וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אבו מאזן דרש מקרי לחקור את "ההוצאות להורג בידי ישראל"

בפגישה עם המלך עבדאללה, אמר קרי כי נתניהו מוכן לספק לווקף אמצעי מעקב אחר המתרחש בהר הבית. לפי דיווחים פלסטיניים, שר החוץ האמריקני אמר ליו"ר הרשות כי ראש הממשלה הסכים להקפיא הבנייה בהתנחלויות - אך בישראל טוענים כי אין אישור לדברים

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי נפגש היום (שבת) בירדן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועם המלך עבדאללה, במסגרת המאמצים הדיפלומטיים להביא לסיומו של גל האלימות בין ישראל לפלסטינים. בסיום הפגישה עם שני המנהיגים, אמר קרי בשדה התעופה בעמאן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים לספק לווקף אמצעי מעקב שיתעדו במשך כל שעות היממה את המתרחש בהר הבית.

שר החוץ האמריקני, שעושה את דרכו לערב הסעודית, הוסיף כי גורמים ישראליים וגורמים מטעם הווקף ייפגשו בימים הקרובים. לדבריו, נתניהו התחייב לשמור על הסטטוס קוו במסגד אל-אקצא ולפיו "מוסלמים יוכלו להתפלל, ויהודים לבקר".

לקריאה נוספת:
פלסטיני בן 16 התחזה למוכר קרמבו, שלף סכין, ניסה לדקור - וחוסל
חמאס רוצה להוביל את ה"אינתיפאדה" - אך מתרחק מפיגועי התאבדות
"מפחיד, אבל אסור לוותר": מסע לאורך כביש הדמים של הגדה המערבית

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בפגישה עם עבדאללה מלך ירדן בעמאן, 24 באוקטובר 2015. רויטרס
עבדאללה וקרי בפגישה בעמאן, היום/רויטרס

כמו כן, קרי מסר לאבו מאזן במהלך הפגישה כי נתניהו הסכים ל"הקפאה לא מוכרזת" של הבנייה בהתנחלויות – כך על פי העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד". עם זאת, על פי הדיווח, יפורסמו מכרזי בנייה חדשים על מנת שלא לגרום להתפרקות הקואליציה. "אם צעדי ישראל יהיו רציניים, ניתן יהיה לעבוד איתה", אמר אבו מאזן. בירושלים הבהירו כי לדיווח אין כל אישור.

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת פירט בפני סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" את שלוש הדרישות שהציג יו"ר הרשות הפלסטינית בפני שר החוץ האמריקני. הראשונה היא הגנה בינלאומית על הפלסטינים מפני "הכיבוש וכנופיות המתנחלים". כמו כן, דרש ועדת חקירה בינלאומית בעניין "ההוצאות להורג של ישראל", ופתיחה אופק מדיני למציאת הסדר קבע בסוגיה הפלסטינית. על פי הדיווח, ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פארג', שהשתתף בפגישה, העביר לקרי חמישה דיסקים המכילים ראיות ל"פשעים והוצאות להורג של ישראל".

עוד באותו נושא

אבו מאזן ועבדאללה ידרשו מקרי: השב את המצב בהר הבית כמו לפני ספטמבר 2000

לכתבה המלאה
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בירדן, אוקטובר 2015. רויטרס
"ישראל צריכה להתחייב להסכמים שנחתמו עם הצד הפלסטיני". קרי ואבו מאזן, היום/רויטרס

דובר הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, מסר כי במהלך הפגישה תיאר קרי בפני אבו מאזן את הצעדים שהוא מקדם מול הממשלה הישראלית. יו"ר הרשות הדגיש, מצדו, כי השמירה על הסטטוס קוו ו"עצירת תוקפנות המתנחלים צריכות להיות הפעולות הראשונות שתעשה ישראל, לפני כל פעולה נוספת".

עוד הדגיש אבו מאזן כי ממשלת ישראל צריכה להתחייב להסכמים שנחתמו עם הצד הפלסטיני. "אנו נצטרך לראות אם הצד הישראלי ינקוט צעדים רציניים, כדי שנוכל לעבוד עמם", אמר. בפגישה נכחו גם אבו רודיינה, סאיב עריקאת וראש המודיעין מאג'ד פרג'. קרי נפגש גם עם מלך ירדן עבדאללה השני, שממשלתו היא בעלת המשמרות על מתחם הר הבית ומסגד אל-אקצא.

אתמול מסרו מקורבי אבו מאזן לוואלה! NEWS כי יו"ר הרשות והמלך עבדאללה יציגו בפני קרי רשימת דרישות משותפת ובראשה השבת הסטטוס קוו בהר הבית, כפי שהיה לפני ביקור אריאל שרון בספטמבר 2000. השניים דרשו להשיב לווקף את האחריות על כניסת מבקרים שאינם מוסלמים, כולל יהודים, לתחומי ההר.

המקורבים הוסיפו כי בכוונת אבו מאזן לומר לקרי שהרשות הפלסטינית רוצה לחדש את המשא ומתן עם ישראל ודבקה בהסכמים שנחתמו עמה. אולם, לפני כן ידרוש אבו מאזן מישראל שתקפיא את הבנייה בהתנחלויות ותשחרר את 36 האסירים שהתחייבה לשחרר בפעימה הרביעית. אבו מאזן ידרוש מקרי גם מעורבות אמריקנית אינטנסיבית יותר בתהליך מול ישראל.

הדרישות מחולקות לשלושה רבדים: בטווח הארוך מבקשים הפלסטינים לחדש את המשא ומתן עם לוח זמנים מוגבל וידוע על בסיס הרעיון של שתי מדינות בגבולות 1967. בטווח הביניים, דורשת הרשות לכנס סדרה של פגישות כדי לדון בהסכמי הביניים שנחתמו בין הצדדים ועוסקים בהסדרי הביטחון והכלכלה. ובטווח המידי, נדרשת ישראל לשורה של צעדים נוספים ובהם הפסקת הפקעת האדמות, העברת חלקים משטחי C לשליטת הרשות, עצירת אלימות המתנחלים ומעל הכול, החזרת הסמכות לווקף בהר הבית.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי, 2011. AP
"על נתניהו להביא לסיום ההסלמה". אל-מאלכי/AP

בדברים שנשא בפני מועצת הביטחון של האו"ם ביום חמישי, התייחס שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי לאפשרות של פגישה בין ראש הממשלה בנימין לנתניהו לאבו מאזן, והצהיר כי ראשית על נתניהו "להביא לסיום ההסלמה", ולהסיג את חיילי צה"ל מהשטחים הפלסטיניים. כמו כן, במסיבת עיתונאים שערך אל-מאלכי לאחר הישיבה, הוא הציב תנאים נוספים לפגישה בין שני המנהיגים, ואמר כי "על ישראל לכבד את הסטטוס-קוו ההיסטורי בירושלים, לעצור את מדיניות העונשים הקולקטיביים, ולהפסיק ההסתה נגד העם הפלסטיני ואבו מאזן". עוד אמר אל-מאלכי כי ישראל "מוסיפה שמן לאש הגזענות והשנאה", ודרש מישראל הבהרות בנוגע לשמירת הסטטוס-קוו.

פגישת נתניהו וקרי בגרמניה. רויטרס
"ברור כי גל זה של מתקפות נובע ישירות מהסתה". קרי ונתניהו בברלין, השבוע/רויטרס

כמו כן, ביום חמישי נפגשו קרי ונתניהו בברלין, על רקע ההסלמה במצב הביטחוני בארץ. בפתח הפגישה חזר נתניהו והאשים את אבו מאזן בהסתה שיצרה לדבריו את גל הטרור הנוכחי, וקרא לקהילה הבינלאומית להתערב ולפעול כדי שיו"ר הרשות ייקח אחריות על דבריו. "ברור כי גל זה של מתקפות נובע ישירות מהסתה – הסתה של חמאס, הסתה של תנועות איסלאמיות בישראל, ולצערי, הסתה גם מכיוונו של אבו מאזן והרשות הפלסטינית", אמר נתניהו בפתח הפגישה.

מצדו, קרי קרא לשני הצדדים "לעצור את ההסתה והאלימות". לדבריו, "הפסקת האלימות ומציאת דרך ליצירת אפשרות לתהליך משמעותי - דבר שאינו קיים היום, הוא דבר גורלי".

(עדכון ראשון: 13:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully