וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילת השנה: עלייה במספר הפלסטינים שנהרגו בגדה

23.7.2015 / 19:44

לפי נתוני "בצלם" נהרגו מאש צה"ל 15 פלסטינים. לשם השוואה, עד יוני אשתקד נהרגו עשרה. מהתחקיר הצבאי בנוגע לאירועים מהיומיים האחרונים, שבהם נורו למוות שני פלסטינים, עולה עד כה כי הכוחות פעלו כשורה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

פעילות כוחות צה"ל בגדה, המלווה בחיכוך מתמיד עם האוכלוסייה הפלסטינית, מובילה ללא מעט אירועים שבהם נפצעים ונהרגים פלסטינים. מתחילת החודש נהרגו שלושה פלסטינים מאש צה"ל, אחד על ידי מפקד חטיבת בנימין, אלוף-משנה ישראל שומר, בתחילת החודש, ושניים נוספים ביומיים האחרונים. לפי נתוני ארגון "בצלם", בסך הכול נהרגו מתחילת 2015 ברחבי הגדה 15 פלסטינים. אם לא לוקחים בחשבון את חודשים יוני-אוגוסט אשתקד, שבמהלכם פעל צה"ל במהלך מבצע "שובו אחים" ו"צוק איתן", ושבהם נהרגו 27 פלסטינים ברחבי הגדה, המספר הכולל של אותה שנה עומד על 19 הרוגים. מכאן שאפשר ללמוד על עלייה יחסית במספר ההרוגים הפלסטינים בגדה בידי חיילי צה"ל השנה.

שנת 2014 הסתיימה עם 46 הרוגים פלסטינים ביהודה ושומרון. זו אחת השנים שבהן נהרגו הכי הרבה פלסטינים בעימותים עם כוחות הביטחון. זאת כאמור, ניתן לייחס לשני המבצעים הצבאיים של אותה שנה. עשרה מהם נהרגו עד לתחילת "שובו אחים" בחודש יוני, והשאר נהרגו אחריו. בשנת 2013 נהרגו 27 פלסטינים ברחבי הגדה. בשנת 2012, במהלכה פעלו כוחות צה"ל ברצועה במהלך מבצע "עמוד ענן", נהרגו בגדה שמונה פלסטינים. שנה קודם לכן המספר עמד על עשרה הרוגים, וב-2010 - 12 הרוגים.

לא ברור אם השינוי בנהלי הפתיחה באש הוא שהוביל לעלייה במספר בהרוגים, או דווקא ההקצנה בהפרות הסדר מצד הפלסטינים. כך או כך, גם אחר הצהריים נרשמו עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל במהלך בתום הלוויית הגבר שנהרג לפנות בוקר בבית אומר שבאזור גוש עציון.

עוד ידיעות צבא וביטחון בוואלה!NEWS
דיווח: "ישראל העבירה מסוקי קרב לירדן כדי להילחם בדאעש"
שאלת 60 מיליארד השקל: מה באמת מתחבא בתקציב הביטחון?
שנה אחרי "צוק איתן": צה"ל נערך להרחיק את שטחי הכינוס מהגבול

פלסטיני נהרג מאש צה"ל ליד ג'נין. צילום מסך
לטענת החיילים הירי כוון לפלג הגוף התחתון. פלסטיני שנהרג מאש צה"ל אתמול באזור ג'נין/צילום מסך

מהתחקיר הראשוני של התקרית שאירעה אתמול לפנות בוקר, ואשר הסתיימה במותו של מוחמד אחמד אל-עונה בן ה-21, עולה כי כוח של צה"ל וכוח של מג"ב פעלו באזור ג'נין וכי במקום התפתחה הפרת סדר של כארבעים פלסטינים. על פי עדויות של הכוח הצבאי, נזרקו לעברו אבנים ובקבוקי תבערה, ואחד הפלסטינים החזיק מטען מאולתר. החיילים והשוטרים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ולא ביצעו ירי חי, כך לטענתם. עוד טענו כי הפלסטיני שנהרג היה אחד מזורקי האבנים, וכי הוא נפגע בחזהו מכדור "רוגר", שעל פי צה"ל נחשב לאמצעי לפיזור הפגנות ולא לנשק חי. לגרסתם, הירי בוצע לעבר פלג גופו התחתון.

חוקרי מצ"ח יצטרכו לבחון אם הכוח פעל על פי הנהלים, ואיך ירי שכוון לפלג גוף תחתון פגע בחזהו של ההרוג. בנוסף, יהיה עליהם לבחון ולקבוע מי ביצע את הירי לעבר אותו פלסטיני, חייל צה"ל או שוטר מג"ב. אם יעלה כי מדובר בכוח מג"ב שפעל לא כשורה, חקירת האירוע תועבר לידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש).

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
פלסטינים מיידים אבנים באזור סילוואד, פברואר 2015. AP
פעילות צה"ל בגדה נעשית תוך חיכוך מתמיד עם האוכלוסייה הפלסטינית. ידוי אבנים במהלך הפרות סדר/AP

התקרית הקטלנית האחרונה אירעה כאמור היום לפנות בוקר, במהלך פעילות שגרתית של צה"ל בכפר הפלסטיני בית אומר שבגוש עציון. מטרת הפעילות הייתה לאתר חשוד בביתו, שנמצא בתוך קומפלקס של בתים שבבעלות המשפחה עם חצר משותפת.

כשהכוח נכנס לבית החשוד התפתח עימות פיזי עם בני המשפחה, ולאחר שהחיילים הבינו שהחשוד לא במקום הם החליטו לעזוב את הבית. על פי עדויות החיילים בתחקיר, כאשר הם הסתובבו והגיעו לדלת הכניסה לבית חנק אחד הפלסטינים את אחד החיילים והוא נורה ברגלו ונוטרל. הכוח המשיך לעבר החצר בכוונה לעזוב את המקום, אולם תושבי הבתים השכנים יצאו החוצה והחלו לזרוק אבנים ובלוקים. לפי תיאור החיילים, לאור סכנת החיים הממשית, בוצע ירי שממנו נפגע פלאח חמד זאמל אבו מאריא, בן 53, מכדור בחזהו. הוא מת מפצעיו מאוחר יותר בבית החולים. המקרה עדיין מתוחקר, ובהמשך תיפתח חקירת מצ"ח כדי להבהיר סופית את נסיבות מותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully