וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניקוי אורוות בקוריאה הצפונית: קים הדיח את הרמטכ"ל

מפקד הצבא, רי יונג-הו, שנשא תפקידים בכירים במפלגה, סולק במפתיע מתפקידו בשל "מחלה". מסתמן שמדובר במאמץ של השליט הטרי להקיף עצמו בקצינים נאמנים - וצעירים יותר

רמטכ"ל הצבא של קוריאה הצפונית, רי יונג-הו, הודח מתפקידו בסוף השבוע. ההערכה היא שמדובר במגמה מתמשכת שנוקט המנהיג הטרי והצעיר של המדינה, קים ג'ונג-און, לסילוק הקצינים המבוגרים שהיוו בסיס לשלטון הדיקטטורי שביסס אביו, קים ג'ונג איל.

הטלוויזיה הרשמית של קוריאה הצפונית פרסמה אתמול (ראשון) הודעה קצרה, בה נאמר כי הנהגת מפלגת הפועלים החליטה לשלוח את סמכויותיו של וויס-מרשל רי יונג-הו, בשל "מחלה" שפקדה אותו, וכי הוסכם "לשחרר אותו מכל חובותיו". הקצין הבכיר, בן 69, ליווה במשך שנים ארוכות את אביו המנוח של קים, שיחד עם גיסו, ג'אנג סון תאק, הוא סייע לו לעבור מאלמוניות מוחלטת לתפקיד מפקד הצבא. השליט מעוניין לכונן את מעמדו כשליט היחיד והמוחלט של ארצו, וייתכן שהוא חושש ממאבקי שליטה מול הקצין הוותיק והדומיננטי.

מיהי אשת המסתורית שמלווה את קים ג'ונג-און?

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג-און, ומפקד הצבא של ארצו, רי יונג-הו, משקיפים על מצעד צבאי בפיונגיאנג. פברואר, 2012. רויטרס
קים והרמטכ"ל רי, במצעד צבאי בפיונגיאנג בחודש פברואר. נראה בריא למדי/רויטרס

לא ברור מי יחליף כרמטכ"ל את רי או מה יהיה עתידו. ייתכן שתתאפשר לו פרישה מכובדת, אך אם יתנגד להדחתו, או שיתעורר חשד שבכוונתו לערוק מהמדינה, צפוי לו מעצר באחד ממחנות הריכוז הידועים לשמצה של קוריאה הצפונית. הוא החזיק גם בכמה תפקידי מפתח במנגנונים הפוליטיים של המדינה, ובהודעה הרשמית על הדחתו נאמר כי הוא "שוחרר" גם מתפקידו כסגן ראש הוועדה הצבאית של מפלגת הפועלים של קוריאה. בראש הוועדה הצבאית עומד קים, בשנות העשרים המאוחרות לחייו, המכהן למעשה כמפקד העליון של הצבא.

הרמטכ"ל לא קודם בסבב המינויים האחרון

לפי סוכנות הידיעות של קוריאה הדרומית, ההודעה על הדחתו המפתיעה של רי ניתנה בוועידת המפלגה, בשל נימוקים בריאותיים. עם זאת, בהופעותיו הפומביות האחרון של רי, האחרונה שבהן ב-8 ביולי, הוא נראה בריא. לא היו סימנים מוקדמים שיעידו על מחלה כלשהי שתאלץ את פרישתו הפתאומית.

לפי שעה, בקוריאה הדרומית נמנעים בינתיים מהתייחסות ישירה לסילוקו מהצבא של רמטכ"ל המדינה השכנה, שצבאה? נחשב אחד החזקים והחמושים ביותר בעולם. קוריאה הצפונית מאיימת על הדרום בהשמדה בנשק גרעיני, ותזוזות פתאומיות בפיקוד הבכיר שלה מעוררות אצלה חרדה, ולרוב מלוות בהעלאה מיידית של הכוננות הביטחונית. דובר משרד האיחוד של סיאול, הפועל מטעם הממשלה "למען איחוד שני חלקי האי", אמר כי מדובר בהודעה חריגה ביותר, והוסיף כי ארצו "עוקבת מקרוב אחר התפתחויות נוספות".

דניאל פינקסטון, מומחה לצפון קוריאה מהקבוצה הבינלאומית לניהול משברים, אמר כי לא סביר להניח שהקצין הודח בשל סיבות בריאותיות. לדבריו, רי קודם לתפקידו בסוף שנת 2010 ובאישור המפלגה הקומוניסטית, אך בסבב המינויים האחרון, בחודש אפריל, לא זכה לקידום נוסף. לדבריו, עיכוב זה בקידום עשוי לרמוז כי ההנהגה בפיונגיאנג הייתה מעוניינת להיפטר מרי.

צפו בקים במצעד: כשהמנהיג נואם - הילדים בוכים

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
קים ג'ונג-איל דיקטטור השלט על קוריאה הצפונית מת בגיל 69, דצמבר 2011. AP
קים ג'ונג-איל מביט על בנו, קים ג'ונג-און/AP

"סביר להניח שמדובר בטיהור שורות בצבא", אמר פינקסטון בשיחה מסיאול עם "הטלגרף" הבריטי. לדבריו, מדובר במסר ישיר וברור לכל מי שמנסה לקרוא תיגר על סמכותו של קים, גם אם רי מעולם לא עשה זאת בפומבי.

עם זאת, יש לציין כי בביקור קודם בקובה, רי השמיע הצהרה שעוררה מחלוקת בארצו, ואמר כי "קוריאה הצפונית תילחם לצד קובה כדי להביס את האימפריאליזם האמריקני". לדברי פינקסטון, אמירה זו עוררה חשש בפיונגיאנג לפיו רי "חצה את הגבול".

הצפון מאיים על הדרום: "נשרוף אתכם באש תוך דקה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully