וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייסת הקרב הערבייה שהפציצה את דאעש ומטריפה את העולם

מרים אל-מנסורי, קצינה בת 35 וטייסת הקרב הראשונה באיחוד האמירויות הערביות, הובילה את הכוח של ארצה בהפצצות יעדים של ארגון "המדינה האיסלאמית" בסוריה השבוע, והפכה ללהיט ברשת

מרים אל-מנסורי, טייסת הקרב הראשונה באיחוד האמירויות הערביות המשתתפת בתקיפות נגד דאעש, ספטמבר 2014. AP
"מוסמכת, מאומנת היטב ומוכנה לקרב". מנסורי במטוס קרב/AP

כבר ידוע שכמה מדינות ערב שותפות בקואליציה שמובילה ארצות הברית נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), אך בין הטייסים המעורבים במערכה, אחת תפסה את תשומת הלב של העולם יותר מכולם - מרים אל-מנסורי, טייסת הקרב מאיחוד האמירויות הערביות, שהובילה את הכוח שיצא מטעם ארצה להפציץ את יעדי דאעש בסוריה בשבוע האחרון. הדיווחים על כך שמנסורי השתתפה בפעילות נגד הארגון הקיצוני ותמונות שלה במטוס קרב הפכו אותה ללהיט ברשת.

מנסורי בת ה-35, קצינה בדרגת מייג'ור (דרגה המקבילה לרב-סרן בצה"ל), היא טייסת הקרב הראשונה במדינת המפרץ, והייתה בין שלוש הנשים הראשונות שהצטרפו לחיל האוויר במדינה כשהדבר התאפשר, לאחר שסיימה את לימודיה בבית הספר לטיסה ב-2007. במאי השנה היא אף קיבלה את מדליית "גאוות האמירויות" על הצטיינות בתחומה. במבצע שיצא השבוע לדרך נגד דאעש בסוריה היא הטיסה מטוס מסוג F-16.

לקריאה נוספת:
ראש ה-FBI: זיהינו את עורף הראשים של דאעש
"פגיעה קשה": כך נראים יעדי דאעש שהופצצו בסוריה
"דאעש מתכנן פיגועים ברכבת התחתית בארה"ב ובפריז"

מרים אל-מנסורי, טייסת הקרב הראשונה באיחוד האמירויות הערביות המשתתפת בתקיפות נגד דאעש, ספטמבר 2014. AP
מעולם לא הרגישה צורך להתחרות בטייסים גברים. מנסורי/AP

"היא טייסת מוסמכת, מאומנת היטב ומוכנה לקרב, והיא הובילה את המבצע", אמר שגריר איחוד האמירויות הערביות לארצות הברית בריאיון לרשת MSNBC. "מה שמצחיק הוא שטייסי מטוס תדלוק אמריקני שנקראו לתדלק חיפשו את הכוח של איחוד האמירויות, וכששמעו קול של אישה בקשר, הם שתקו למשך 20 שניות", סיפר השגריר בשעשוע.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מרים אל-מנסורי, טייסת הקרב הראשונה באיחוד האמירויות הערביות המשתתפת בתקיפות נגד דאעש, ספטמבר 2014. AP
"כשהטייסים שמעו קול של אישה בקשר, הם שתקו למשך 20 שניות"/AP

מנסורי עצמה סיפרה בעבר כי היא גאה בעצמה על הישגיה. "להיות בחיל האוויר זוהי אחריות", אמרה לעיתון "The National" המקומי. אני חשה גאווה, בייחוד מכך שאני חלק מהקבוצה הראשונה. וזה מעודד אותי להמשיך בתחום הזה". היא הוסיפה כי "תשוקתה של אישה למשהו יוביל אותה להשיג את שאיפותיה, וזוהי הסיבה שהיא הולכת אחרי תחומי העניין שלה".

למגזין דרעא אל-ווטאן סיפרה מנסורי כי אף שיש לה תואר בספרות אנגלית, אהבתה לארצה והתשוקה שלה לאתגרים ולתחרות הן שמשכו אותה לתחום התעופה. היא עוד סיפרה כי מעולם לא הרגישה שעליה להתחרות בטייסים הגברים. "להתחרות בעצמך תורם להמשך הלמידה", היא אמרה.

"הופצצתם על ידי אישה, שיהיה לכם יום נעים"

השתתפותה של מנסורי במבצע זכתה לתהודה גדולה גם ברשתות החברתיות, בפרט בשל העובדה שאישה ניצבת בחזית הפעולה נגד ארגון איסלאמיסטי קיצוני, שעומד מאחורי מעשים רבים של אלימות מינית כלפי נשים. באתר טוויטר עלו ציוצים רבים בנושא, כגון "הא לכם טרוריסטים סקסיסטים! נשות איחוד האמירויות הערביות ממטירות שוויון מלמעלה!" ו"היי דאעש, הופצצתם על ידי אישה, שיהיה לכם יום נעים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היעדים שהופצצו בסוריה, לפני ואחרי/מערכת וואלה!, צילום מסך

צבא ארצות הברית פרסם אמש את תיעוד התקיפות האוויריות שבוצעו הלילה בסוריה נגד דאעש, וכוונו נגד מתקני זיקוק הנפט שבהם מחזיק הארגון במזרח המדינה. התקיפות, שבוצעו על ידי מטוסי קרב של חילות האוויר של ארה"ב, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות פגעו ב-12 יעדים, ובאחת התמונות שפרסם משרד ההגנה האמריקני נראה הרס רב באתר הזיקוק בג'ריבה. התקיפות של כוחות הקואליציה התחדשו ונמשכו גם אמש, כשבמוקד אתרים בדיר א-זור, בחסכה, באל-מיאדין ובאל-בו כמאל.

מאז החלה הפעולה הצבאית נגד דאעש בעיראק בחודש אוגוסט ביצעה ארה"ב לפחות 200 תקיפות אוויריות. מיום שני האחרון החלו התקיפות גם לפגוע ביעדים בסוריה - שם התבסס דאעש באזורי עתירי נפט. באחרונה דווח כי ארגון הטרור הסוני מרוויח עד שישה מיליון דולרים ביום ממכירת נפט מהאתרים שברשותו. עם הכסף הזה הוא מממן את פעילותו הצבאית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתרי התקיפות נגד דאעש בסוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"התקיפות פגעו במתקני זיקוק הפועלים בקנה מידה קטן, ואשר מפיקים בין 500-300 חביות נפט ביום", כך לפי הודעת הפנטגון. דובר הפנטגון, האדמירל ג'ון קירבי, ציין כי המטרה של התקיפות היא "לא בהכרח להרוג מחבלים", אלא להרוס מתקנים שמממנים את דאעש בשוק השחור. הוא הוסיף שהתקיפות היו אפקטיביות אך לא די בהן כדי להגיע להכרעה. "גם אחרי הפגיעות שהם ספגו, והם אכן ספגו, יש להם עדיין אמצעי מימון", אמר קירבי. "יש להם די מתנדבים. יש להם די נשק וכלי רכב, ואפשרות לנוע באזור". לפיכך, לדבריו, עדיין מוקדם מדיי לדבר על ניצחון על דאעש. "אנחנו בטוחים מאוד שפגענו במה שכיוונו אליו וכי הסבנו את הנזק שרצינו".

בתום הלילה הקודם, שבו נהרגו 14 פעילים של דאעש בתקיפות הקואליציה, נמשכה אתמול המערכה נגד המורדים הסונים. בשעות הצהריים הפציצו מסוקים של חיל האוויר הצרפתי מטרות בעיראק, כך מסר דובר הממשלה סטפן לה פול. מוקדם יותר הצליחו הכוחות הכורדים "פשמרגה" בצפון סוריה להדוף את התקדמות לוחמי דאעש לעבר העיר קובאני שבגבול טורקיה. לפי עדויות של פעילי זכויות אדם בשטח במקום התנהלו חילופי אש כבדים ונשמעו פיצוצים עזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully