וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש שחרר בתנאים מגבילים את המרצה שהכחישה את הטבח, המשטרה מבקשת עיכוב ביצוע

עודכן לאחרונה: 19.4.2024 / 15:06

פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן נעצרה בחשד להסתה ואף האשימה את ישראל ברצח עם בעזה. שופט ביהמ"ש השלום ירושלים, דב פולוק, לא השתכנע ושחרר אותה. "יש ביטויים שייתכן שעברו את התחום של חופש הביטוי להסתה. עם זאת, לא נמצאה ראייה לחיזוק המסוכנות שלה", כתב בהחלטתו

בווידאו: דיון בבית המשפט בעניינה של פרופ' קבורקיאן/צילום: שלומי הלר

בית משפט השלום בירושלים שחרר היום (שישי) בתנאים מגבילים את פרופ' נדירה שלהוב - קיבורקיאן, מרצה באוניברסיטה העברית, החשודה בהסתה לטרור והטלת ספק במעשי האונס של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. נדירה הושעתה מעבודתה באוניברסיטה ואמש היא נעצרה, בין היתר משום שפרסמה עצומה שבה האשימה את ישראל בביצוע רצח עם בעזה וקראה לבטל את הציונות. לבקשת המשטרה, הוטל עיכוב ביצוע על שחרורה, לבחינת הגשת ערר לבית משפט המחוזי בעיר.

"לאחר שעיינתי בחומר החקירה עולה שהרקע למעצר הם דברים שנאמרו בפודקאסט ב-8 במרץ, דהיינו מאז חלף לפחות חודש ימים", כתב השופט דב פולוק בהחלטתו. "יש כמה ביטויים שייתכן שעברו את התחום של חופש הביטוי להסתה. עם זאת, השאלה בפני בית המשפט אם יש צורך בהמשך מעצרה בחשד למסוכנות. בעקבות מעצרה נערך חיפוש בביתה ולא נמצאה ראייה לחיזוק המסוכנות או עדות לעבירות נוספות. בנסיבות אלו לא שוכנעתי שיש צורך בהמשך מעצרה ואני מורה לשחררה בתנאים מגבילים", סיכם השופט.

פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן בדיון הארכת מעצר בבית משפט השלום בירושלים, 19 באפריל 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
"יש ביטויים שייתכן שעברו את התחום של חופש הביטוי". פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן/פלאש 90, חיים גולדברג

"פרוטוקולים של זקני ציון מחווירים לעומת העלילות של החשודה", טען גורם במשטרה. "היא לא נעצרה משום שהביעה הזדהות עם מצוקת עזה, ואפילו לא משום שכינתה את ישראל כמבצעת רצח עם. היא גם לא נעצרה משום שהביעה כאב על מה שקורה, ולא על הזדהותה עם הפלסטינים ואפילו לא על כך שהסבירה שאירועי ה-7 באוקטובר הם בגלל ישראל, אלא הסיתה והטיפה לפתרון מדיני או להפסקת הכיבוש", הוסיף.

"נדירה מסוכנת מאוד לציבור בתחום ההסתה משום שהיא מכשירה פגיעה בישראלים, חיילים, חטופים, כולל הנשים וילדים". המשיך הגורם. "עד למעצרה, לנדירה היה די זמן והותר להתנצל ולחזור בה מדבריה, ומשלא עשתה זאת, זה בדיוק מה שהתכוונה לומר, ועל כן היא תעשה הכול, כולל יצירת נרטיבים שאפילו חמאס לא בנה לעצמו כדי לסייע לו במלחמה נגד ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן בדיון הארכת מעצר בבית משפט השלום בירושלים, 19 באפריל 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
"פרוטוקולים של זקני ציון מחווירים לעומת העלילות של החשודה". פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן/פלאש 90, חיים גולדברג

השופט הקשה על התביעה והטיח בפני נציג המשטרה: "אני בהארכת מעצר, ויכול להגיד שיש דברים שנאמרו בפודקאסט שאפשר לראות כהסתה, מצד שני זה לא מה שמונח לפניי, אני צריך להבין למה עצרו אותה, מה קרה עכשיו? עשו חיפושים, לא מצאו דברים בשלב זה שמראה שיש לה קשר עם ארגונים אחרים או הסתה נוספת". לדבריו, "את עמדותיה היא זכאית להחזיק. אני לא מבין למה עצרו אותה? אם הם חשבו שהפודקאסט מהווה עבירה של הסתה אז הייתי מבין שהיו עוצרים אותה במקום, מביאים אותה בפני שופט והיו מחליטים איזו סכנה היא מהווה. לא קיבלתי הסבר למה אנחנו כאן דווקא היום".

השופט המשיך: "אני יכול להבין שרציתם את הצו מעצר כדי לערוך חיפושים, אבל עד עכשיו לא מצאתם משהו שאני יכול להיאחז בו ולחשוב שזה מצדיק את המעצר. גם לא קיבלתי שום הסבר אחר. הדפים שמצאתם זו הבעת דעה. לא מצאת שום קשר לארגון שאסור על פי חוק".

האישור לפתיחת החקירה ניתן על ידי פרקליטות המדינה ב-17 באפריל, וכעת עולה שמי שהורה על כך הוא מתמחה במחלקת תפקידים מיוחדים.

קמפוס הר הצופים, האוניברסיטה העברית, ירושלים. ShutterStock
האוניברסיטה העברית, ירושלים/ShutterStock

מוקדם יותר, האוניברסיטה העברית הוציאה הודעה המגנה את מעצרה וקראה לשחרורה: "האוניברסיטה מתנגדת נחרצות לרבים מהדברים שאמרה פרופ' שלהוב-קיבורקיאן לפני כחודש, וגם פעלה בתקיפות בנושא זה. עם זאת, אנו מוטרדים מאוד ממעצרה אם אכן המעצר מבוסס על הדברים שאותם אמרה בפומבי". לדברי המוסד האקדמי, "במדינה דמוקרטית אין מקום לעצור אדם בגין התבטאויות כאלה, מקוממות ככל שיהיו. אנו קוראים לשחרר את פרופסור שלהוב-קיבורקיאן ממעצר באופן מידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully