וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: "ישראל הפגיזה והרסה מגדלים בעזה ללא הצדקה"

דוח של אמנסטי אינטרנשיונל קובע שצה"ל הטיל פצצות על שלושה רבי-קומות ועל מרכז מסחרי ברצועת עזה במבצע "צוק איתן" ללא נימוק צבאי. "זהו עונש קולקטיבי ועל האחראים לעמוד לדין"

פלסטינים שבים לבתיהם ברצועת עזה, אחרי ההכרזה על הפסקת אש, 27 באוגוסט 2014. רויטרס
110 אלף איש נותרו עקורים מבתיהם. תושבי עזה לצד הריסות בתיהם, יממה לאחר הפסקת האש/רויטרס

דוח של ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל שהתפרסם היום (שלישי) קובע כי ישראל פעלה בניגוד לדין ההומניטרי הבינלאומי במהלך הימים האחרונים למבצע "צוק איתן". תחת הכותרת "שום דבר לא חסין: תקיפות של מבנים מרכזיים בעזה בידי ישראל", מאשימים מחברי הדוח את ישראל כי היא תקפה בין היתר שלושה בניינים רבי-קומות במהלך ארבעת הימים האחרונים וקוראים לחקור את המקרים באופן עצמאי.

הדוח מתייחס לארבע תקיפות ברצועה, שלוש שכוונו אל מגדלי דירות בעזה ואחת אל מרכז מסחרי ברפיח. כתוצאה מתקיפות אלו נגרם נזק רב לרכוש אזרחים בשלושה בניינים סמוכים, אולם לא היו פגיעות בנפש. כמו כן, מהדוח עולה כי בניגוד למקרים אחרים, צה"ל נקט אמצעי זהירות כדי להבטיח שתושבי המקום עזבו את הבניינים לפני הריסתם.

מבצע צוק איתן || סיקור מיוחד:
ישראל תאפשר שיקום 25 אלף בתים בעזה שנהרסו ב"צוק איתן"
ישראל מנעה מחברי ועדת "גולדסטון 2" להיכנס לשטחה
חרף התנגדות ישראל: האו"ם יחקור תקיפת מתקניו ב"צוק איתן"

הריסות בבית חאנון בתום מבצע צוק איתן, אוגוסט 2014. AP
"לא הייתה הצדקה צבאית". הריסות בניין בבית חאנון, אוגוסט 2014/AP

המקרה הראשון אירע ביום שבת, 23 באוגוסט. לפי הדוח, לקראת השעה 22:30 שיגר כלי טיס ישראלי שלוש פצצות מאוויר על שלוש הקומות התחתונות של המרכז המסחרי ברפיח, והסב הרס ונזק לחנויות ולמשרדים רבים בבניין של ארבע קומות. ההפצצות הרסו את המרכז לחלוטין ואף הובילו לשריפה גדולה שכובתה רק ביום שלמחרת. "אני חושב שישראל ניסתה להרוס את התשתית", סיפר אחד המקומיים. "אין שום לוחמי התנגדות במתחם הזה".

במקרה נוסף המפורט בדוח, גם כן באותו היום, הפציץ כלי טיס של צה"ל מגדל של 12 קומות באזור צפוף אוכלוסין בעזה. שתי הפצצות הרסו את הבניין כליל והותירו 450 איש חסרי קורת גג. על פי עדויות ראייה ודיווחים בכלי התקשורת הפלסטיניים, כ-20 תושבים המתגוררים בסמוך למוקד התקיפה נפצעו, ולפנים הבתים נגרם נזק רב. "אני חושב שחבר המועצה המחוקקת הפלסטינית שגר בקומה הראשונה של הבניין היה המטרה. זה מוזר שהבניין הותקף מאחר שרוב הדיירים היו מהפתח", אמר אחד השכנים. תושבים נוספים העידו: "כולם צרחו, ברחנו עם הבגדים שלעורנו. זה יעלה ארבעה מיליון דולר לבנות הכול מחדש".

עוד באותו נושא

הרג אדם שנשא דגל לבן במבצע "צוק איתן" ייחקר פלילית

לכתבה המלאה
בית ספר שהותקף בעזה, אוגוסט 2014. דובר צה"ל
"הרשויות בישראל לא סיפקו סימוכין לביסוס טענותיהן". הפצצה אווירית בעזה, אוגוסט 2014/דובר צה"ל

תקיפה בלתי-חוקית נוספת אירעה, על פי הדוח, ב-25 באוגוסט, יממה לפני כניסתה של הפסקת האש בין ישראל לחמאס לתוקף. כוחות צה"ל הטילו כמה פצצות על המתחם האיטלקי, והסבו נזק למגדל של 16 קומות, ששתי הקומות התחתונות בו שימשו מרכז מסחרי. לפי משרד הבריאות בעזה, 25 איש נפצעו בהפצצה זו. בבניין היו 50 קומות, ובהן משרדים של חמאס, אולם מחברי הדוח מציינים כי "הרשויות הישראליות לא סיפקו שום ראיות לביסוס טענותיהן כי דירות הבניין שימשו לצרכים צבאיים". סטודנט שגר בבניין המופגז סיפר לאמנסטי: "זה היה לילה של אימה, כולם היו מבועתים".

התקיפה האחרונה המפורטת בדוח אירעה בשעות הלילה של היום האחרון למבצע הצבאי, ב-26 באוגוסט. בסביבות השעה 04:30 שיגר כלי טיס של צה"ל כמה פצצות על בניין של 13 קומות ובו כ-30 דירות. על פי הדוח, במבנה שכנו בעיקר משרדים של גופי תקשורת, בתי עסק ומוסדות חינוך. "הרבה מהם (מדיירי הבניין) היו אנשים חולים, נשים וגברים קשישים, ילדים. היה גם איש אחד חולה סרטן שלא היה מסוגל לזוז, וילדה שהייתה משותקת לחלוטין", סיפר מהנדס מקומי שסייע בפינוי המשפחות.

"התקיפות נועדו לפגוע בפרנסת התושבים"

מאז תחילת מבצע "צוק איתן" נאסר על חוקרי אמנסטי להיכנס לרצועת עזה, חרף בקשות חוזרות ונשנות מצד הארגון. על פי המשרד לתיאום עניינים הומניטריים באו"ם, במהלך 50 ימי המבצע נהרגו 2,256 תושבים ברצועת עזה, ובהם 1,568 אזרחים – מתוכם 538 ילדים ו-306 נשים. יותר מ-11 אלף נפצעו, 18 אלף דירות נהרסו ו-110 אלף איש נותרו עקורים מבתיהם.

"כל העדויות מצביעות על כך שההריסה הנרחבת הייתה מכוונת וללא כל הצדקה צבאית", אמר מנהל תכנית המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל, פיליפ לות'ר. "הן העובדות בשטח והן האמירות של דוברי צבא ישראל בזמן המבצע מצביעות על כך שהתקיפות הללו היוו עונש קולקטיבי לאוכלוסייה בעזה, וכוונתן הייתה להרוס את פרנסתם שכבר הייתה בסיכון. פשעי מלחמה חייבים להיבדק בחקירה עצמאית ונטולת פניות, והאחראים צריכים לעמוד לדין בפני משפט צודק. אלו שבתיהם נחרבו ופרנסתם נפגעה באופן לא חוקי זכאים לצדק ולפיצוי הולם".

שגרירות ישראל: "אמנסטי מתעלמים מהראיות"

שגרירות ישראל בבריטניה מסרה בתגובה כי "הדוח מתאר אירועים מחוץ להקשר, ומנגד מסתמך לחלוטין על עדויות שלוקטו בידי 'עובדים מקומיים' אנונימיים - מבלי לזהותם ומבלי להטיל ספק במהימנותם". עוד נכתב כי "באמנסטי מתעלמים מהראיה הברורה ולפיה חמאס השתמש באזרחים כבמגן אזרחי, במכוון ובאופן שיטתי".

עוד אמרו בשגרירות כי הדוח מתעלם מ"העובדה כי צה"ל אינו פוגע במכוון באזרחים או ברכוש אזרחי (... ) וכי אמנסטי, במקרים מסוימים, מתעלם מכך שפרסום מידע על מיקומי פגיעות צבאיות עלול לסכן מקורות מודיעיניים ומידע צבאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully