וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא בטקס נעילת יום השואה: "לא נישאר אדישים לזוועות בעולם הערבי"

ריבלין, שהשתתף בעצרת המרכזית שמתקיימת בקיבוץ יד מרדכי, התריע: "האנטישמיות עדיין מפעפעת". ח"כ הרצוג בטקס בלוחמי הגיטאות: "לא ייתכן שנשמע חשש לכך שנהפוך 'לאפיזודה חולפת'". מוקדם יותר אלפי בני נוער לקחו חלק ב"מצעד החיים" באושוויץ

צילום: שי מכלוף, עריכה: מתן חדד

הערב (חמישי) התקיים בקיבוץ יד מרדכי, שעל שם מרדכי אנילביץ', מפקד מרד גטו ורשה, טקס לנעילת אירועי יום השואה תשע"ה. במהלך הטקס נשאו דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין, מפקד פיקוד דרום אלוף סמי תורג'מן, ועורכת הדין תמי רווה-האוזנר, בתו של גדעון האוזנר, התובע הכללי במשפטו של אדולף אייכמן.

"ביום כזה עולה השאלה הכואבת, האם יש בידינו הדרך לגדל את ילדינו עם משא הזיכרון הכבד אבל משוחררים מאימת הזוועה?", אמר הנשיא ריבלין והוסיף: "מורשת הזיכרון של השואה צריכה להיות מושתתת על שלושה עקרונות שינחו את מדינת ישראל והחברה הישראלית: עירנות לאומית, אחריות אנושית וברית הייעוד הקושרת בינינו". לדברי הנשיא, "גם בדורינו, שנאת האחר בכלל ואנטישמיות בפרט לא עברו מן העולם. עלינו להכיר באנטישמיות הזו ולהישיר אליה מבט אמיץ. אל נשלה את ילדינו ובל נשלה את עצמנו – האנטישמיות עודה מפעפעת".

העצרת המרכזית לנעילת יום הזיכרון לשואה ולגבורה  בבית לוחמי הגטאות, אפריל 2015. ערן גילווארג
העצרת בלוחמי הגיטאות/ערן גילווארג

הנשיא התייחס לעימותים האלימים ברחבי העולם בכלל ולאלה המתרחשים במדינות ערב, וציין שעל ישראל לא לעצום עין. "הטראומה הקולקטיבית שלנו יכולה ואף צריכה לצמוח ולהפוך לשליחות. את אסונינו שלנו עלינו להפוך למאבק נגד רציחות העם באשר הן. ביום הנורא הזה השאלה שאנו צריכים להתייסר בה איננה רק אם אנחנו היינו ניצלים אלא האם אנחנו היינו מעזים לעשות כמעשה גבורתם של חסידי אומות העולם? האם אנחנו לא היינו עומדים מנגד? על מדינת ישראל לעמוד בחזית הכח המגן על האנושות מפני עצמה. גם כאשר ידינו כבולות, לעולם לא נהיה אדישים לזוועות במחנה ירמוכ או למעשי בוקו חראם בניגריה".

מפקד פיקוד צפון אביב כוכבי יחד עם יצחק הרצוג יו"ר המחנה הציוני בעצרת המרכזית לנעילת יום הזיכרון לשואה ולגבורה  בבית לוחמי הגטאות, אפריל 2015. ערן גילווארג
מפקד פצ"ן אביב כוכבי, אופיר פז-פינס, יו"ר המחנה הציוני הרצוג, ורעייתו מיכל/ערן גילווארג

את אירועי יום השואה נעלה כמדי שנה העצרת בבית לוחמי הגטאות בקיבוץ לוחמי הגטאות שבגליל המערבי. בעצרת נשאו דברים יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג, יו"ר הוועד המנהל של בית לוחמי הגטאות, אופיר פז-פינס, ראש המועצה האזורית מטה אשר יורם ישראלי, ומנכ"לית בית לוחמי הגטאות ד"ר ענת ליבנה.

"חשוב לומר לשונאינו שאל להם להעמידנו במבחן. עם זאת, אני סבור שלא ייתכן שהשיח שלנו ביום השואה יעסוק בחרדת הקיום, ולא ייתכן שנשמע חשש לכך שנהפוך 'לאפיזודה חולפת'", אמר הרצוג בביקורת על דבריו של ראש הממשלה נתניהו בטקס הממלכתי אתמול.

הרצוג התייחס בנאומו למצבם הקשה של חלק ניכר מניצולי השואה ואמר: "המבחן הראשון של הסולידריות הפנימית הוא יחסינו לניצולי השואה. חטאנו לפניהם. חטאנו כי נתנו לאלפים רבים מהם להתבוסס בחרפת הרעב והעוני. עלינו לעשות הכל כדי לוודא שאת שנותיהם האחרונות הם יחיו בכבוד וברווחה, עלינו לתעד את סיפורם, להפיג את בדידותם ולהעניק מזור לכאבם".

במסגרת העצרת התקיים מעמד "יזכור", הדלקת משואות והנחת זר "חסידי אומות עולם". השתתפו בה ניצולים ובני משפחותיהם מהארץ ומהעולם, תושבי הצפון, אנשי ציבור, חברי התנועה הקיבוצית, חיילים וחניכי תנועות נוער. כמו כן, התקיים מופע "שוב זורחת השמש" בהשתתפות הזמר עברי לידר.

לקריאה נוספת:
שדדו ניצול בערב יום השואה: "לא הפסקתי לבכות על המסמכים"
זוכרים ביחד: בני ניצולים ונכדי חיילים נאצים בשיחת סלון בברלין
"מתחת לאף של הנאצים": מכתבי המחזר הצרפתי שהצילו את נעמי

מצעד החיים מאושויץ לברקנאו, אפריל 2015. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
אלפי צועדים ב"מצעד החיים" בין אושוויץ לבירקנאו, היום/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר
צפירה בבני ברק. ראובן קסטרו
צפירה בבני ברק, הבוקר/ראובן קסטרו
צפירה ברחוב יפו בירושלים. טלי מאייר
צפירה בירושלים, הבוקר/טלי מאייר
צפירה בתל אביב. מגד גוזני
צפירה בתל אביב, הבוקר/מגד גוזני
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
seperator

10:02: טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה

מיד לאחר צפירת הדומייה נערך באנדרטה לזכר מרד גטו ורשה במוזיאון יד ושם שבירושלים טקס הנחת הזרים על ידי נציגי ארגוני הניצולים ומוסדות רבים אחרים. בין מניחי הזרים היו גם ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית אברהם דובדבני, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ארגוני ניצולים ולוחמים ומשלחות מרחבי הארץ ומחו"ל.

11:00: "לכל איש יש שם" - הקראת שמות קרבנות השואה בכנסת

הטקס "לכל איש יש שם", שעמד אף הוא בסימן 70 שנה לסיום המלחמה, נערך במשכן הכנסת בפעם ה-26. במהלכו הקריאו דברים ריבלין, נתניהו, אדלשטיין, נאור וחברי כנסת שמות של נספים בשואה. נוסף לכך, ניצולי שואה ובני הדור השני והשלישי הדליקו נרות זיכרון ב"מנורת השישה" לזכר ששת מיליון היהודים שנרצחו. בשעה 13:00 התקיים טקס האזכרה המרכזי באוהל יזכור.

טקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
70 שנה לסיום המלחמה. חיילים בטקס שנערך ביד ושם, אמש/נועם מושקוביץ

17:00 מצעד החיים

אלפי בני נוער יהודים ושאינם יהודים, מהארץ ומכל רחבי העולם, השתתפו ב"מצעד החיים" המסורתי - לאורך שלושה קילומטרים בין אושוויץ לבירקנאו. המצעד מתקיים מדי שנה כבר יותר מ-25 שנה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה.

מצעד החיים מאושויץ לברקנאו, אפריל 2015. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
בני נוער ב"מצעד החיים", היום/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר
מאיר לאו, הרב הראשי לשעבר במצעד החיים מאושויץ לברקנאו, אפריל 2015. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
"מצעד החיים" באושוויץ, היום/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר

17:30: עצרת תנועות הנוער ביד ושם

אחר הצהריים התקיימה עצרת תנועות הנוער בבקעת הקהילות שביד ושם, בהשתתפות מאות חברי תנועות הנוער ומנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן. בעצרת נשאו דברים יו"ר יד ושם אבנר שלו, וניצול השואה מרדכי צ'חנובר. את אבוקת הזיכרון הדליק ניצול השואה אריה מילרד, בליווי חניכי תנועות הנוער.

ישראל מתייחדת עם זכרם של ששת המיליונים שנספו בשואה. רויטרס
עומדים בצפירה בירושלים, הבוקר/רויטרס
צפירה ברחוב אבן גבירול, תל אביב, אפריל 2015. ניב אהרונסון
עומדים בצפירה בתל אביב, הבוקר/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully