וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא משתלם להיות שופר: "פוקס ניוז" התפשרה באחד ממשפטי הדיבה הגדולים בארה"ב

וואלה! ברנז'ה

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 10:24

חברת מכונות ההצבעה דומיניון טענה כי עסקיה נפגעו מהפצת השקרים של הרשת לגבי גנבת בחירות 2020 מדונלד טראמפ. הרשת הימנית הסכימה לשלם 787.5 מיליון דולר, כמחצית מהסכום שדומיניון ביקשה בתחילה - 1.6 מיליארד דולר

דונלד טראמפ הכריז על התמודדות בבחירות 2024/רויטרס

"פוקס ניוז" התפשרה אמש (שלישי) בתביעת הדיבה שהוגשה נגדה על ידי חברת הטכנולוגיה דומיניון, בגין דיווחים כוזבים בבחירות לנשיאות בארצות הברית ב-2020. הצדדים הגיעו להסכם פשרה דקות ספורות לפני תחילת המשפט, כשהרשת הסכימה לשלם 787.5 מיליון דולר, כמחצית מהסכום שדומיניון ביקשה בתחילה - 1.6 מיליארד דולר.

במשפט שהיה אמור להיערך, תבעה חברת דומיניון את "פוקס ניוז" כי במהלך בחירות 2020 מגישי וכתבי הערוץ שיקרו ביודעין בדיווחיהם לגבי החברה שסיפקה מכונות הצבעה לקלפיות ברחבי ארצות הברית וטענו כי פעלה לזיוף התוצאות. דומיניון טענה כי עסקיה נפגעו כתוצאה מהפצת השקרים.

הסכם הפשרה חוסך מבכירי ההנהלה ב"פוקס", כמו יושב הראש רופרט מרדוק, את החובה להעיד במשפט. השופט במקרה הזה לא נדרש להעניק את אישורו להסכם.

"פוקס" אמרה כי ההסכם באחד ממשפטי הדיבה המדוברים ביותר בהיסטוריה האמריקנית, משקף את "המחויבות" שלה "לעקרונות העיתונאיים הגבוהים ביותר". בערוץ הימני הודו לבסוף כי "הצהרות מסוימות לגבי דומיניון היו שגויות"

מנכ"ל דומיניון, ג'ון פולוס, אמר במסיבת עיתונאים כי ההסכם - שהגיע לאחר שבועות שבהם התפרסמו התכתבויות פנימיות שחשפו כי אנשי הערוץ ידעו שהטענות נגד החברה שקריות - מחייב את "פוקס" "להודות בכך שהפיצה שקרים וגרמה נזק עצום לחברה". ג'סטין נלסון, עורך הדין של דומיניון, אמר כי "האמת כן חשובה".

"לשקרים יש השלכות", הוא הוסיף. "לפני יותר משנתיים, מבול של שקרים סחף את דומיניון וגורמים רשמיים שהיו מעורבים בבחירות ברחבי אמריקה לעולם חלופי של תיאוריות קונספירציה שגרמו נזק חמור לדומיניון ולמדינה". נלסון הוסיף כי "כדי שהדמוקרטיה תחזיק מעמד, על האמריקנים לחלוק את המחויבות לעובדות".

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ביציאה ממגדלי טראמפ, לקראת הגעתו לבית המשפט, מנהטן ארה"ב, 4 באפריל, 2023. רויטרס
מתמודד גם ב-2024. דונלד טראמפ/רויטרס
המגיש שון האניטי ועורך דינו של טראמפ, מייקל כהן. טוויטר, אתר רשמי
מגיש "פוקס ניוז" שון האניטי (משמאל) עם עורך דינו של טראמפ, מייקל כהן/אתר רשמי, טוויטר
פוקס ניוז מדווחים על ההובלה של ג'ו ביידן בפנסילבניה. פוקס ניוז, צילום מסך
מגישי פוקס ניוז" מדווחים על ההובלה של ג'ו ביידן בפנסילבניה/צילום מסך, פוקס ניוז

הטיעונים הפותחים בתיק היו אמורים להתחיל אתמול. ההודעה על הסכם הגיעה לאחר עיכוב לא מוסבר של כמה שעות, לאחר שבחירת חבר המושבעים למשפט הסתיימה. ביום שני, שופט בית המשפט העליון בדלאוור, אריק דיוויס, הודיע כי תחילת המשפט תידחה ב-24 שעות. הוא לא סיפק הסבר מדוע, אך בתקשורת האמריקנית דיווחו כי מטרת העיכוב היתה לתת לשני הצדדים הזדמנות להגיע להסכם פשרה. עם זאת, אתמול בבוקר, שני הצדדים נראו מוכנים למשפט ארוך.

עורכי דין של "פוקס" התנגדו, על פי הדיווחים, לפיצויים בסך 1.6 מיליארד דולר שדרשה דומיניון, וטענו כי הסכום מנופח ביותר. "השווי האמיתי" של המשפט, לטענתם, הוא "שימור הזכות לחופש הדיבור והעיתונות שנקבע בתיקון הראשון לחוקה".

עורכי הדין של דומיניון טענו כי הרשת השמרנית טימאה את המוניטין של חברת ההצבעות האלקטרוניות כששידרה שקרים לגבי ההצבעה ב-2020, שלפיהם הבחירות נגנבו מטראמפ. בתביעה נטען כי הטענות השקריות היו חלק מניסיון לזכות מחדש בקהל צופים שזעם על החלטת "פוקס" בליל הבחירות להכריז - ובצדק - על ג'ו ביידן כמנצח במדינת אריזונה. שניים ממנהלי "פוקס" שהיו אחראים להחלטה לגבי אריזונה פוטרו חודשיים לאחר מכן.

במסמכים שפורסמו לקראת המשפט נכתב כי כמה מנהלים ועיתונאים ברשת הטילו ספק באופן פרטי בטענות השקריות לגבי הבחירות ב-2002, אך עדיין שידרו אותן.

המועמד לנשיאות דונלד טראמפ ברשת פוקס ניוז. GettyImages
דונלד טראמפ מארח ב"פוקס ניוז"/GettyImages

מסמכי בית המשפט מראים כי מרדוק עצמו אמר שהטענות לגבי דומיניון "מטורפות", אך לא נקט בשום פעולה בנידון. בכמה מסרים כתב המנחה המוביל של הרשת, טאקר קרלסון, כי חלק מהטענות נגד החברה היו "הזויות". שון הניטי, מנחה פופולארי נוסף ברשת, אמר באופן פרטי כי אינו מאמין לטענות נגד דומיניון "אפילו לרגע". "פוקס" טענה כי המסרים הוצאו מהקשרם.

לפני המשפט, השופט דיוויס דחה את הטענות נגד דומיניון שכבר הוכחו שקריות והדגיש כי השקרים "ברורים לכל".

אם המשפט היה נערך, המושבעים היו צריכים לקבוע אם "פוקס ניוז" פעלה ב"כוונת זדון" כששידרה את השקרים ביודעין. כעת, הרשת מתמודדת עם תביעת דיבה שנייה מחברת טכנולוגיה אחרת, סמרטמטיק, שדורשת פיצויים בסך 2.7 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully