כוח משוריין של צה"ל נע דרומה, כחלק מההיערכות החדשה של כוחות צה"ל בלבנון. לשכת העיתונות הממשלתית
כוח משוריין של צה"ל נע דרומה, כחלק מההיערכות החדשה של כוחות צה"ל בלבנון/לשכת העיתונות הממשלתית

הקצין שהגיע מחו"ל קיבל מסוקים, טנקים ולוחמי סיירת - ויצא לקרב: סיפורו של "כוח יוסי"

עודכן לאחרונה: 5.6.2022 / 8:32

יוסי פלד שב מלימודיו באנגליה היישר למלחמת לבנון, ועל אף שהיה תא"ל, מיהר למפקד הגיס וביקש להיות מפקד טנק. בשל ניסיונו הרב, הוא קיבל תחת פיקודו כוחות רבים ובאחד מהקרבות הקשים ביותר הצליחו להשמיד 20 טנקים סוריים. "תעשה מה שאתה יודע לעשות" | ריאיון מיוחד

האלוף במיל' יוסי פלד שב מלימודיו באנגליה היישר למלחמת לבנון הראשונה, שבאותם ימים עוד נקראה מבצע שלום הגליל. "אני מגיע בלילה הביתה, והבן שלי שואל אותי, 'מה אתה עושה פה? גייסו את האבות של כולם לצבא, ואתה פה?'", נזכר פלד, כיום בן 81, בריאיון מיוחד לוואלה!.

הוא לחם במלחמת ששת הימים כמפקד פלוגה בחטיבה 7, ובמלחמת ההתשה כבר היה מפקד גדוד שריון. במלחמת יום הכיפורים נלחם כמפקד חטיבת מילואים בקרבות הקשים והמורכבים ברמת הגולן, ואחרי חמש שנים מונה למפקד אוגדה 252 בסיני.

בווידאו: אלוף במיל' יוסי פלד בריאיון לציון 40 שנה למלחמת לבנון הראשונה/צילום: יותם רונן, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון ורויטרס, עיצוב גרפי: תומר פרלנדס, עריכת ווידאו: אביעד בללי

בריאיון איתו הוא תיאר איך נסע צפונה אל מפקד הגיס 446 האלוף אביגדור (ינוש) בן גל, אותו הכיר היטב לאורך שנות הלחימה. על אף היותו תא"ל, אמר לבן גל: "באתי להיות מפקד טנק". בן גל לא התמהמה, ומיד החל להטיל עליו משימות.

לפתע מצא את עצמו פלד טס לעומק השטח עם ארבעה מסוקי יסעור ולוחמי סיירת מטכ"ל במילואים, בפיקוד מי שבימים אלו מכהן כשר לביטחון הפנים - עמר בר-לב. בשטח הוקם "כוח יוסי", שכלל כוחות מחטיבה 460, אותה הקים פלד בעצמו והיה אף מפקדה הראשון, וגדוד צנחנים במילואים. תוך ימים אחדים הצטרפו עוד חטיבות ללחימה תחת פיקודו והם כבשו את הכפר משערה. לאחר מכן ניהלו קרב ממזרח לאגם קרעון.

יוסי פלד. אתר הגבורה, אתר רשמי
הגיע למלחמה ישר מלימודיו באנגליה. פלד/אתר רשמי, אתר הגבורה

"זה היה קרב בין זרועי, הפעלתי שם גדוד צנחנים במילואים שפיקד עליו נחשון, גדוד מרכבות שפיקד עליו דוביק רוזנטל - לימים קצין שריון ראשי - ומסוקי תקיפה", סיפר האלוף במיל' פלד, והוסיף, "הסורים ישבו בתוך הכפר הגדול הזה, שתי פלוגות קומנדו, פלוגת טנקים ופלוגת נגמ"שים. הם היו מכותרים על ידי הצנחנים, והשריון לחץ, בעצם... בזה נגמר הקרב". לאחר מכן, התקבלה משימה חדשה לפיה יש להתקדם בציר "שבתון" כדי ללחוץ על הכוחות הסוריים שנסוגים לאחור, בכביש ביירות-דמשק.

"חצי שעה לפני כניסת הפסקת האש ביום שישי מתקשר מפקד הגיס יאנוש בן גל, ובקודים שהיו לנו על הידיים הוא אומר לי: חטיבה 81 - אחת מחטיבות העילית הסוריות - מצוידת בטנקי טי-72. מדובר בפאר הטנקים הסובייטים, איש לא פגש אותם עד אז בשדה הקרב. והוא אומר לי: הם בדרכם אליך, ונותן לי פקודה לטפל בהם. הוא נותן לי סוג של פקודה מוזרה, שעד היום אני צוחק כשאני חושב עליה: 'תעשה מה שאתה יודע לעשות'", תיאר פלד את הלחימה, והוסיף, "תוך רבע שעה הושמדו שם קרוב לעשרים טנקים סוריים מסוג טי-72, הם בערו בצורה מדהימה. לימים שמעתי את רשת הקשר הסורית. מח"ט 81 פשוט לא הבין מה קורה… זו היתה קלאסיקה של קרב שריון".

כוחות צה"ל בביירות, 1982. GettyImages
כוחות צה"ל בבירות, 1982/GettyImages

אך המתח ששרר בקרב הכוחות לא נבע רק מהאויב שנראה מרחוק אלא מהביקורת בקרב דרגי השטח. "זו פעם ראשונה שאני כאיש צבא שומע בתוך הצבא שאנחנו לא מכירים מה מטרות המלחמה", אמר פלד. "פעם ראשונה שמעתי שעניינו של מפקד חטיבה ומפקד גדוד לדעת מה מטרות המלחמה. אני חושב שתפקידו של מפקד צבאי הוא לדעת מה מטרת הלחימה שלו במסגרת הפקודות שהוא קיבל. לא מוצא חן בעינייך? לך הביתה. זו היתה תופעה לא בריאה".

המטרה המוצהרת של מלחמת לבנון היתה להוציא את כלל היישובים מטווח האש של הטרוריסטים, מפקדותיהם ובסיסיהם בלבנון, ואף למנוע חדירות ליישובים בישראל. "חלק מהמפקדים התחילו להסביר שהפעילות אינה נכונה בלי נחישות, בלי דבקות. כל מיני תירוצים", טען. "במסת הכוחות שאנחנו הכנסנו לשם אפשר היה להגיע לכביש דמשק-ביירות, שאחרי זה הקיזו עליו דם עוד ימים. עם קצת יותר לחץ, לדעתי היה אפשר להימנע מכל קרבות הזחילה, שהביאו עוד ועוד נפגעיםֿ. בשלב זה אני חושב שההיסוס המדיני השפיע על הנחישות של הביצוע, לצערי. אסור שזה יהיה".

לרגל ציון 40 שנה למלחמת לבנון, ולנוכח המציאות הביטחונית בקרב יישובי הצפון כיום, פלד מצדיק את המלחמה. "בלי ספק זו היתה מלחמה מוצדקת", הוא אומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully