרים כבר זוהו גם באירופה ובצפון אמריקה, לרוב של תיירים שביקרו במדינות נגועות, והנשאים הועברו לטיפול רפואי. לפי שעה, לא קיים חיסון או טיפול לנגיף, ובקהילה המדעית מעריכים כי ללא ריכוז מאמצים משמעותי, פיתוח חיסון או טיפול ייקח כמה שנים.

תינוק שנולד עם מום במוחו נבדק בבית חולים בברזיל בשל התפשטות נגיף "הזיקה", 27 בינואר 2016. רויטרס
80% מהנשאים לא מפתחים תסמינים. תינוק ברזילאי שנולד עם מום מוחי/רויטרס

שר הבריאות של ברזיל מרסלו קסטרו אמר מוקדם יותר אתמול בריאיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי המגפה חמורה מההיקף המדווח, וכ-80% מהנשאים כלל לא מפתחים תסמינים. לדבריו, הרשויות במדינה יתחילו לאכוף נוהל של חובת דיווח בשבוע הבא, לאחר שמעבדות לאבחון זיקה יוצבו בכל מדינות ברזיל.

קסטרו הוסיף כי החוקרים משוכנעים כי הנגיף הוא הגורם לאלפי המקרים של מומים מולדים במדינה, והבהיר כי הנגיף לא מועבר בין בני אדם, אלא רק על ידי עקיצת יתוש. עם זאת, ברזיל תאסור על תרומות דם מנשאי זיקה. ארצות הברית הכריזה בשבוע שעבר על צעד דומה.

(עדכון ראשון: 20:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully