וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומני: "אובמה יצר בקיעים ביחסים עם ישראל"

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב האשים את הנשיא בכישלון תהליך השלום והבטיח לחזק את היחסים עם ישראל. הוא נמנע מלהתייחס לקווים האדומים, אך קרא להדק הסנקציות על אירן

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, מיט רומני, האשים הערב (שני) את הנשיא, ברק אובמה, ביצירת "בקיעים" ביחסים עם ישראל. בנאום שנשא באקדמיה הצבאית בלקסינגטון, וירג'יניה, אמר רומני כי אם ייבחר לנשיא, הוא יחזק את שיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל ושב וחזר על מחויבותו לביטחון ישראל.

לדבריו, קיימת היום סכנה לעימות במזרח התיכון, יותר מאשר הייתה קיימת כשאובמה עלה לשלטון לפני ארבע שנים. רומני, שנחשב לידיד קרוב של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובביקורו בישראל אף הכיר בירושלים כבירת ישראל, אמר גם אובמה נחל כישלון ב"ניהול המשא ומתן במזרח התיכון".

מיט רומני. Charles Dharapak, AP
"תקווה אינה אסטרטגיה". רומני, הערב/AP, Charles Dharapak

רומני התייחס לתכנית הגרעין האירנית, שלדבריו, מאיימת על ישראל, כמו גם על ארצות הברית. "אירן מעולם לא הייתה קרובה יותר לנשק גרעיני ומעולם לא הייתה מסוכנת יותר לבעלות בריתנו ולנו", הבהיר רומני והבטיח כי ימשיך להדק את הסנקציות הכלכליות על אירן, אך לא התייחס להטלת "קווים אדומים". הוא אמר כי אובמה "נכשל" בלהעניק תחושת ביטחון לחברותיה של ארה"ב. "תקווה אינה אסטרטגיה", הוסיף בלעג. "אי אפשר לתמוך בחברינו כשהמילים שלנו אינן נתמכות במעשים".

רומני אמנם זקף לזכותו של אובמה כמה הישגים במזרח התיכון, ביניהם חיסולו של מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן, אך העביר ביקורת חריפה על התנהלותו של הנשיא לאחר התקיפות על נציגויות ארה"ב בשבועות האחרונים. "הפעולה בבנגזי היא פעולה של טרוריסטים שהשתמשו באלימות כדי לכפות אידיאולוגיה", אמר רומני והוסיף כי מה שמתרחש במזרח התיכון הוא "מאבק בין חופש לרודנות".

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה

אובמה מציג: כך כשל רומני במדיניות החוץ

רומני האשים את אובמה גם בכך ש"נכשל", לדבריו, בהובלת סוריה, בה נהרגו עשרות אלפי גברים, נשים וילדים במלחמת האזרחים שנמשכת כ-18 חודשים. הוא הבטיח לתמוך באופוזיציה בסוריה, שמחזיקה באותם ערכים כמו אלה של ארה"ב והוסיף כי אירן מחמשת את הנשיא, בשאר אסד, "כי הם יודעים שזה לטובתם".

מדיניות החוץ - נקודת התורפה הגדולה של רומני

רומני ניסה לנגח את הנשיא אובמה, כהכנה לעימות הנשיאותי הבא שייערך ב-16 באוקטובר ויעסוק בענייני חוץ וביטחון. רומני צריך להתוות מדיניות חוץ ברורה, שמחד עומדת בסתירה לזו של אובמה, ומנגד אינה בדלנית מדי, כדי לא להרחיק ממנו את הבוחרים המתונים.

נותר פחות מחודש ליום הבחירות, ורומני - שמיתג את עצמו כמועמד כלכלי בלבד - נאלץ לחשוף בהדרגה את דעותיו בהרחבה גם בנושאים שעד היום נותרו בערפל, או שעד היום התייחס אליהם רק בפליטת-פה, החל מהמשבר מול רוסיה ועד היחסים המתוחים מול סין, או המלחמה בפקיסטן, באפגניסטן ובעירק והמשבר בגוש האירו.

מדיניות החוץ היא נקודת התורפה הגדולה ביותר של רומני. כדי לשפר את התדמית שלו הוא נשלח, עוד בקיץ ובאמצע הקמפיין, לביקור בחו"ל. בישראל, הוא הצליח לפגוע בפלסטינים כשאמר שהם "נחותים תרבותית" ולא טרח לבקר בשטחי הרשות הפלסטינית. הוא גם הרגיז את הממשל, כשהבטיח להעביר את השגרירות לירושלים. בלונדון, הוא העליב את הבריטים כשפקפק במוכנותם לאולימפיאדה ושכח איך קוראים לראש האופוזיציה, ועורר סקנדל כשחשף שקיבל תדרוך מראש הביון הבריטי. בביקור בגטו ורשה, דובר הקמפיין של רומני קילל עיתונאים פולנים. רק שלשום הסתבך עם ספרד.

שלשום, רומני הסתבך עם ספרד. מדריד הגיבה בחריפות לנבואה שהשמיע הרפובליקני בעימות הטלוויזיוני, לפיה כלכלת ארה"ב "עלולה להדרדר למצב שאליו הדרדרה כלכלכת ספרד". סגן ראש הממשלה הספרדי אמר שההשוואה לא רק מציגה את ספרד כחלשה, אלא אף מעידה על בורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully