וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קמנו בבוקר והמדינה סגרה לנו את מקום העבודה"; גם ישובי הצפון שאינם מפונים על סף קריסה

עודכן לאחרונה: 23.4.2024 / 17:17

קילומטרים בודדים מפרידים בין ישובי הצפון שפונו לאלה שלא, אך המציאות לא נעצרת בקו האקראי שקבע משרד הביטחון. תושבי אותם ישובים שומעים את קולות הנפץ, לא יודעים מה לעשות עם הילדים באין מסגרות, וכעת עומדים לאבד את פרנסתם. "אני רוצה לראות את השרים מסתדרים ככה"

נפילות על הר מירון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

רבים מהעובדים שהוצאו לחל"ת מאז פרוץ המלחמה עומדים לאבד את דמי האבטלה שלהם, רבים אחרים כבר איבדו אותם ונתרו ללא מקור הכנסה. המדינה, לפי שעה, לא מציעה להם פתרונות.
מירב בן זקן, מנהלת השיווק של "דג על הדן", וחברת פורום "מגן עוטף לבנון" להצלת היישובים שלא פונו, שיתפה כי היא נמצאת במצב של חוסר ודאות, אותו חולקת עם רבים אחרים. "אנחנו לא מפונים ולא מתפנים, אנחנו בסך הכל אנשים שקמו בוקר אחד והמדינה סגרה להם את מקום העבודה. אנחנו רוצים ללכת לעבוד, אבל בגלל המצב הביטחוני לא מאפשרים לנו. עכשיו כולנו צריכים להתמודד עם ההשלכות הנפשיות, הפיזיות והכלכליות", אמרה בן זקן.

"צריכים להבין אותנו, אין לנו חג. הילדים שלנו לא מבלים איתנו כי לא בטוח כאן", סיפרה בן זקן שגרה בקיבוץ כפר בלום שבאצבע הגליל, ישוב שלא פונה על ידי משרד הביטחון. "כולם מכירים את כפר בלום כשם שצץ על המסך כשנורים טילים מלבנון, אבל זה מעבר לזה, חיים פה אנשים", צחקה. "אנחנו במקום האחרון בסדר העדיפויות הממשלתי. בעוד כמה ימים יגמרו לי דמי האבטלה, אני גם לא יכולה לחפש מקום עבודה אחר. אני לא יודעת מה יהיה איתי מחר. אין לנו שום הסדר וכל משרד ממשלתי זורק אותנו לאחר".

ארנה ויינברג, חברת מנרה. אלי אשכנזי
"אנחנו במקום האחרון בסדר העדיפויות הממשלתי, אני לא יודעת מה יהיה איתי מחר". מחאה נגד ההפקרה של הצפון/אלי אשכנזי

בן זקן הוסיפה כי כמו חבריה היא ציינה את חג הפסח לבדה מחשש לעימות ביטחוני נרחב. "הם אוהבים את החגים שלנו", אמרה והתייחסה בהלצה לארגון הטרור חיזבאללה."שלחתי את הילד שלי רחוק מכאן, בחג אני צפיתי בטלוויזיה לבד. הילד שלי כבר חצי שנה לא יוצא מהבית, ילדים אחרים חווים רגרסיה בהתנהגות שלהם. מערכת החינוך לא פועלת באופן סדיר, אין לנו זמן התרעה, אפילו לא 15 שניות ומה שנשאר לנו זה פשוט לשמוע את קולות הנפץ סביבנו. בנוסף על כל זה, התור הקרוב ביותר למרכז החוסן הוא עוד חצי שנה".

משרדי הממשלה הציעו לבן זקן ולחבריה הצעה - החזר כספי לכל בעל עסק שימשיך להעסיק את עובדיו. אך בן זקן טוענת שזה לא מספיק. "בעל עסק שלא מכניס כסף כבר חצי שנה לא יכול להעסיק עובדים כמחווה חברית ואז לקוות שהמדינה תחזיר לו כסף. אין לו שום ערובה שהמדינה תעזור לו עם זה. אני רוצה לראות את פקידי האוצר, הח"כים והשרים בממשלה מסתדרים אם יאמרו להם שבסוף החודש נגמר הכסף עבורם. נראה אותם מסתדרים בלי להפנות את הצרות שלהם על אחרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שלט המראה על איום נ"ט, ציר שלהבת, צפון. 27 בדצמבר 2023. יואב איתיאל
" הילד שלי כבר חצי שנה לא יוצא מהבית, ילדים אחרים חווים רגרסיה בהתנהגות שלהם". שלט המזהיר מאיום נ"ט בצפון/יואב איתיאל

מי שמנסה לסייע בנושא היא ח"כית אפרת רייטן שערכה סיור בצפון עם התושבים ומנסה לכנס דיון מיוחד בכנסת על המצב האבסורדי הזה, למרות פגרת הכנסת . "הגיע הזמן שהמדינה תשמע אותנו", הדגישה בן זקן. הפורום למאבק בעוני ועו"ד בקי כהן-קשת, הצטרפו גם הם למאבק ופנו לשר העבודה, יואב בן צור, בשמם של תושבי הצפון, הגליל העליון וקו העימות שנשארו חסרי כל לקראת חג הפסח בדרישה כי יתערב בנושא.

"מי שמפונה זוכה להגנה ותמיכה, לרבות התחייבות כי מעסיקיהם, במסלול הירוק - יקבלו שיפוי מלא על שכר שישולם להם בלא שיוכלו לעבוד. אך דווקא האוכלוסייה שזקוקה להגנה מירבית לא כלולה בהגנה זאת כי הם אינם מפונים. מדובר על אנשים שמקום עבודתם באיזור מפונה או סגור על ידי הצבא, או בסמיכות לכך", הסבירה עו"ד כהן-קשת.

כוחות צה"ל בתרגול בגבול הצפון. דובר צה"ל
"האם לקראת חג הפסח מדינת ישראל החליטה לשעבד את עובדיה נפגעי המלחמה?". פעילות צה"ל בגבול הצפון/דובר צה"ל

במכתב לשר העבודה בן צור הסבירה כי ישנה ירידה משמעותית בהזדמנויות עבודה באיזור הצפון. התחומים שנפגעו יותר מכל הם תחום התיירות או תחום העבודה עם אנשים, משום שרוב האוכלוסיה מפונה. הורים מתקשים לתכנן לוח זמנים בגלל פעילותה הלא סדירה של מערכת החינוך, ומקומות עבודה רבים אינם ממוגנים וכך גם הדרך אליהם. אז מה עושים?

"צריכים להאריך את דמי האבטלה או המענקים כפי שניתנים למפונים זהו מענה הכרחי וראוי לתושבים הללו", השיבה עו"ד קשת-כהן במכתב. "האם לקראת חג הפסח מדינת ישראל החליטה לשעבד את עובדיה נפגעי המלחמה? המעסיקים, אשר שוחחנו עם לא מעטים מהם, הבהירו כי אינם יכולים לשלם לעובדים ולהמתין לשיפויים משלל סיבות", במשרד העבודה הפנו את התשובה למשרד האוצר שלא הגיב עד עתה בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully