וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגירעון במאזן התשלומים של ארה"ב ברבעון הראשון בשיא של כל הזמנים

יהודה שויצר

19.6.2003 / 20:35

ייקור סחורות מיובאות, בעיקר מוצרי נפט, הוביל לעלייה החדה ברבעון - כ-136.1 מיליארד דולר - הגבוהה ב-5.8% מהשיא הקודם

הגירעון במאזן התשלומים של ארה"ב תפח לשיא של כל הזמנים במהלך הרבעון הראשון. הגירעון עלה ל-136.1 מיליארד דולר בשלושת החודשים הראשונים של השנה, עת רוחות המלחמה שנשבו הובילו לייקור סחורות מיובאות - בעיקר מוצרי נפט.

מדיווח של משרד המסחר האמריקאי עולה כי השיא הנוכחי גבוה ב-5.8% מהשיא הקודם של הרבעון האחרון של 2002 - בו עמד הגירעון על 128.6 מיליארד דולר.

הגירעון של ארה"ב טופח משנה לשנה כתוצאה מתהליך מתמשך בו ארה"ב המשיכה לקנות מהעולם הרבה יותר ממה שהיא מכרה לו. המשק האמריקאי הפך במהלך העשרים השנים האחרונות ממשק יצרני למשק צורך - גם סחורות המיוצרות על ידי חברות אמריקאיות לרוב רכיביהן מיוצרות במדינות בהן עלות העבודה זולה יותר ובארה"ב מתבצעת לכל היותר ההרכבה שלהן.

מצב זה הוביל לצמצום המגזר היצרני בארה"ב לכ-15% מהכלכלה, ובמקביל גדל מגזר השירותים שמרכז כעת כ-85% מהפעילות הכלכלית בארה"ב.

ממשל בוש מאמין כי הדרך להתמודד עם הגירעון המאמיר הוא באמצעות הסרת מחסומי סחר של מדינות בעולם לגבי סחורות אמריקאיות, והחמרת התנאים ליבוא לארה"ב. להערכת הממשל מהלך זה יקל על חברות אמריקאיות בזירת הסחר הבינלאומי תוך העלאת היתרון התחרותי של חברות מארה"ב.

עם זאת, המבקרים טוענים כי מהלך זו הוא עקר מאחר שחברות אמריקאיות רבות העתיקו את פעילות הייצור שלהן למדינות בהן עלות העבודה זולות יותר בעוד שהיבוא לארה"ב הולך וצומח.

לעלייה החדה ברבעון, כך עולה מהנתונים, תרמו העליות החדות במחירי הנפט. יבוא הנפט לארה"ב מהווה כשלושה רבעים מכלל יבוא הסחורות אליה והוא הסתכם ב-309.2 מיליארד דולר ברבעון הראשון.

עוד דווח כי העודף בהשקעות בארה"ב צוצמם ברבעון ל-2.6 מיליארד דולר, מ-3 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2002.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully