וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזיות קודרות בצה"ל: בשנת 2019 יחסרו 6,000 חיילים

5.7.2015 / 17:00

בצבא מעריכים כי בשל קיצור השירות בארבעה חודשים יירשם מחסור חמור בחיילים. לפי ההערכה, יהיה מחסור של 2,500 לוחמים ותהיה ירידה של 20% בכמות הקצינים. בשל התחזיות התקבלו בצה"ל כמה החלטות דרמטיות לפתרון הסוגיה

טקס סיום קורס קציני יבשה אחוד מחזור 41, מצפה רמון. פברואר 2015. דובר צה"ל
צפויה ירידה של 20% בכמות הקצינים. טקס סיום קורס קציני יבשה, פברואר 2015/דובר צה"ל

החיילים אשר יתגייסו החל ממחר (שני) לצה"ל ישרתו 32 חודשים במקום 36 חודשים כפי שהיה נהוג עד כה, והארכת משך שירות הנשים תובא לדיון בוועדת החוץ והביטחון בעוד כשנה. קצינה בכירה באגף כוח האדם של צה"ל (אכ"א) העריכה היום בשיחה עם כתבים צבאיים כי קיצור השירות יוביל למחסור בחיילים, אשר יגיע לשיאו בשנת 2019, כאשר לצה"ל יחסרו כ-6,000 חיילים, מתוכם 2,500 לוחמים.

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט הנחה את אגף כוח האדם בצה"ל לשמר את מודל האימונים, איכות ההכשרות והתעסוקה המבצעית למרות הירידה בהיקף השירות הצבאי. אך על פי הערכת אכ"א הירידה בהיקף המשרתים תוביל להשלכות משמעותיות שקשה יהיה לפתור, ותבוא לידי ביטוי בירידה של 20% בהיקף הקצינים, ירידה של 22% בהיקף הנהגים, ירידה של 12% בתחום הסייבר, 7% ירידה במערך הקורסים, 10% ירידה בתחום הטכני ו-8% ירידה בתחום המנהלה.

עוד בוואלה חדשות:
ברכה למקורביו לפני מותו: "בגלל הסמסים ישעו אותי"
אחרי 21 שנה: אחד מרוצחי דרק רוט ישתחרר השבוע מהכלא
הממשלה קברה את רפורמת הגיור, בנט ושקד התנגדו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשל התחזיות, אגף כוח האדם הציע לצה"ל כמה פתרונות כדי לעמוד בפערי הגיוס שייווצרו. בין היתר ייעץ האגף להציע שירות נוסף בתשלום ולערוך שינוי בפרופיל הלוחמים, אשר יאפשר העברת חיילים בעלי פרופיל קרבי מיחידות עורפיות כמו אמ"ן, חיל האוויר ותקשוב למקצועות לחימה. כמו כן הוצע לצמצם את ההכשרות, לפעול להקטנת הנשירה מצה"ל ולרדת לאחוז חד ספרתי (כיום הוא עומד על 16.5% לבנים ו- 8.5% לבנות), לצמצם את ההכנות, בדגש על שלב ההכנה לבה"ד 1, ולהרחיב את גיוס הנשים והחרדים. הקצינה הבכירה העריכה, כי צה"ל יידרש להחתים מאות חיילים בשירות סדיר לתנאים בשירות קבע.

עד כה התקבלו בצה"ל כמה החלטות דרמטיות בשל תחזיות אכ"א, אשר אושרו על ידי המטה הכללי. בין היתר הוחלט לבטל את ההכנה לבה"ד 1 עבור תומכי הלחימה ולדרוש מנשים בתחום הסייבר לחתום קבע לשנה שלישית מעבר לשנתיים בשירות הסדיר. כמו כן, נשקלת האפשרות לצמצם את מספר פרחי הטיס בכל מחזור, וחיל הרפואה בוחן את שינוי ייעודם של בעלי פרופיל 64 אשר יאפשר לשבץ את החיילים במקצועות כמו פיקוד העורף, גדודי מעבר גבול של המשטרה הצבאית, ההגנה האווירית ומשמר הגבול.

כמו כן, בימים הקרובים יכריע המטה הכללי אם לקצר את משך הטירונות לחטיבות חיל הרגלים בחודש ולעבור לארבעה מחזורי גיוס במקום שלושה כיום. בקרב הבנות הלוחמות נרשמת בשורה, לאחר שהתקבלה החלטה לפתוח כבר הקיץ גדוד שלישי שבו ישתלבו בנות לוחמות, כפי שפורסם לראשונה בוואלה!NEWS, וגדוד רביעי ייפתח בחודש נובמבר. על פי ההחטלה, הלוחמות צפויות לשרת בפיקוד דרום. יש לציין כי המוטיבציה של בנות לשרת כלוחמות עלתה בשנה האחרונה מ-28% ל- 41%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בצה"ל צופים עלייה בגיוס החרדים לצה"ל

עוד הוחלט שכחלק מהמענה לחסרים יורחב שיבוץ נשים במערכים שונים, והיקף הבנות בתחום הטכני יעלה ב-45% משנת 2011 ועד 2018, ובתחום הסייבר ב-12% משנת 2011 ועד 2018. עוד הוחלט כי ישולבו נשים בתפקידי לחימה במערך רוכב שמיים (מערך המזל"טים) ויחידת מורן של חיל התותחנים. במקביל הוחלט על צמצום מורות חיילות ב-5% וביחידות השונות במערכת הביטחון, ביניהם משרד הביטחון, יצומצם היקף הבנות ב-28%.

למרות התחזיות הקודרות, דווקא בכל הנוגע לגיוס חרדים צופים בצה"ל כי תירשם עליה. כיום משרתים בצה"ל 4,500 חיילים, קצינים ונגדים חרדים, וההערכה היא כי עד סוף יולי 2015 יגויסו 2,700 חרדים לצה"ל ובכך יירשם שיא כל הזמנים. בשנת 2016 נערכים בצה"ל לגייס 3,200 חיילים חרדים. יצוין, כי מתוך 4,500 החיילים החרדים שמשרתים בצה"ל, 1,765 משרתים כלוחמים, ו-1,254 מהם משרתים בכלל צה"ל. עוד עולה מנתוני אכ"א כי 70% מהחיילים החרדים הם רווקים, וכי 90% מלוחמי גדוד נצח יהודה הם רווקים ורק עשרה אחוז נשואים. כמו כן עולה כי 86% מהחרדים שמשתחררים מצה"ל משתלבים בשוק העבודה או בלימודים.

גיוס חרדים, יעקב פרי, בונים קואליציה, מערכת וואלה!. מערכת וואלה!
ב-2016 צופים גיוס של 3,200 חרדים/מערכת וואלה!

הקצינה הבכירה התייחסה לגיוס הראשון של בני העדה הדרוזית לאחר סגירת גדוד חרב, וסיפרה כי 25 מבני העדה מהמחזור הראשון ביקשו להתגייס למשמר הגבול, 13 לחטיבת גולני, 12 לפיקוד העורף, שישה לגבעתי, שמונה לכפיר, שבעה לחיל ההנדסה, חמישה להגנה אווירית והשאר לתקשוב, משטרה צבאית וחיל התותחנים.

יצוין, כי במשך שנים נהגו באכ"א להחתים לוחמים מיחידות מובחרות ויחידות עילית על האפשרות כי יתחייבו לשרת שלוש שנים בסדיר, במידה ויוחלט לצמצם את משך השירות. כעת, יבחנו בצה"ל אם לממש את ההתחייבות ולהתנות את הגיוס ליחידות עילית ויחידות מובחרות בשירות של שלוש שנים.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully