וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלגאן בלשכה נמשך: האם מי שאמור לדון בעבירות האתיות של אפי נוה - כיהן בניגוד לחוק?

עודכן לאחרונה: 28.3.2024 / 17:11

יו"ר ועדת האתיקה הארצית בלשכת עורכי הדין, עו"ד מנחם מושקוביץ, כיהן בתפקידו בניגוד לחוק, לאחר שכהונתו פקעה לכאורה. מנגד בלשכת עו"ד טוענים שכהונתו של מושקוביץ לא פקעה. כדי לעקוף את הבעיה פנו בלשכה לרוטמן, שיזם חוק פרסונלי שיאריך את כהונתו

פרשת אפי נוה ומעברי הגבול: בית המשפט המחוזי מרכז לוד דוחה את ערעורו של נוה וכן את ערעורה של המדינה/ראובן קסטרו, יותם רונן

האם יו"ר ועדת האתיקה הארצית, עו"ד מנחם מושקוביץ, מכהן בתפקידו בניגוד לחוק ?השאלה הזו נוגעת גם לפרשת נוה-אורנשטיין, שנחשפה לפני ימים אחדים על ידי חיים לוינסון בעיתון הארץ, ומעלה שוב לדיון את השאלה כיצד ועדות האתיקה השונות של לשכת עורכי הדין לא דנו בעניינו של נוה עד כה.

בתחקיר ששודר לפני מספר שנים בתוכנית "עובדה", נראו שופטי העליון משחרים לפתחו בעוד שנוה מקליט אותם לכאורה ללא ידיעתם. במאי התוכנית אף התראיין בתקשורת והודה כי נוה סיפק לעובדה את ההקלטות.

לוועדת האתיקה במחוז תל אביב אכן הוגשה תלונה בעניין נגד נוה. יו"ר הוועדה דאז, גבי מויאל, גנז את התלונה לאחר יום, וזאת כשקיבל מנוה בעודו מכהן בתפקיד ראש הלשכה, מינוי כבורר במספר בוררויות משפטיות בסכום של יותר ממיליון שקלים.

הכרעה בערעורו של אפי נוה על הרשעתו בפרשת נתב"ג  28 במאי 2023. ראובן קסטרו
נוה/ראובן קסטרו

לפני שנה, לאחר שהוגשה עתירה כנגד השתתפותו של נוה בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, ועדת האתיקה של מחוז תל אביב ביטלה את הגניזה והעבירה את הטיפול בתלונה לוועדת האתיקה הארצית. בראש ועדת האתיקה הארצית עומד עו"ד מנחם מושקוביץ שמונה לתפקידו בינואר 2016.

גם מושקוביץ', בדומה למויאל, קיבל מנוה בוררויות שהניבו לו שכר טרחה לא מבוטל, אחת מהן נמסרה לו שבועיים וחצי טרם מונה לתפקידו כיו"ר הוועדה.

בעוד שאת התלונות בעניין כניסתו של נוה לישראל ללא החתמת דרכון, בהן הורשע פעמיים, מושקוביץ' שמנוע מלעסוק בענייני נוה, העביר לוועדה במחוז ירושלים, ש-6 שנים לאחר הפרשה לא העמידה אותו לדין, הרי שהתלונה בעניין פרשת "עובדה" נותרה עלומה בידו ללא טיפול כלשהו זה קרוב לשנה, וללא דיון בין כלל חברי ועדת האתיקה הארצית. זאת, כאשר נשלחים מכתבים אנונימיים ללא חתימה לוועדת האתיקה המחוזית המבקשים ממנה הסבר מדוע בוטלה הגניזה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
עו"ד מנחם מושקוביץ. יחצ,
מושקוביץ'/יחצ

חוק לשכת עו"ד קובע כי חבר ועדת אתיקה בלשכת עורכי הדין יכול להתמנות לשתי קדנציות שאורכן המצטבר לכל היותר עומד על 8 שנים. בחודש ינואר האחרון הסתיימה תקופת כהונתו של מושקוביץ'. מנגד, בלשכת עו"ד טוענים כי כהונתו של מושקוביץ החלה בחודש אפריל ולכן כהונתו לא פקעה. נציין כי הפרוטוקולים שיש בידי וואלה תומכים במסקנה ההפוכה לטענת הלשכה

בסוף חודש פברואר האחרון, חבר הכנסת שמחה רוטמן, נעתר לבקשת ראש הלשכה עמית בכר ויזם חוק פרסונאלי המאפשר הארכה של קדנציה נוספת. בדברי ההסבר הודגש במיוחד הצורך בהמשך הכהונה של חברי ועדת האתיקה הארצית.

חוק זה עבר במהירות שיא של חודש, לפני יומיים, במהלכו הכנסת אישרה אותו בארבע קריאות, ורוטמן קיים ישיבות בלוח זמנים קצר במיוחד. כל זאת, לא לפני שהיועצת המשפטית לממשלה והייעוץ המשפטי לכנסת הסתייגו מהאלמנטים הפרסונליים שבו. במהלך החקיקה רוטמן שוב ושוב הודה מעל במת הכנסת לראש הלשכה בכר על שיתוף הפעולה ביניהם.

דיון ועדת החוקה, 19 ביולי 2023. יונתן דינדל, פלאש 90
יזם חוק פרסונאלי המאפשר הארכה של קדנציה נוספת. רוטמן/פלאש 90, יונתן דינדל

על אף פקיעת כהונתו, ראש הלשכה בכר לא קיים ישיבה לצורך בחירת יו"ר חדש, ואף ניסה להריץ את מושקוביץ' ששימש עד לאחרונה כיועץ המשפטי של מפלגת דגל התורה לתפקיד נציג הלשכה בוועדה למינוי דיינים, מועמדות שהוסרה לאחר לחץ ציבורי של ארגוני נשים.

במקביל לכך, מול ביתו של בכר נערכה הפגנה בהובלת חבר הכנסת לשעבר אביר קארה. זאת, כשימים ספורים לאחר מכן, בסוף חודש פברואר, בכר ומושקוביץ' קיימו פגישה עם קארה ומנכ"ל חברת לובינג, במסגרתה בכר התחייב כי כל התלונות שיוגשו לוועדות האתיקה בעניין תובענות ייצוגיות "סחטניות" יועברו לטיפול ועדת האתיקה הארצית, וכי יפתח ערוץ ישיר בין מושקוביץ' למנכ"ל חברת הלובינג.

מלשכת עורכי הדין נמסר: "בניגוד למידע השגוי שהוצג לכם, עו"ד מנחם מושקוביץ החל את כהונתו בוועדת האתיקה בחודש אפריל 2016 ולא בינואר. חשוב מכך, כהונתו כיו"ר וועדת האתיקה, על פי הודעת וועדת המינויים, שהינה וועדה עצמאית בראשות נשיא בית משפט מחוזי בדימוס, תסתיים באפריל 2024. באשר לתלונה כנגד עו"ד אפי נוה שאת ההתנהלות והנורמות הפסולות בתקופת כהונתו הלשכה מבערת מהשורש, זו טופלה על ידי וועדת האתיקה של מחוז תל אביב. הניסיון להידרש לסוגיה שוב כעת מונע על ידי גורמים אינטרסנטיים שידיהם אינן נקיות ואין בכוונת הלשכה להיגרר לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully