וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנב עשרות רובי 16-M מבית הספר הימי בעכו - ויפצה את המדינה במיליון וחצי שקלים

עודכן לאחרונה: 20.4.2024 / 15:31

יוסף עואלי הורשע בגניבה ב-2021 ומרצה עונש מאסר של 10 שנים. אתמול, המדינה זכתה בפסק דין תקדימי בבית משפט השלום בחיפה שחייב את האסיר לשלם פיצויים בשווי השלל. השופטת רויטל באום כתבה בהחלטתה: "שיקום כלכלי אמיתי כרוך בתשלום עבור מעשים שנעשו"

בווידאו: שני צעירים מאזור חיפה הואשמו בגניבת נשק מלוחם יחידת אגוז/דוברות משטרת ישראל

יוסף עואלי, בן 32 מאעבלין, אסיר בכלא רימונים, נעצר במאי 2019 בחשד לגניבת 30 רובי 16-M מבית הספר לקציני ים בעכו שצה"ל העביר למשרד החינוך לצורך הדרכת השוחרים. ב-2021 בית המשפט המחוזי גזר עליו 7 שנות מאסר בפועל ופיצוי למדינה של 15 אלף שקל. בערעור המדינה לעליון הוחמר עונשו ל-10 שנות מאסר אבל שאר רכיבי העונש נותרו על כנם.

במחלקה האזרחית של פרקליטות מחוז חיפה למדו על החשיפה שהתפרסמה בוואלה, והגישו ב-2022 תביעה בשווי השלל. אתמול (חמישי) המדינה זכתה בפסק דין תקדימי בבית משפט השלום בעיר שחייב את האסיר לפצות את המדינה בשווי השלל - מיליון וחצי שקלים.

פרקליטות המדינה, באמצעות התובעת עורכת הדין אושרית פלג ממחלקת תביעות אזרחיות יזומות של פרקליטות מחוז חיפה, המחפשת דרכים יצירתיות לבוא חשבון עם עבריינים, טענה בבית המשפט שקבלת התביעה תעביר מסר לעברייני נשק לפיו המדינה לא תסתפק בעונשי המאסר ובמיצוי ההליך הפלילי בלבד, ושהיא רואה בכלים האזרחיים העומדים לרשותה אמצעי משלים למאבק במחוללי פשיעה ואלימות. באופן תקדימי, המדינה תבעה את שווי כלי הנשק על פי מחירם בשוק השחור, בין 50 ל-100 אלף שקלים לרובה 16-M תקני, ולא על פי עלותם למשרד הביטחון, על פי הערכה כ-1,500 שקלים לרובה.

בית הספר לקציני ים בעכו. מתוך וויקיפדיה, אתר רשמי
בית הספר לקציני ים בעכו/אתר רשמי, מתוך וויקיפדיה

את הפרשייה פיצחה היחידה המרכזית של מחוז חוף במשטרה. תחילה הואשם עואלי שפרץ עם אחרים לבית הספר, לאחר שחתכו את הגדר המקיפה ואת מנעול המחסן וגנבו ממנו 49 רובים. כלי הנשק האלה נמסרו לבית הספר על ידי רשויות הצבא לאחר שהושבתו באופן יזום באמצעות "הגנות", כשאת ה"הגנות" ניתן לבטל בקלות. בית הספר לקציני ים החזיק אותם ברשלנות במחסן. הגניבה התגלתה בדיעבד. בסופו של דבר על פי הודאתו של עואלי הוא הורשע בגניבת 30 כלי נשק מסוג M-16. שותפיו לפריצה נותרו אלמונים והנשקים לא נמצאו מעולם.

הנאשם סיפר שקיבל 60 אלף שקלים, "על החשבון", מאיזה סוחר, שהבטיח לו סכום נוסף לכשימכור את כלי הנשק. "התוצאה של טיעוניו והתנהגותו בהליך לפניי היא שכלי הנשק עצמם לא יושבו, למרבה הצער", קבעה השופטת רויטל באום שחייבה אותו בפיצוי במדינה בתביעה שהוגשה במסגרת שיתוף פעולה של הפרקליטות הפלילית והפרקליטות האזרחית. מטרת השיתוף הפעולה, בין היתר, "הגברת משילות ומאמצים לצמצם פשיעה גם באמצעים אזרחיים-כלכליים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

עואלי, נשוי ואב ל-4 ילדים, טען שהמטרה שלו הייתה להביא כסף. "אני לא מבין בנשקים, לא יודע מה זה נשק, הציע לי החבר, המטרה שלי הייתה להביא כסף כי לא היה לי אוכל בבית. לא חשבתי לא על הפסד, לא על רווח, לא חשבתי שעם הנשק הזה ירצחו אנשים", אמר לבית המשפט, "אני יודע שעשיתי עבירה מאוד חמורה ואולי גרמתי לאנשים שירצחו אחד את השני, אני אוכל את עצמי כל יום על הדבר שעשיתי ומתחרט גם".

השופטת רויטל באום הקשיבה, אבל במקביל קבעה כי "שיקום כלכלי אמיתי כרוך בתשלום עבור מעשים שנעשו". היא ציינה כי "הבנתו את חומרת מעשיו ואת ההשלכות שיכולות לנבוע מהם היא התנהגות מתבקשת, אך חוכמה שבדיעבד, אשר אין לדעת האם הייתה באה אלמלא נתפס, לא תוכל להפחית מהנזק שגרם במעשה החמור, יהיה מצבו הכלכלי קשה אשר יהיה. את הנעשה - אין להשיב, וחרטה על מעשה שנעשה תוכל - אולי - למנוע הישנותו בעתיד, אך לא לשנות את העבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully