מטוס פנטום של חיל האויר הישראלי מעל העיר ביירות. איתן הבר, לשכת העיתונות הממשלתית
מטוס פנטום של חיל האויר הישראלי מעל העיר ביירות/לשכת העיתונות הממשלתית, איתן הבר

כשצה"ל ריסק את חיל האוויר הסורי: "הפלנו 26 מטוסי אויב ב-40 דקות"

עודכן לאחרונה: 2.6.2022 / 14:06

40 שנה למלחמת לבנון הראשונה | בריאיון לוואלה! מספר מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף דוד עברי, על קבלת ההחלטות במבצע "ערצב 19" - אחד המבצעים האוויריים הנועזים שידע החיל. מקרב המוחות, דרך המצוד האווירי אחר ערפאת ועד הפקודות השנויות במחלוקת שנדרש למלא. מיוחד

ב-9 ביוני 1982 יצא חיל האוויר הישראלי לאחד המבצעים האוויריים הנועזים שידע צה"ל, שכלל את השמדת כל מערך טילי הקרקע-אוויר הגדול והחדיש של צבא סוריה בלבנון - בתקיפה אחת. במבצע, שנערך ביום הרביעי למלחמת לבנון הראשונה, הושמדו בתוך יומיים כ-19 סוללות של טילי קרקע-אוויר, והופלו עשרות כלי טיס של צבא סוריה ללא אבדות לחיל האוויר הישראלי.

בווידאו: אלוף במיל' דוד עברי בריאיון מיוחד לאמיר בוחבוט לציון 40 שנה למלחמת לבנון הראשונה/צילום: ניב אהרונסון, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, דוברות חיל האוויר, אוסף התצלומים הלאומי, ארכיון המדינה ורויטרס; עיצוב גרפי: תומר פרלנדס, עריכת וידאו: אביעד בללי

לציון 40 שנה למבצע שלום הגליל, מספר דוד עברי, מפקד חיל האוויר דאז ומי שפיקד על מבצע "ערצב 19", על ההצלחה המפוארת של החיל. הוא מתאר את קרב המוחות נגד הסורים, את המצוד האווירי אחר ראש אש"ף יאסר ערפאת ומשתף בפקודות השנויות במחלוקת שנדרש למלא.

כהונתו של האלוף עברי כמפקד החיל היתה עמוסה מאוד, וכללה משימות מורכבות כמו פינוי בסיסי החיל מסיני, מבצע ליטני בלבנון, תקיפת הכור הגרעיני בעיראק ולבסוף את מלחמת לבנון הראשונה, שבמהלכה טייסי חיל האוויר הפילו כמאה מטוסים של חיל האוויר הסורי, 80 מהם בקרבות אוויר והשאר באש מערך ההגנה האווירית. אך גולת הכותרת נרשמה בעת נפתח מבצע "ערצב 19" לתקיפת מערך טילי הקרקע-אוויר הסורי בבקעת הלבנון.

"אנחנו נכנסים לזה בשבת מיד לאחר ניסיון הרצח של שלמה ארגוב (שגריר ישראל בבריטניה - א.ב). מדובר באתגר גדול והצלחנו להשמיד מיידית את כל המכ"מים הסורים שהיו בלבנון", משחזר עברי. הוא מתאר את ההנחיה של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין להימנע ממלחמה כוללת עם סוריה "אלא אם כן הצבא הסורי תוקף אותנו".

דוד עברי. חיל האוור, אתר רשמי
"רק מי שיושב בבור יכול להבין את זה". דוד עברי/אתר רשמי, חיל האוור

לדבריו, כדי למנוע תרחיש כזה, הוא מנע מטייסי חיל האוויר לבצע מרדפים אוויריים בתוך גבול סוריה. "ואז, ביום שלישי, עברה חטיבה סורית של 6-SA סוללות ניידות מתוצרת ברית המועצות שרכבי השיגור שלהן חומשו בשלושה טילים, לבקעה בלבנון", הוא משחזר.

"הסורים הגיעו ל-19 סוללות, כשקודם לכן היו 13. מידית אמרתי שזה מצוין. למה? כי הם פינו לי דרך ברמת הגולן. משמעות הדבר שהם לא מתכוונים למלחמה כוללת, כי אתה לא מפנה את הדרך לדמשק ולוקח משם את כוחות ההגנה שלך".

עד לאותם ימים נחשבה מערכת SA-6 לאימת חילות האוויר במערב. מדובר במערכת מתוחכמת נגד מטוסים שטסים בגובה נמוך עד בינוני. המערכת כוללת מכ"ם בעל טווח גילוי של עד 75 ק"מ ולצדו ארבעה רכבי שיגור שלכל אחד מהם שלושה טילי קרקע אוויר. בגלל הניידות של המערכת, והביזור שלה, איתורה היווה אתגר גדול.

"אם אני אשמור על הכללים שלי להימנע מלהתגרות בסורים, וממלחמה כוללת, אנחנו יכולים לשמור על המלחמה בשטח לבנון בלבד", אמר עברי לטייסים ולפיקוד הבכיר בחיל. "למדנו את המיקום של 19 הסוללות הסוריות. ויום לאחר מכן היינו מוכנים". הוא משתף כיצד נקבעה שעת התקיפה באותו יום. "תחילה, דובר בפיקוד צה"ל על השעה 12:00 כשעה שבה תתחיל התקיפה. הרמטכ"ל רפול היה איתי בבור, אך עדיין לא קיבלנו תשובה מהממשלה", סיפר. אך הזמן רץ ועברי ביקש לדחות מ-12:00 לשעה 14:00 כדי להוריד את הלחץ.

חייל ישראלי מתדרך את שר הביטחון אריאל שרון וראש הממשלה מנחם בגין לאחר  קרב קשה בבופור,  לבנון יוני 1982. GettyImages
ביקש להימנע ממלחמה כוללת עם סוריה. ראש הממשלה בגין ואריאל שרון בלבנון/GettyImages

בשלב זה במערכת הביטחון הביטו בפליאה על הביטחון של האלוף עברי והפיקוד הבכיר בחיל לקראת המבצע, מאחר וזו היתה נראית משימה בלתי אפשרית, מסוכנת מאוד, נוכח הטילים המתקדמים בעולם נגד מטוסים.

"בשעה 14:00 זה היה אחד המראות הכי...", נזכר עברי בהתרגשות. "אף אחד לא יכול להבין את זה. רק מי שיושב בבור ורואה אצלי במסך את כל סוללות הארטילריה שעומדות מנצנצות כמו קישוטי חג המולד. ולאט לאט אני מתחיל לראות איך אנחנו תוקפים סוללה, והיא נכבית. ועוד סוללה והיא נכבית ונכבית ונכבית. ולפי זה… אני מתחיל להרים מטוסים לאוויר".

"בינתיים, אני מבין שמתחילה פאניקה בצד השני ואז מתחילות אצלם אזעקות. במטרה להפריע לתוקפים (לחיל האוויר הישראלי א.ב). הם הגיעו תוך 3-2 דקות. הביאו מטוסי סוחוי מכל הבסיסים… המריאו לשם. כל מי שיכול היה להמריא... הנחיתי את פיקוד השליטה שאני לא נותן לבקר להריץ את כולם לשם למפגש (עם המטוסים הסורים א.ב). אלא כל פעם מבנה אחד. שלא תהיה לי סכנה שאנחנו לא נפיל את מטוסינו. מצד שני גם לא נתתי לרדוף לתוך סוריה. אז הייתי מפסיק להם את המגע. חוזר חזרה. מפילים. לכל אחד היתה דקה דקה וחצי להפיל מטוסים. לא יותר. בשלב מסוים נתתי למטוסים להיכנס יותר פנימה אחר המטוסים הסוריים כדי להפיל אותם. רציתי שבויים ולבסוף היו לנו 11 שבויים".

"בסוריה נטען כי באותו קרב הם הזניקו 70 מטוסים - ואנחנו הפלנו 26 מטוסים בתוך 40 דקות. זה היה יותר ציד מאשר קרבות אוויר-אוויר, ובשלב מסוים אני שם לב שלא איבדתי אף מטוס שלנו", נזכר עברי בגאווה.

דוד עברי. ניב אהרונסון
״הלקחים של יום כיפור נלמדו". דוד עברי/ניב אהרונסון

"יש להם 19 סוללות הגנה אווירית - וכולן כבויות. אף אחת מהן לא עובדת", ממשיך האלוף עברי. ברגע זה, שבו נרשם הישג משמעותי לצה"ל ואף מטוס של חיל האוויר לא נפגע - הוא קיבל את ההחלטה לחדול. "זה עניין של שניות של החלטה, כי יכול להיות שתוך עשר שניות מישהו יכול להיכנס ולהיפגע... ואתה תאבד מטוס. ההבדל בין לאבד מטוס לבין להיות על האפס הוא הבדל אדיר".

ההישג הצבאי של חיל האוויר הישראלי הביך את ברית המועצות והסורים, הדהד ברחבי המזרח התיכון, ויצר עניין עצום על דרכי הפעולה בארצות הברית ובקרב צבאות מערביים נוספים.

עברי סיפר על הרגעים ההם: "ההלם של השמדת מערך ההגנה האווירית הכל כך מסיבי. צריך להבין, 19 סוללות באזור כזה קטן אני לא בטוח שיש מקום אחר בעולם שהיה כזה מסיבי ואנחנו משמידים אותו על האפס. זה נתן מכה אדירה מהבחינה הזו".

אך לאחר מכן, החלו דרישות של כוחות היבשה לבצע תקיפות במסגרת התמרון הקרקעי. "התחילו לחצים לתת סיוע שהוא לא מידתי בכמה מובנים. תשמיד את השכונה הם אמרו. לא הסכמתי לכל דבר. אני התעקשתי איתם. רוצים להשמיד את הבית? תגידו לי בדיוק איזה בית... עברנו בעיקר לנושא של פצצות לייזר... אתה מסמן את המקום, מביית אותן, ולא זורק פצצות לשטח", אמר עברי.

הוא התייחס למצוד אחר יו"ר אש"ף באותם ימים יאסר ערפאת, שקהילת המודיעין ניהלה מאמץ עילאי לאתר את מקום המסתור שלו. "ערפאת היה פרסונה שכולם רצו לקצר את חייה. כל לילה הוא היה ישן במקום אחר. אז כל בוקר היינו מקבלים בית אחר לתקוף. אני דרשתי כל הזמן ממעגל המבצעים והמודיעין 'תגידו לי בדיוק יש לכם מודיעין? אתקוף'. אני לא הולך סתם לתקוף דברים".

הרמטכ"ל רפאל איתן רפול ומפקד חיל האוויר בזמן מלחמת לבנון הראשונה. לשכת העיתונות הממשלתית
עברי והרמטכ"ל רפאל איתן/לשכת העיתונות הממשלתית

במהלך מלחמת לבנון הראשונה בוצעה טבילה מבצעית ראשונה למטוסי הכפיר והמטוסים הזעירים ללא טיס מתוצרת התעשייה האווירית. "הלקחים של יום כיפור נלמדו בחיל האוויר בצורה מאוד יסודית. בעקביות כי אחרי מלחמת יום כיפור חשבנו שתהיה מלחמה אחרת, נכנסו למאמץ אדיר לפתח אמצעי לחימה שיעזור לנו להתגבר על נושא ההגנה האווירית, קנינו מסוקי קרב שהם הפכו להיות מסייע ליבשה, הכנסנו את נושא המל"טים… כלומר לקחי יום כיפור יושמו בצורה ממש הדוקה", הוא מסכם.

"זה העניין, איך ללמוד לקחים נכון וליישם אותם מהר. כשהחלה המלחמה הייתי כבר ארבע שנים וחצי בתפקיד מפקד חיל האוויר, עם ניסיון של הפלת מטוסים, ניסיון של פינוי סיני, מלחמות ועוד. זה נותן לך הבנה כיצד להחליט. לכן אני חושב שהיה לנו די מזל שאני הייתי מפקד חיל האוויר שצבר ניסיון עד מבצע שלום הגליל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully