וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המילואימניקים: לא צריכים פוליטיקאים באוהל המחאה, אלא בהצבעות בכנסת

לירון מרוז

10.4.2001 / 16:32

האוהל שהקימה תנועת "התעוררות" מושך פוליטיקאים ועיתונאים, אך פחות את הציבור הרחב; החברים הפעם לוחמנים יותר, ושואבים עידוד מהצלחת תנועת "ארבע אימהות"; "לא חמורים של אף אחד"

חברי תנועת "התעוררות", הקוראים לגיוס של כל שכבות העם ולחלוקת נטל השירות הצבאי בצורה שווה, הקימו היום אוהל מחאה ברכבת צפון בתל אביב. "מחנה הפאריירים", שיפעל במקום במהלך היומיים הקרובים, מושך אליו כצפוי פוליטיקאים רבים ואנשי תקשורת. הציבור, כהרגלו, נשאר אדיש.

בשעת צהריים של חול המועד פסח, המקום לא עמוס במיוחד. אנשים רבים עוברים ליד, אך מעטים נכנסים כדי לחתום ולהביע הזדהות. קבוצה של כמה חברים בתנועה יושבת ודנה באפקטיביות של דרכי הפעולה. חלקם טוענים כי אין טעם בפעולות כאלו וכי המצב לעולם לא ישתנה, אחרים דוגלים בהחרפת המאבק. שמה של תנועת "ארבע אימהות", לה מיוחס תפקיד ניכר בשכנוע דעת הקהל בארץ בנוגע לנסיגה מלבנון, מוזכר שוב ושוב במהלך השיחה.

אריאל, שמספר כי הוא אינו חבר בתנועה אבל בא כדי לעזור במאבק, טוען כי דרכי הפעולה הנוכחיות לא יביאו לתוצאות ולכן יש להחריפן. לדבריו, ברגע שאנשים יחזירו את פנקסי המילואים או פשוט לא יתייצבו ביום הגיוס, הדברים ייראו אחרת. דבריו הלוחמניים משהו משתלבים היטב עם השלטים שנתלו במקום, שנושאים הפעם אופי שונה מבעבר. "אנשים רוצים לשרת אבל לא רוצים להישאר פראיירים", נכתב על השלט המרכזי. "לא חמורים של אף אחד", נכתב בכרזה אחרת.

גם הפוליטיקאים שמגיעים למקום לא זוכים לקבלת פנים מתונה, ונאלצים להתמודד עם שאלות נוקבות. חבר הכנסת אליעזר כהן (האיחוד הלאומי-ישראל ביתנו), נעלב כשנשאל האם ירים את ידו בכנסת בהתאם למסמך עליו חתם באוהל, ועזב את המקום בזעם. השר רענן כהן נאלץ להמתין בסבלנות מספר דקות עד שהנוכחים גמרו לשטוח בפניו את טענותיהם כלפי הפוליטיקאים ומפלגת העבודה, שתמכה בחוק טל. "אנחנו לא צריכים אותם כאן, כשהם באים בשביל הרייטינג, אנחנו צריכים אותם בהצבעות בכנסת. שלא ילכו ברגעים המכריעים לשירותים או למזנון", אומרים חברי התנועה.

אך למרות התוקפנות כלפי הפוליטיקאים, אין במקום אווירה עויינת. חרדים רבים שעוברים ברחוב בצמוד לאוהל לא זוכים לצעקות או לגידופים. שיחה בין קבוצת חברים נקטעת כי 'החבר'ה צריכים ללכת לדגמן' בצילום לאמצעי התקשורת שנציגיהם הרבים נמצאים במקום. לפתע מתחזקת הרוח ואחד העמודים שמחזיקים את רשת הצל שנפרשה נופל. "נו, אין פה איזה רס"פ במילואים שיידע לסדר את זה כמו שצריך", רוטן אחד הנוכחים.

שר הביטחון מבקש להגדיל את מספר ימי המילואים

מקימי האוהל דורשים להפסיק את "היחס המשפיל כלפי מגש הכסף של מדינת ישראל: החיילים ואנשי המילואים". בנוסף הם דורשים מתן הטבות ותגמולים לאנשי המילואים.

"מעריב" פירסם הבוקר, כי ל"אוהל הפראיירים" צפויים להגיע בין היתר גם ראשי השב"כ לשעבר, עמי אילון וכרמי גילון, הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין שחק, וכן שרים, חברי כנסת ואמנים שונים.

במקביל, שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, מתכוון לבקש מהממשלה לאשר הוראת שעה מיוחדת שתאפשר לצה"ל לגייס אנשי מילואים, וזאת בניגוד להקלות שמעניק חוק המילואים החדש. החוק שעבר לפני שלושה חודשים קובע כי מספר ימי המילואים שנועדו לתעסוקה מבצעית ולאימונים יעמוד על לא יותר מ-30 יום. עוד נקבע, כי לא ניתן לגייס מילואימניקים מעל גיל 41 לתעסוקה מבצעית בשטחים.

אולם גורמים בצה"ל אמרו ל"ידיעות אחרונות" כי החוק "לא מאפשר לעמוד בנטל המשימות". בצה"ל גיבשו הצעה, שתוצג לממשלה על ידי בן אליעזר, על פיה יותר לצה"ל לגייס אנשי מילואים ל-40 ימים, בנוסף לששת הימים החד יומיים שנותנים המילואימניקים. כמו כן, יבוטל הסעיף הקובע כי מילואימניקים מעל גיל 41 לא משרתים בתעסוקה מבצעית בשטחים. הוראת השעה אמורה להישאר בתוקף רק בשנת 2001.

במערכת הביטחון מנסים להקל את בליעת הגלולה המרה על ידי מתן הטבות למילואימניקים. ההצעה היא לתת להם נקודות זיכוי מס, והעדפות במכרזים של מנהל מקרקעי ישראל וחיוב של האוניברסיטאות לאפשר למילואימניקים להיבחן במועדים מיוחדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully