וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעין גדי משקיעים בתלמידים פי 11 מבבית שמש

10.2.2004 / 10:53

דו"ח שהוצג בממשלה חושף פערים בהשקעה הכספית בחינוך בין הרשויות העשירות לעניות. השרים הציעו: לחלק את הכנסות הרשויות באופן שיוויוני

דו"ח שהוצג בממשלה חושף פערים עצומים בהשקעה בחינוך, בין הרשויות העשירות לבין עיירות הפיתוח. "מעריב" מפרסם היום כי מהדו"ח, אותו הציג השבוע לשרים מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, עולה בין היתר כי בעוד חינוך של ילד מבית שמש עולה 859 שקלים בשנה, ההשקעה בחינוכו של תלמיד מקיבוץ עין גדי גדולה פי 11 ועומדת על 9,936 שקלים.

רשויות נוספות המופיעות בדו"ח: עיריית מגדל-העמק משקיעה בילד 1,041 שקלים בשנה, עיריית אופקים 1,183 ומטולה 1,782. קיבוץ גבעת-ברנר, לעומת זאת, משקיע בכל ילד 5,150 שקלים ובקיבוצים קליה, בית הערבה, ואלמוג משקיעים 7,242 שקלים.

"מעריב" מדווח, כי הפערים נגרמים בין היתר בשל הבדלים בהכנסות הרשויות המקומיות. המועצה האזורית תמר, בדרום ים המלח, בה שוכן קיבוץ עין גדי, נהנית מהכנסות ארנונה גדולות של מלונות ים המלח. בנוסף, מספר התושבים במועצה קטן, ולכן ההשקעה התקציבית בכל תושב גדולה יותר. אחת ההצעות לפתרון שהעלו השרים בדיון היתה, לחלק את הכנסות הרשויות המקומיות בצורה שוויונית יותר. בין היתר הוצע, כי המועצה האזורית תמר תעביר חלק מהכנסותיה לעיריית ערד ולעיריית דימונה.

לדברי ד"ר מומי לוי מבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית, "הפערים בתקציבי החינוך של הרשויות תורמים לפערים בהישגי התלמידים - ומשפיעים על המשכורות שירוויחו בעתיד". ואכן, גם השוואת הישגי התלמידים מגלה פערים בין הרשויות העשירות לעניות. בעוד בעיריית בית שמש הזכאות לבגרות עומדת על 54%, בבאר טוביה שמשקיעה פי ארבעה בחינוך התלמידים, שיעור הזכאים לבגרות עומד על 66%.

עם זאת, ראש עיריית בית שמש, דני וקנין, אינו מסכים עם הטענה כי ההשקעה הכספית גורמת להישגים נמוכים בלימודים. לדבריו, "פיתחנו דרכי חינוך והצלחנו להגיע להישגים למרות הבעיות הכלכליות. יש הרבה השקעות שלא הוצגו בדוח הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully