ארגוני פשיעה ערבים. דוברות משטרת ישראל, פלאש 90, קרין שגיא, אתר רשמי
ארגוני פשיעה ערבים/אתר רשמי, דוברות משטרת ישראל, פלאש 90, קרין שגיא

"אין קשר לדת": הברית של העולם התחתון עם ארגוני הפשע הערביים

מארגון אבו לטיף החזק בצפון ועד משפחת ג'רושי ברמלה: מאז חיסול בני שלמה, ארגוני הפשיעה הגדולים רוקמים קואליציות עם בכירי העבריינים במגזר הערבי שאחראים לחיסולים האחרונים. "הכול מושפע מכסף", הסביר גורם בכיר במשטרה. אלה הארגונים שמאתגרים את מערכת אכיפת החוק

טריטוריות, פרוטקשן, סחיטות ובריתות. כל אלה נמצאים בסל המהלכים של ארגוני הפשע בישראל. בשנים האחרונות, יותר ויותר נרקמות בריתות בין ארגוני הפשע שכל אחד בישראל מכיר לבין ארגוני הפשיעה במגזר הערבי, שכבר סופר יותר מ-140 נרצחים מתחילת השנה.

לפני כשנתיים עלה עד המדינה במשפטם של ראשי ארגוני הפשע יניב זגורי ומיכאל מור וסיפר על סיבות פריצתה של מלחמה עקובה מדם בין מור לבין מי שהיה יד ימינו בעבר והפך ליריב מושבע, שמוליק הרוש. "שמוליק הכניס עבריינים מהמגזר הערבי לנהריה", תיאר עד המדינה על הדוכן את הסיבה שהובילה למלחמה בין העבריינים.

בני שלמה. אין, צילום מסך
החיסול ששינה את המפה. ראש ארגון הפשע בני שלמה שנורה למוות ב-2022/צילום מסך, אין

אבל זה לא קרה רק בצפון. התופעה התפשטה לכל הארץ ובדרום בעיקר זה בא לידי ביטוי. מכת הפרוטקשן פוקדת גם את הדרום, שם כל קבלן שבונה בבאר שבע ובסביבתה משלם "דמי שמירה" לכנופיות פשע מהפזורה הבדואית ששולטות בתחום הפרוטקשן. רק השבוע נעצר ראש ארגון הפשע איסמעיל ג'רושי על ידי ימ"ר לכיש בחשד כי סחט קבלן גדול מאזור הדרום.

לאחרונה מזהים בימ"ר לכיש חיבורים בין ארגוני פשיעה מהמגזר הערבי לבין ארגוני פשיעה מהמגזר היהודי. גם בחיסולו של ראש ארגון הפשע בני שלמה, במשטרה העריכו אז שמדובר בפלג של ארגון הפשע ג'רושי שעשה "כיפה אדומה" לשלמה. העבריין הבכיר היה מחובר לפלג מסיום בארגון ויריביו בדרום לפלג אחר. המשטרה עצרה חשודים, אך הם שוחררו לאחר שלא היו ראיות מספיקות.

לאחר חיסולו של שלמה יותר ויותר נראים הארגונים המשותפים כשהם שפועלים יחד באזור לכיש. בניסיון החיסול של בכיר בכנופיה הגרוזינית באשדוד בשבוע שעבר חושדים במשטרה כי מדובר שוב בקואליציות בין ארגוני פשע בלכיש לבין אירגון הפשע של ג'רושי.

ראש ארגון הפשיעה אסמעיל ג'רושי נעצר בחשד לסחיטה במיליוני שקלים 08 באוגוסט 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הכסף שנמצא בפשיטה שבה נעצר איסמעיל ג'רושי/אתר רשמי, דוברות המשטרה

הכול השתנה לאחר חיסול "הבורר"

במשך עשורים רבים ידועה משפחת ג'רושי כמשפחת פשע מרכזית מרמלה שמטילה אימה גם הרחק מגבולות העיר. במסגרת פעילותם, אנשי המשפחה כרתו בריתות ושיתפו פעולה עם ארגוני פשיעה יהודיים רבים, בעיקר בתחום הסחר בסמים, אך המשפחה ספגה מכה קשה כאשר לפני 7 חודשים נורה למוות עלי ג'רושי שהיה מוכר כ"בורר" של העולם התחתון. כל העבריינים היו מגיעים אל עלי ג'רושי כשהם היו צריכים להגיע להסדר והוא תמיד היה זה שאומר את "המילה האחרונה" - מעטות הפעמים, אם בכלל, שלא היו מקיימים את החלטותיו.

בנוסף לפעילותה של משפחת ג'רושי, תושבי הערים רמלה ולוד חיים בפחד בעוד סכסוך בין חמולות בערים הידרדר במהלך החודשים האחרונים לניסיונות חיסול באמצעות הטסת רחפני נפץ לעבר מתחמי מגורים של בני המשפחות היריבות.

עלי ג'רושי, נורה למוות ברמלה, 13 בינואר 2023. רשת 13, צילום מסך
הבורר שחוסל עלי ג'רושי/צילום מסך, רשת 13

ממשיך להיות חזק מהכלא

אזור המשולש נשלט על ידי ארגון הפשע של עודה קוטייר, שנחשב על ידי המשטרה כראש ארגון פשע, שהשיג מוניטין רב בעולם התחתון בשל האירועים שבהם היה מעורב. בשנים האחרונות קוטייר ואחיו הקימו ארגון משל עצמם שפועל מתוך ג'לג'וליה ועל פי החשד עוסק בסחר בסמים, סחיטה, גביית דמי חסות ואף מתן הלוואת בשוק השחור.

בית המשפט גזר לפני כשנה 18 שנות מאסר על קוטייר לאחר שהורשע יחד עם 21 נאשמים נוספים, בהתאם להודאתם, בין היתר בעבירות אלימות חמורות ובכללן סיוע לרצח, ניסיון רצח, עבירות חבלה וכן עבירות נשק, עבירות סחיטה באיומים ועבירות מס.

גזר דין לראש ארגון הפשע עודה קוטייר בבית משפט השלום, ת"א 28 ביולי 2022. קרין שגיא
עודה קוטייר/קרין שגיא

הארגון החזק בצפון

בצפון פועלים כמה ארגוני פשיעה בעלי כוח רב, שנשלטים על ידי אזרחים ערבים. אולי הארגון הגדול ביותר הוא ארגון אבו לטיף, שפועל כבר כעשור. מדובר במשפחה דרוזית מהיישוב ראמה בהובלתו של נידאל אבו לטיף, שנעצר לפני חמישה חודשים יחד עם עוד 10 חשודים.

מכתבי האישום עולה כי מדובר שמתמקד בסחיטה באיומים, הלבנת כספים ועבירות מס. בהמשך החקירה נעצרו גם ראש המועצה המקומית ראמה, שאוקי אבו לטיף, ובנו ראזי. ראש המועצה ובנו נחשדים כי היו שותפים לעבירות הסחיטה, בין היתר נחשד שאוקי אבו לטיף שהוא היה גובה הכספים עבור משפחת הפשע.

נידאל אבו לטיף, נאשם בניסיון רצח 08 בפברואר 2022. ללא, אתר רשמי
ראש הארגון נידאל אבו לטיף/אתר רשמי, ללא
שאוקי אבו לטיף, ראש המועצה המקומית ראמה בדיון הארכת מעצרו. ללא, אתר רשמי
גם ראש המועצה הסתבך. שאוקי אבו לטיף/אתר רשמי, ללא

הארגונים של משפחות בכרי וחרירי היו שתי משפחות שפעלו ביחד והתפצלו לשני ארגונים יריבים. היריבות בין משפחת בכרי מנצרת וחרירי מאום אל פחם נובעת ממאבקים על אזורי שליטה בעיקר בתחום סחיטה ודמי חסות. המאבק המר בין הארגונים הביא למקרי רצח רבים, שברובם לנרצחים לא היה כל קשר לעולם הפלילים והם נורו למוות רק בשל קשרי משפחה.

שני ארגונים קטנים יחסית הם ארגון הייב מטובא זנגריה, שעוסק בגביית דמי חסות ואיומים וגם פגיעות בעסקים שבעליהם לא משלמים את דמי החסות. בנוסף, יש את חבורות סואעד וח'אלדי משפרעם, שעוסקים בתחומי פשע שונים בעיר כמו סחר בסמים. מאבקי השליטה בין שני הארגונים הביאו למותם של שמונה בני אדם בשנה האחרונה, האחרון שבהם היאם אבו סלאח, כדורגלן בן 19 תושב העיר, שנורה למוות במסגרת הסכסוך.

בנשקים שלופים: שוטרי מחוז צפון עצרו חוליית מתנקשים חמושים בתוך שטח בית החולים האיטלקי, נצרת. (מחוז צפון-מרחב עמקים), דוברות משטרת ישראל
נשק שנתפס אצל מתנקשים שהיו בדרכם לחיסול/דוברות משטרת ישראל, (מחוז צפון-מרחב עמקים)
איהם אבו סאלח, שחקן כדורגל בן 19 משפרעם, נורה למוות. 8 באוגוסט 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הקורבן האחרון בכנופיות בשפרעם. איהם אבו סאלח/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בחיפה קשה כבר לפתוח עסק עם חזית לרחוב מבלי לשלם פרוטקשן, ולא משנה איזה עסק. בנייני המשרדים העולים באש בשבועות האחרונים בחוף שמן, גם אחרי שכתבי אישום הוגשו לפני כשבועיים נגד חברי כנופיה שסחטה אותם לאורך שנים, מעידים על כך שעבודת המשטרה בכלל והיחידה המרכזית של מחוז חוף בפרט, מול ארגוני הפשיעה לא תמה, גם לאחר שמוגשים כתבי אישום וארבעה מעורבים לכאורה בפרשייה הזו כבר עצורים מאחורי סורג ובריח.

ההצתות ומקרי הירי הליליים, על בסיס יומיומי, הם רק אינדיקציה למניע הגדול לפשיעה החמורה בצפון - כסף, בעיקר גביית דמי חסות מעסקים פגיעים שצריכים שקט תעשייתי כדי לפעול וגבייה אלימה של חובות של הלוואות שוק אפור בריבית שלא ניתן לעמוד בה, "דמי שמירה", או סחיטה כספים בדרישת חובות מומצאים.

ארגוני פשיעה מקומיים כאלה פעילים בצורה זו או אחרת כמעט בכל ישוב עירוני במחוז חוף של המשטרה הכולל את ואדי ערה, חוף הכרמל חיפה ופרבריה והגליל המערבי, אבל הארגונים הדומיננטיים הם אלה המזוהים עם משפחות חרירי מאום אל פחם וקראג'ה, שהתבססה בעיר חריש, לשם הועתקה בעקבות סכסוך הדמים שהיה לה עם משפחת ג'רושי ברמלה. חוץ מאלה יש כמובן שלוחות של כולם וכנופיות מקומיות בד"כ מזוהות עם ארגוני פשיעה ארציים כאלה ואחרים.

בלחץ המשטרה נעלמו מהשטח ארגוני הפשיעה של יהודים. הארגונים הערבים דומיננטיים, אבל לעבריינים יהודים יש קואליציות עמם בדרך כלל למטרות ספציפיות, לעיתים בשיטת "ברטר". הסכסוכים ביניהם, מאבקי השליטה ונקמות הדם גבו עשרות נרצחים ולא נראה באופק כי הם עומדים להסתיים. ההיפך, עוד ועוד קורבנות חפים מפשע מוצאים את מותם בסכסוך הזה לעיתים רק בגלל קרבתם המשפחתית לגורמים כאלה ואחרים להם מיוחס רצח אחר. וכשימ"ר חוף או ימ"ר צפון מהדקות את הלחץ המקומי, הסכסוכים בעכו או שפרעם נודדים למחוזות רחוקים יותר, כמו דובאי או איסטנבול.

הסטטיסטיקה מתרכזת במקרי הרצח, אבל ניסיונות רצח שבמזל מסתיים ללא הרוגים הינם חמורים לא פחות ומסכנים אזרחים תמימים לא פחות. המספרים מבעיתים: מאז תחילת השנה פונו למיון בית החולים רמב"ם בחיפה 161 פצועי ירי, רובם המכריע מהמגזר הערבי. זה כמעט פי שניים ממספר פצועי הירי בתקופה המקבילה בשנת 2022.

למחוז חוף יש מפקד חדש מהשבוע, ניצב דני לוי, שנחוש למגר את התופעות האלה ובשיחה עם וואלה! הוא מבטיח: "נגביר את הלחץ על מחוללי הפשיעה בתחום המחוז בדגש על משפחות הפשע".

מפקד מחוז חוף ניצב דני לוי. דוברות המשטרה, אתר רשמי
מפקד מחוז חוף ניצב דני לוי/אתר רשמי, דוברות המשטרה

גורם בכיר במרחב לכיש אמר לוואלה! כי השינויים האחרונים במפת הפשיעה הביאו עמם קואליציות חדשות ומורכבות יחד עם גורמים פליליים גם מאזור המרכז, שמנסים לנגוס ולקחת נתח בעסקים שבאזור לכיש. "אפשר לראות חיבורים ללא שום קשר לדת וגזע, בסוף הכול מונע ומושפע מכסף, אין חברים בעולם הזה של ארגוני הפשיעה, יש רק אינטרסים משותפים שמביאים חיבורים בין עבריינים", הסביר הגורם הבכיר. "תוכנית 'חריש עמוק' שהתווה מפקד מרחב לכיש, נבנתה במיוחד כדי לטפל מהשורש באותם חיבורים, לשבש פעילות עבריינית ולמנוע את הניסיונות של אותם גורמים פליליים להכניס את ידם לתחום מרחב לכיש. מי שיכניס את ידו וינסה לפגוע במרקם החיים התקין של האזרחים, ידע שאנחנו נהיה שם כדי לעצור אותו ולהביא אותו לדין במגוון דרכים יצירתיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully