וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: קבינט המלחמה הזה צריך לקחת אחריות ולהתפטר. אנחנו לא פסע מניצחון, אלא פסע מביזיון

עודכן לאחרונה: 18.4.2024 / 17:36

יו"ר ישראל ביתנו יוצא נגד ניהול המלחמה, ומכריז שלדעתו הוא מסוגל לשבת בכיסא ראש הממשלה. בראיון לסופ"ש שלו באולפן וואלה הוא מותח ביקורת על רה"מ נתניהו, משתף בתוכנית לקראת הבחירות הבאות ומדבר גם על חוק הגיוס: "את ש"ס ויהדות התורה לא יגרדו מהממשלה עם שפכטל"

בווידאו: יו"ר ישראל ביתנ ו בריאיון לאל שלו בתוכנית סופ"ש שלו/צילום סטילס ראובן קסטרו

"אנחנו לא פסע מניצחון, אלא פסע מביזיון", כך אמר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בראיון לתוכנית סופ"ש שלו באולפן וואלה. ליברמן לא חסך בביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל אופן ניהול המלחמה. "קבינט המלחמה הזה צריך לקחת אחריות ולהתפטר. אין לנו שר ביטחון, אלא שר לאיומים", אמר.

יותר מחצי שנה למלחמה בעזה. הצפון נטוש ושומם, ומצד שני בחוף הים בעזה החיים חזרו לשגרה. ככה נראה ניצחון מוחלט?
"'כפסע' מניצחון מוחלט. המצב באמת חמור. גם המחדל, וגם ניהול המלחמה היום הוא בלשון דיפלומטית מאוד לא מוצלח. כמו שציינת, אנחנו עם חמש זירות פתוחות - חמאס, חיזבאללה, סוריה ועיראק, החות'ים וגם האיראנים. מה שקרה אתמול בצפון זה פשט הפקרות. החיילים והתושבים שלנו הם כמו ברווזים במטווח, אין מילה אחרת. כמעט 200 ימים של מלחמה, למה החיילים נמצאים במתנ"ס ולא במוצב? לוקח חצי שנה להרים מוצב, וזה צמוד לגבול. על כך שזה לא נעשה מישהו צריך לתת את הדין. אבל כל הניהול הוא שלומיאלי. אני מקווה שלא מתפתחת מול הטורקים עוד זירה עם המשט הזה. אני שומע קולות כאלו ואחרים בטורקיה, שמדברים על ללוות את ספינות האספקה עם ספינות מלחמה. אם יהיה משט כזה - ישראל חייבת למנוע אותו, חד וחלק. חייבים למנוע את זה בכל מחיר וחייבים להיערך לזה נכון וקודם כל להפעיל את כל המנופים הדיפלומטיים. זה פשוט לא יכול להיות. המצב בתוך טורקיה קשה, הכלכלי-חברתי, ואולי נוח להם לברוח מבעיות הפנים דווקא כרגע מול ישראל בסוגיה הפלסטינית".

אביגדור ליברמן. ראובן קסטרו
"המצב באמת חמור". ליברמן באולפן וואלה/ראובן קסטרו

ועכשיו מאוחר מדי להגיב?
"אנחנו מגיבים, הם מגיבים. אנחנו נגיב, והם שוב יגיבו. איפה עוצרים? איפה התחנה הסופית? זה גדול על הממשלה הזו. הם לא מסוגלים. אחרי 200 יום ברור שכל אתגר גדול עליהם בהרבה מספרים. היינו צריכים להגיב בעוצמה תוך כדי המתקפה האיראנית. כל יום שאתה מתרחק מההקשר, מהמתקפה שלהם, חלון ההזדמנויות הולך ונסגר. אם היינו מגיבים תוך כדי איש לא היה מעיר לנו (הכוונה לאמריקנים). לא נפתח שיגעון גדלות, אנחנו חייבים תיאום עם ארה"ב לגבי ההצבעה שלה במועצת הביטחון. אני מדבר עם ידידים בוושינגטון ובאירופה - מקפיצים את אותם דברי רהב והשחצנות. אין לנו שר ביטחון, יש לנו שר איומים. הוא כל הזמן מאיים. קודם תגיבו. אי אפשר כל הזמן לנפנף אגרופים באוויר בלי לעשות. קודם תעשו, אחר כך תדברו.

"ראש הממשלה החליט בזמנו למנוע סיכולים ממוקדים של ראשי חמאס. בתחילת המלחמה הוא ברגע האחרון החליט למנוע את אותו מבצע שובר שוויון מול חיזבאללה. וגם כשכבר ארה"ב הלכה איתנו, עם טראמפ ,על הראש של סולימאני - גם שם הוא ברח. אני חושב שזה דפוס התנהלות. זה אדם שכל הזמן מתלבט ומתייסר. אין נחישות, אין החלטיות. הרבה דיבורים ואפס מעשים. לא ברור לי מה סדר העדיפויות שלו. בעזה דוכני השווארמה ברפיח עובדים, אנשים הולכים לים, מקבלים סיוע כפול מזה שלפני המלחמה, כל המעברים פתוחים. ושוב, בתחילת המלחמה היו דברי רהב - לא נאפשר סיוע הומניטרי וכו'. עכשיו פתחו הכל".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
עצרת זיכרון למאזן פוקהא, עזה, 27 במרץ 2017. רויטרס, עיבוד תמונה
"ראש הממשלה החליט בזמנו למנוע סיכולים ממוקדים של ראשי חמאס". סינוואר והנייה/עיבוד תמונה, רויטרס

מה לגבי עסקת החטופים?
"כרגע אין לנו מנופי לחץ (להחזרת החטופים). איזה קלפים יש לנו? לסינוואר אין עניין בעסקה. הוא מבין שקיבל הכל בלי לתת כלום. הוא מבין שהלחץ הוא בעיקר עלינו ולא עליו. והוא מבין שכל אותם שבויים כשהם חוזרים הם יספרו חוויות לא נעימות, אז אין לו עניין. בתחילת המלחמה יכולנו לעשות הרבה יותר, לפני שוויתרנו על כל המנופים. אבל כשוויתרת על כל המנופים - אם אתה לא יודע לעמוד בלחצים (של האמריקנים), אל תיכנס ללשכת ראש הממשלה. אין אסטרטגיה - האסטרטגיה היחידה זה הסקר הקרוב, כל החישובים הם בטווח הסקר הקרוב. וכשככה פועלים במלחמה, התוצאות בהתאם. בתחילת המלחמה היה אפשר לומר - תחזירו את השבויים או שאין אספקה הומניטרית. עוד היה אפשר לעמוד בזה".

בהתייחסו למתווכים בין ישראל לחמאס אמר ליברמן: "גם הקטארים וגם המצרים קונים את הנרטיב של חמאס יותר מאשר את האינטרס הישראלי. קודם כל צריך להחליט מה עושים - אי אפשר כל הזמן רק לאיים. כרגע אין מנוס וחייבים להשתלט גם על רפיח וגם על ציר פילדלפי. יש שם הברחות, ברור, אבל אם רוצים לעשות פעולות ראווה, רק לגעת בשכונות קצה, בפרברי רפיח, זה לא ייתן כלום".

אביגדור ליברמן. ראובן קסטרו
"לסינוואר אין עניין בעסקה, הוא מבין שקיבל הכל בלי לתת כלום". ליברמן/ראובן קסטרו

בהמשך מתח ביקרת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוא מי שטיפח את חמאס כל השנים. גם בספר שלו הוא מסביר שתוך כדי צוק איתן, כשאני ובנט דרשנו ללכת עד הסוף, הוא מנע את זה והוא גאה בזה. שני ראשי שב"כ - כהן וארגמן - מסבירים שכל פעם הוא מנע את חיסול הבכירים. היו הזדמנויות אינספור, לחסל את הנייה ואת כל ראשי חמאס. כרגע מי שנושא ראשון באחריות זה נתניהו. לא דיברתי איתו מאז 2019. פעמיים התקשרו אליי במלחמה, אמרו אנחנו רוצים להזמין, אח"כ התקשרו ואמרו שישיבת קבינט המלחמה וכבר מאוחר. למחרת היה אותו דבר. בשלישי כבר אף אחד לא התקשר. ככה מתנהל שם הכל. קבינט המלחמה צריך לקחת אחריות ולהתפטר. אם אין תוצאות אחרי 200 יום, הם צריכים לקחת אחריות וללכת הביתה. גם שר הביטחון - הוא היה בתפקיד 10 חודשים, הוא היה אלוף פיקוד דרום, היה מזכיר צבאי".

נתניהו, ליברמן. יונתן זינדל, פלאש 90
"הוא מי שטיפח את חמאס כל השנים". ליברמן ונתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

גנץ ואיזנקוט גם צריכים להתפטר?
"אני קורא שאיזנקוט כותב שיש דשדוש ושלושה חודשים לא מתקבלות החלטות. אחרי המסמך שהודלף לתקשורת שהוא כתב, לא מבין מה יש להישאר. אם הגענו למצב שגנץ נוסע לוושינגטון בלי לעדכן את רה"מ, ונתניהו אומר לשגריר לא לנכוח בפגישות, כל המשחק ילדים הזה, הברוגז הזה. אפשר לדבר על החלפת ממשלה והפלת ממשלה, אבל לא כשגנץ ואיזנקוט נותנים להם לגיטימציה. הממשלה הזו לא מסוגלת להתמודד. ברגע שיש מישהו שלא מסוגל להתמודד עם המשימה, צריך מישהו אחר. החלפנו אלוף פיקוד דרום תוך כדי מלחמת יום הכיפורים, צ'רצ'יל החליף את צ'מברליין תוך כדי מלחמה. במקום פסע מניצחון אנחנו פסע מביזיון".

האם נושא הגיוס יפיל את הממשלה?
את ש"ס ויהדות התורה עם שפכטל לא יגרדו מהממשלה. כששר הפנים מדבר על כך שלא יכול להיות שהחרדים ישנו דיסקט. אחרי הבחירות חייבים להקים קואליציה ציונית. מדינה ציונית ממנת יצירת רוב אנטי ציוני. לא יכול להיות שהחרדים והמעטים לא יתנו את שלהם - בשירות צבאי או אזרחי. הקמנו ממשלה בלי חרדים. כן, היא לא החזיקה מעמד, אבל היא עשתה טוב לכלכלה הישראלית. מפלגות ש"ס ויהדות התורה פועלות נגד כל ערכי היהדות. המקורות מראים לנו שלישראל היו לוחמים - יהושע בן נון, המכבים וכו', חתן יוצא מחדר וכלה מחופתה. ראינו את כל רבני ש"ס שמוצאים מסמך יותר מרחיק לכת, שלא רק תלמידי ישיבות לא יתגייסו, אלא כל החרדים".

גדי איזנקוט, בני גנץ. נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
"אפשר לדבר על החלפת ממשלה והפלת ממשלה, אבל לא כשגנץ ואיזנקוט נותנים להם לגיטימציה"/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון

על יחסיו עם יו"ש ש"ס אריה דרעי: "לא הייתה שום התחממות ביני לבין דרעי. אתם רוצים שאצטרף לממשלה, אשמח להצטרף לקבינט המלחמה. הייתה פגישה אחת 'חשאית' שלי עם דרעי במליאת הכנסת. אני מקווה שנצליח להקים משהו גדול ומסודר, ימין אמיתי בנוסח ז'בוטינסקי, ימין ליברלי. אני מקווה שכן אצליח לאחד את רוב הכוחות. עוד מוקדם לומר מי. כרגע צריך לראות איך משנים את מהלך המלחמה, כי אנחנו רואים דשדוש. אין מלחמה, יש לחימה, יש מבצעים ממוקדים".

אביגדור ליברמן ואריה דרעי במליאת הכנסת פתיחת מושב הכנסת 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"הייתה פגישה אחת 'חשאית' בינינו". ליברמן ודרעי/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

על איחוד כוחות בימין: "אני מכיר את יוסי כהן, איש עתיר זכויות, עם כל הביקורות עליו. האם הוא מתאים להנהגה פוליטית? אני לא מחלק ציונים. כמה שיותר אנשים טובים ילכו לפוליטיקה, כך התוצאה הסופית תהיה יותר טובה. יש כרגע הרבה שחקנים שמתחממים על הקווים - גם נפתלי בנט, גם יוסי כהן, גם איילת שקד, גם יועז הנדל, גם הביטחוניסטים ולא יודע מי עוד יצוץ. כשנגיע לבחירות יהיה צריך להכין גם מהלך. ואחרי הבחירות - אנחנו נדרוש קואליציה ציונית".

ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן בראיון לסופ"ש שלו. 25 בינואר 2024. ראובן קסטרו
"איש עתיר זכויות". ראש המוסד לשעבר יוסי כהן/ראובן קסטרו

איזה תפקיד היית רוצה לחזור אליו בעידן הזה?
"קודם כל לתפקיד ראש הממשלה, כמובן. אני רואה את עצמי לא פחות מאחרים, אבל לא מחלקים את עור הדוב לפני שניצוד. צריך להגיע לבחירות ואחר כך נדבר. עם הממשלה הזו אי אפשר לנצח את המלחמה. כל דרדק מבין את זה. מלחמת יום הכיפורים לקחה 19 יום, אחרי זה היינו על אם הדרך לקהיר ולדמשק. פה אנחנו 200 יום. זה לא יכול להמשיך. לא ניתן להשיג ניצחון עם הממשלה הזו והקבינט מלחמה הזה. נקודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully