וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציר הרשע 2022: פוטין הגיע לביקור בטהראן - וגם ארדואן הצטרף

עודכן לאחרונה: 19.7.2022 / 16:13

נשיא רוסיה ונשיא טורקיה בביקור בטהראן עם הנשיא ראיסי. המפגש נערך כמה ימים לאחר שנשיא ארה"ב ביידן סיים ביקור בישראל ובערב הסעודית. בתוך כך, המלחמה ממשיכה להשתולל באוקראינה, סנקציות מערביות משתקות את הכלכלות - ורשימת האינטרסים המשותפים רק הולכת וגדלה

נשיא ארצות הברית ג'ורג' וו. בוש טבע את המונח "ציר הרשע" בנאום שנשא ב־29 בינואר 2002, כשהתייחס לצפון קוריאה, איראן ועיראק. המונח רימז על מדינות הציר במלחמת העולם השנייה שהצטרפו לגרמניה הנאצית כנגד בעלות הברית ומזכיר את המושג "אימפריית הרשע", שבו השתמש נשיא ארצות הברית רונלד רייגן לתיאור ברית המועצות במלחמה הקרה.

ב-2022 התגבש "ציר רשע" חדש שכולל את רוסיה, איראן וטורקיה. מנהיגי הציר, ולדימיר פוטין, רג'פ טייפ ארדואן ואברהים ראיסי, צפויים להיפגש היום (שלישי) בטהראן לשיחות על המצב בסוריה, אותה אפשר להחשיב כגרורה של ציר הרשע בעצמה.

הסיבה למפגש המאיים הוא "תהליך אסטנה" ( "Astana format"), שמטרתו לפתור בעיות בסוריה שסובלת ממלחמת אזרחים כבר 11 שנה. ואולם, נוכח המלחמה באוקראינה שיזם פוטין והסנקציות שהוטלו עליו בשל כך, והלחץ במערב על איראן לחדש את הסכם הגרעין מ-2015, כולל הסנקציות שמוטלות עליה - נראה שיהיו נושאים רבים נוספים שבהם ידונו שלושת המנהיגים.

החשיבות של המפגש מתעצמת על רקע העובדה שזאת הפעם השנייה בלבד שפוטין יוצא מרוסיה מאז הפלישה לאוקראינה בשלהי פברואר, לאחר שביוני הוא יצא לראשונה מהמדינה לביקור בטג'יקיסטאן .

בווידאו: פגישת ראיסי וארדואן בטהראן/צילום: רויטרס

סוריה

הפסגה בטהראן מתרחשת לאחר שטורקיה הכריזה ב-1 ביוני כי תפתח בקרוב במבצע צבאי חדש על שתי ערים סוריות בצפון, שלטענתה, מהוות בית לקבוצות חמושות כורדיות "טרוריסטיות".

רוסיה ואיראן הן התומכות הגדולות בנשיא סוריה, בשאר אל אסד, וקראו לאנקרה להימנע ממתקפות חדשות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
המתקפה הרוסית נמשכת במחוז דונצק, אוקראינה, 11 ביולי 2022. Gleb Garanich, רויטרס
המלחמה באוקראינה החלה ב-24 בפברואר - ואין צפי לסיום/רויטרס, Gleb Garanich

אוקראינה

טורקיה מנצלת את הפלישה הרוסית לאוקראינה כדי להסיט את תשומת הלב לתפקיד המרכזי שלה בתוך נאט"ו, וכדי להביא לוויתורים במגבלות שמוטלות עליה על ידי מדינות מערביות. אנקרה אירחה שני סבבים של שיחות שלום בין רוסיה לאוקראינה, אך מכרה רחפנים חמושים לצבא האוקראיני. ארדואן גם התנגד ב-2014 לסיפוח של חצי האי קרים לרוסיה. מנגד הוא מנסה לשמר את מערכת היחסים שלו עם פוטין ואת זרימת הכסף הרוסי לטורקיה - באמצעות ביקורת על הטלת הסנקציות המערבית על רוסיה.

טורקיה ורוסיה התקרבו בשנים האחרונות גם בסוגיית האנרגיה, וכלכלת טורקיה אף תלויה בתיירים רוסים להגדלת ההכנסות במגזר התיירות.

איראן מצדה סרבה לגנות את רוסיה על הפלישה לאוקראינה והאשימה את נאט"ו בניסיון להתרחב על ידי ההסכמה לצרף את פינלנד לשבדיה לברית הצבאית. מנגד, היא התנגדה למלחמה באוקראינה וקראה לניהול דיאלוג שישים קץ ללחימה. היא גם העבירה מסרים בין רוסיה לאוקראינה כמה פעמים.

ביידן ולפיד נפגשים/רויטרס

ישראל

הביקור של פוטין בטהראן מגיע לאחר שלפני כשבוע, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר כי לפי מידע מודיעיני שבידי ארצות הברית, איראן מתכננת למסור לידי רוסיה בהליך מואץ כמה מאות מל"טים, כולל מל"טים חמושים לשימוש הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה. לדבריו, איראן מתכוונת גם להתחיל לאמן חיילים רוסים בהפעלת המל"טים.

על פי רשת CNN, משלחת רוסית ביקרה בבסיס חיל אוויר במרכז איראן לפחות פעמיים בחודש האחרון, שם הוצגו בפניה שני דגמים של מל"טים איראניים חמושים.

ב-13 ביולי הגיע לישראל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וחתם עם ראש הממשלה יאיר לפיד על התחייבות משותפת לשלול מאיראן נשק גרעיני. הוא אף אמר כי ישתמש בכוח כמוצא אחרון בכדי למנוע מטהראן להשיג נשק גרעיני.

דובר צבא איראן אבולפזל שקרצ'יה מיהר להזהיר בתגובה את ארצות הברית וישראל מפני איומים על איראן. "הם יודעים היטב את המחיר לשימוש במילים 'כוח נגד איראן'", אמר בריאיון לתקשורת המקומית. "ביידן בטח היה מנומנם כשהוא איים על איראן", הוסיף שקרצ'יה.

הקרמלין סרב להגיב בנושא, אך טהראן הכחישה בתקיפות כי היא מחמשת את רוסיה ואמרה כי אינה מסייעת לשום צד בעימות בין רוסיה לאוקראינה.

ביידן נוחת בג'דה, סעודיה, ונפגש עם יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

המזרח התיכון

המפגש המשולש מתרחש כמה ימים לאחר שביידן סיים את ביקורו במזרח התיכון, שבו ביקר לא רק בישראל כי אם גם בערב הסעודית - אויבת מושבעת של איראן.

ביידן הגדיר את ביקורו במזרח התיכון כ"סמל קטן להידוק היחסים והצעדים לנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי, שהממשל שלי פועל להרחיב". בטור שכתב לעיתון "וושינגטון פוסט", הוסיף כי בביקורו בג'דה בערב הסעודית "מנהיגים מכל האזור יתאספו ויכוונו לאפשרות של מזרח תיכון יציב ומחובר יותר, כשארצות הברית משחקת בכך תפקיד הכרחי". איראן כמובן לא היתה מרוצה.

בווידאו: ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית מודיע שאיראן הסירה 27 מצלמות ממתקני הגרעין שלה/צילום: רויטרס

כלכלה

שלושת המנהיגים צפויים לדון בדרכים בטוחות לחדש את יצוא הדגן מנמלי הים של אוקראינה לשוקי העולם, לאחר המצור של רוסיה והמוקשים שהניחה אוקראינה בים כדי למנוע מתקפות ימיות רוסיות. בנוסף, איראן מעוניינת לחתום על הסכמי שיתוף פעולה לטווח של עשרים שנה עם טורקיה ורוסיה.

האינטרס הכלכלי הוא סיבה נוספת: כלכלות איראן ורוסיה סובלות קשות מהסנקציות שמוטלות עליהן על ידי המערב. כלכלת טורקיה נמצאת בשנים האחרונות במשבר עמוק בשל ההתנהלות של ארדואן שמעדיף להמשיך להוריד את הריבית למרות האינפלציה הגואה. ביוני, האינפלציה במדינה הגיעה ל- 78.62% - השיעור הגבוה ביותר מאז ינואר 1998; הלירה הטורקית איבדה 44% מערכה לעומת הדולר ב-2021, ומיליוני טורקים ירדו אל מתחת לקו העוני.

אין פלא אם כך ששלוש המדינות רוצות להדק את קשרי הסחר והכלכלה ביניהן - נראה כי יש להן את כל הסיבות בעולם לעשות כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully