היום השני לחיפושים באוקיינוס ההודי: מדרום-מערב לעיר פרת' שבאוסטרליה תמו בשעות הצהריים (שישי) סריקות שמטרתן לגלות מה עלה בגורלו של המטוס המלזי, שעקבותיו אבדו לפני 13 ימים. ארצות הברית, אוסטרליה וניו זילנד הקצו לצורך המשימה ארבעה מטוסים ושבעה כלי שיט, ואלה סרקו אזור המרוחק כ-2,500 קילומטרים מאוסטרליה בעקבות תצלומי הלוויין שבהם נראו שני פריטים שייתכן כי הם שברים של המטוס. בסוף השבוע הצטרפו לחיפושים גם כלי טיס סיניים ויפניים.
היעלמות המטוס המלזי - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
במה מתמקדים צוותי החיפוש?
החיפושים יתחדשו בבוקר: "צריך לגלות סבלנות"
קרובי הנעדרים ממתינים לבשורת המוות
הבוקר דווח כי אחד המטוסים שב לבסיסו לאחר שהדלק בו אזל, מבלי שמצא דבר. לאחר שאתמול נתקלו המחפשים בראות לקויה ובים סוער גובה הגלים עשוי להגיע באזור זה לשישה מטרים מסרה הבוקר הרשות לבטיחות ימית של אוסטרליה כי התנאים היום טובים יותר.
הודעת אוסטרליה אתמול על שני הפריטים אחד באורך 24 מטרים והשני באורך של כחמישה מטרים היוו תפנית מעודדת לכאורה בעלילה, על אף שהם לא נראו למעשה על פני הים, אלא רק בתצלום. ואולם הבוקר הבהיר סגן ראש הממשלה האוסטרלי וורן טראס כי ייתכן ששני הפריטים שקעו בינתיים, שכן תצלומי הלוויין הם מיום ראשון. "משהו שצף על פני הים לפני זמן כה רב ייתכן שאיננו צף יותר", אמר טראס לכתבים בפרת'. "ייתכן שהם שקעו לקרקעית הים".
גם שר ההגנה של מלזיה, הישאמודין חוסיין, שהגדיר אתמול את תצלומי הלוויין "ממצא אמין", שפך היום מים צוננים על ההתלהבות הראשונית שהורגשה בקרב גורמים רבים המעורבים בחיפושים. חוסיין, המשמש גם שר התחבורה בארצו, הבהיר כי בידי החוקרים אין ראיות לכך ששני הפריטים אכן קשורים למטוס. "קיבלתי דיווחים כל הבוקר. אין אימות חיובי עדיין", אמר לכתבים בקואלה לומפור. הפריטים עשויים להיות מכולות שנפלו מאניית סוחר, או דבר מה אחר שצף באוקיינוס.
הכנף תצוף, המנוע ישקע
עיקר תשומת הלב הופנה מאז אתמול לדרום האוקיינוס ההודי, משום שהפריטים שנראו בתצלום הלוויין תואמים בגודלם לחלקים של מטוס בואינג 777, כמו זה ששימש את נוסעי טיסת MH370 שהמריאה מקואלה לומפור ואמורה הייתה לנחות בבייג'ינג. גם המיקום המדובר הוא כזה שייתכן שהמטוס התרסק בו. המפתח לפיצוח התעלומה הנוכחית מצוי בשאלה מה עשוי לצוף על פני המים ומה כבד מדי.
החלק הגדול ביותר שביכולתו לצוף הוא כנף המטוס. אורכה של כנף של בואינג 777 הוא כ-25 מטרים. הפריט הגדול יותר שנראה בתצלום עשוי להיות חצי מכנף שנשברה עם התרסקות המטוס לאוקיינוס. גם חלקי הזנב יכולים להתנתק מגוף המטוס ולצוף. דוגמה מהעבר היא מטוס אייר פראנס שהמריא ביוני 2009 מריו דה-ז'נרו ונעלם באוקיינוס האטלנטי בדרכו לפריז: החלק החשוב ביותר שהיה הראשון להימצא במי האוקיינוס היה המייצב האנכי של כלי הטיס.
לעומת החלקים הקלים, המנועים החלק הכבד ביותר במטוס ישקע במהירות במקרה של התרסקות אל תוך הים. כך גם קופסאות הכנפיים, החלק החזק ביותר במטוס המחבר בין גוף המטוס לבין הכנפיים. גוף המטוס עצמו צינור ארוך וצר צפוי להישבר במקרה כזה לכמה חלקים, והמעטפת החיצונית שלו עשויה לצוף. הדבר תלוי באופן שבו המטוס פגע במים. גם אם יימצאו פריטים שצפו על פני המים, התעלומה תהיה עדיין רחוקה מפתרון, שכן חילוץ החלקים האחרים מקרקעית הים בעומק של כארבעה קילומטרים הוא עדיין משימה מסובכת ביותר.
בינתיים, משפחותיהם של נוסעי המטוס ממשיכות לקוות לטוב, על אף שככל שנוקפים הימים, הסיכוי לתרחיש אופטימי הולך וקטן. בעוד שחלק מהקרובים מקווים כי הימצאות השרידים היא תגלית ממשית, אחרים חוששים מאפשרות זו. "אם החלקים האלה שייכים למטוס הנעלם, נהיה הרוסים", אמר גיסה של קרנטי שירסת, הודית בת 44 שהייתה על הטיסה. "היו כל כך הרבה תיאוריות, אז אנחנו מעדיפים להמתין. אם המטוס נחטף, זה לפחות נותן תקווה מסוימת למשפחתנו".