וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הדקירה, החיילים טוענים: חופש הפעולה לעיתונאים מסכן אותנו

16.10.2015 / 20:05

בעקבות הפיגוע שבוצע על ידי מחבל שהתחזה לעיתונאי, הלוחמים מוחים על כך שניתן לעיתונאים להתקרב לשטח ולתעד את המתרחש בעת פעילות: "ההנחיות התפוצצו לכולם בפרצוף". איגוד העיתונאים הפלסטינים גינה את הפיגוע

עריכה: מתן חדד

פיגוע הדקירה שאירע היום (שישי) בגזרת חברון, שבמהלכו נדקר חייל צה"ל על ידי פלסטיני תושב המקום שהתחזה לעיתונאי, העלה שוב לסדר היום את היחס של חיילי צה"ל לעיתונאים בשטחים. לדברי לוחמים מחטיבת גבעתי, בעקבות הדחת סגן מפקד פלוגה שניתץ מצלמת עיתונאי זר שצילם את כוחות צה"ל בעת הפרת סדר אלימה ביהודה ושומרון, חודדו הנהלים על ידי המפקדים.

לפי הנהלים החדשים, אין לבוא במגע עם עיתונאים ויש לאפשר להם לבצע את עבודתם, כולל צילום ותיעוד של פעילות הכוחות. מפקד אוגדת יהודה ושומרון תת-אלוף ליאור כרמלי הגדיל לעשות והנחה לאסור את השימוש במסכות סקי, למעט יחידות מיוחדות, בדגש על מסתערבים, שחשיפתם עלול לפגוע בפעילות מבצעית.

לוחמי חטיבת גבעתי מחו על המדיניות המתירנית של מפקדי צה"ל שמאפשרת את קרבת העיתונאים לחיילים במהלך הפעילות. לדברי הלוחמים, גזרת חברון רוויה עיתונאים מקומיים וזרים שמתעדים את המתרחש. זאת, נוסף על נוכחות הפלסטינים שנמצאים באזור באופן קבוע ואוחזים מצלמה, ופעילי שמאל שמצלמים אותם.

עוד בוואלה! NEWS:
ההצתה בקבר יוסף: תיעוד ראשון מההרס
החנות במרכז יפו שמוכרת גרזנים בחמישה שקלים
הרופא הערבי שמטפל בנער שנדקר בפיגוע ומנסה לרפא את הגזענות

מחבל דקר חייל בצומת הזית ליד חברון, 16 לאוקטובר 2015. טוויטר, Billal H. ALtaweel, צילום מסך
המחבל עם חולצת העיתונאי רודף אחרי החייל, היום/צילום מסך, טוויטר, Billal H. ALtaweel

לוחם מחטיבת גבעתי התבטא היום בעקבות הפיגוע בנושא פעילות התקשורת באזור, וטען: "אומרים לנו 'אל תיגעו במצלמה, אל תרחיקו אותם, אל תתייחסו אליהם'. כל זה יוצר אווירה שמותר לעיתונאים הכול בשטח". עוד הוא הוסיף: "ההנחיות של המפקדים התפוצצו לכולם היום בפרצוף. שמפקדים יחשבו טוב טוב מה הם אומרים לחיילים. איך להתייחס לעיתונאים ומה לעשות כשהם מתקרבים לכוח. עובדה שפלסטיני ניצל את זה".

הלוחמים הביעו היום תסכול גדול מאוד מחופש הפעולה של העיתונאים, "אין שום הנחיה חדשה בעקבות הפיגוע חוץ מלהיות דרוכים וערניים". גורמי צבא מסרו כי טרם הסתיים תחקיר הפיגוע באוגדת יהודה ושומרון ולכן לא יצאו הנחיות מיוחדות. כמו כן, ישנה כוונה לבחון את התנהלות הכוח והאופן שבו הוא נערך לטפל בהפרת הסדר האלימה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון ליד בית אל, 5 באוקטובר 2015. רויטרס
"אין שום הנחיה חוץ מלהיות דרוכים וערניים". הפרות סדר בבית אל, תחילת החודש/רויטרס

איגוד העיתונאים הפלסטינים גינה את הפיגוע והבהיר: "מבצע פיגוע הדקירה בחברון אינו עיתונאי, אינו עובד באף כלי תקשורת פלסטיני, ערבי או זר, ואינו רשום ברשומות איגוד העיתונאים". עוד נמסר: "העיתונאים הפלסטינים עושים את עבודתם במקצועיות רבה ולא נוטלים חלק כלל וכלל באירועים עצמם. עבודתם מתמקדת בהעברת המציאות כפי שהיא".

איגוד העיתונאים הפלסטינים הסבירו כי המדים שלבש המחבל אינם זהים למדים שלובשים בדרך כלל העיתונאים הפלסטינים, ושמוכרים לכוחות הביטחון. "האיגוד מפציר בכל הנוגעים בדבר ובעם הפלסטיני שלא לערב את העיתונאים ולא להשתמש במדים שלהם או בכל סימן המעיד על היותם כאלה, משום שהדבר מהווה סכנה לחייהם ולעבודתם". לפי נתוני האיגוד, רק בשבועיים האחרונים נרשמו 70 תקיפות מצד צה"ל נגד עיתונאים פלסטינים.

גם איגוד העיתונאים הזרים גינה את הפיגוע, וקרא לגופי תקשורת פלסטינים לוודא שלעיתונאים שלהם יש את כל האישורים הנדרשים. האיגוד, שמייצג את כלל התקשורת הזרה בישראל, מסר כי התופעה של פלסטיני שמתחזה לעיתונאי היא מדאיגה, ולכן על העיתונאים לפעול בעירנות מוגברת באזור הגדה ובמזרח ירושלים. עוד נמסר כי האיגוד עושה מאמצים לעבוד בשיתוף פעולה ותיאום עם צה"ל ומג"ב על מנת למנוע הישנות של מקרים מעין זה שהיה היום.

"שהותם של הצלמים בשטח שיבשה את פעילות הכוח"

עו"ד עידן פסח, המייצג את סגן מפקד הפלוגה מחטיבת גבעתי שהודח, מסר לוואלה! NEWS: "הקצין טען לכל אורך הדרך וגם בתחקירים שנערכו כי שהותם של הצלמים בשטח שיבשה את פעילות הכוח. לכן, פעל משיקולים מבצעיים בלבד על מנת להרחיק את הצלמים בכל מחיר כדי לחלץ חייל פצוע. הבוקר למרבה הצער התברר כי החשש אכן אומת, והעובדה כי בוצע פיגוע נגד חיילים בחסות צלמי תקשורת מוכיחה מעל לכל כי הקצין צדק ופעל כשורה, וכי ההחלטה להדיחו חוטאת לשיקולי צה"ל. אנו קוראים למפקדי צה"ל ולשר הביטחון להורות על השבתו של הקצין לאלתר לתפקידו ולסגור את התיק הפלילי שנפתח נגדו ללא הצדקה". עם זאת, קצינים בכירים מתחו ביקורת קשה על הקצין וטענו כי פעל בניגוד לנהלים ולערכי צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully