טייסי חיל האוויר. ראובן קסטרו
טייסי חיל האוויר/ראובן קסטרו

"יש מטרות במדינות זרות שאם אתה לא תוקף תוך 24 שעות - הן נעלמות"

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 11:07

הרמטכ"ל הגיע לאחת מטייסות הקרב העמוסות בצה"ל, והקשיב לתדריך על המערכה החשאית שמתנהלת מול ההתבססות האיראנית בסוריה והתחמשות חיזבאללה. מה התגובה לשיגורי טילים, כיצד הטייסים מגיבים באוויר לשינוי מטרה ומהי ההשפעה שיש לתקיפות נקודתיות על האזור | הצצה מיוחדת

בחדר תדריכים קטן, בבסיס רמת דוד של חיל האוויר ופחות מעשר שעות אחרי ששוגר טיל קרקע אוויר מסוג SA-5 מסוריה לעבר ישראל ונחת בים, הרמטכ"ל אביב כוכבי ישב והקשיב למפקד בסיס רמת דוד, אל"מ ג'. האחרון עלה אל הבמה והציג את העשייה המבצעית של הכנף הקרבית הצפונית ביותר של צה"ל. בשורות האחוריות ישבו טייסי הקרב מ"טייסת העמק".

"מאפס למאה זו לא סיסמה", הסביר אל"מ ג' לכוכבי על הכוננות הגבוהה במרחב הגבול הצפוני אליה נדרשים חיילי הבסיס, שנמצא תחת איום מתמיד של רקטות. אל"מ ג' הוסיף כי כלל הטייסים נמצאים תחת איום טילים (מסוריה - א.ב) מרגע המראתם בשל סוללות טילי הקרקע אוויר באזור. האיומים, כפי שהדגיש אל"מ ג', לא פוגעים בזמינות הגבוהה שלהם למגוון משימות, בהן יירוט כלי טיס חשודים שמתקרבים למרחב, סיוע לכוחות היבשה, שיתוף פעולה עם חיל הים ותמיכה בכיפת ברזל. אך למערכה שבין המלחמות (מב"מ), הקדיש אל"מ ג' עמוד שלם במצגת על המבצעים, שם סיפר על כמה פעולות התקיפה ואיסוף וצילום במדינות אויב. כל אלה מצביעים על היקף הפעולות החשאיות הנעלמות מעיני הציבור ושלא מותירות מקום של ספק על רמת האינטנסיביות של חיילי הבסיס.

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
"בכל שבוע עושים פעולת". כוכבי/ראובן קסטרו

מרחב הפעולה המצומצם של חיל האוויר, כולל טייסים רוסים שממריאים מסוריה ומשם לרחבי המזרח התיכון, איראנים שפועלים על הקרקע הסורית במסגרת ההתבססות שלהם שם ומאמציהם להקים צבא מאורגן וחמוש. בנוסף, ניתן למצוא במרחב האווירי הקטן כלי טיס אזרחיים שלפעמים מחסירים פעימה לבקרה האווירית בגלל טעויות ניווט וקרבה לגבול הישראלי, וארגוני טרור מלאי מזימות להתעצם, לפתח או להבריח מערכות נשק ולהסתיר אותם מעיני צה"ל.

אל"מ ג' הסביר שמבסיס רמת דוד, ממריאים בשגרה מטוסי קרב שלהם ממתינים 12 סוגי חימושים שונים למשימות מגוונות, כלי טיס לא מאוישים, מסוקים ומערכות לוחמה אלקטרונית קרקעיות. על עולם כלי הטיס הלא מאוישים אמר מפקד הבסיס, "מדובר בעולם חדש".

עוד בוואלה!

הרמטכ"ל לוואלה!: כשהממשלה תחליט לתקוף באיראן - יהיו לנו מגוון תכניות פעולה

לכתבה המלאה
בווידאו: כוכבי בבסיס רמת דוד/צילום: שלומי גבאי, ניב אהרונסון

אחריו החל לדבר מפקד טייסת העמק סא"ל ג', בן 39, נשוי ואב לחמישה, שעלה לישראל מאודסה באוקראינה. רצף החוויות האנטישמיות והאלימות על רקע היותו יהודי האיצו את העלייה שלו לכאן. הרמטכ"ל העיר כי אין לו כלל מבטא רוסי, אך ג' בכנות סיפר כי מפקד הבסיס העיר לו קודם לכן על שגיאות כתיב במצגת. באותה נשימה סיפר סא"ל ג' כי הוא היה חלק מהמשלחת הישראלית למוסקבה להרכבת מנגנון למניעת חיכוך ובנוסף באסון הכרמל טס עם טייסים רוסים לכיבוי שריפות.

בפתח דבריו הוא ציין כי מטוסי ה-F-16 בטייסת הם בני 32 שנים. כוכבי חידד את דבריו ואמר: "פרט לשני מטוסים יותר צעירים". שאר טייסי הקרב בחדרי התדריכים התרשמו מהבקיאות וחייכו. ג' התעכב על הפרטים הקטנים במסגרת המב"מ, כמה פצצות נושא כל מטוס, חשיבות תכנון התקיפה, השאיפה לאפס תקלות, הפעלת תחבולה בכל משימה, חתימה נמוכה עד כדי "דממה" ולהטמעת פשטות בביצוע.

"האויב לומד ומשתפר", אמר סא"ל ג' כשהוא מתכוון למפעילי סוללות טילי הקרקע אוויר הסורים שמשוגרים לעבר טייסי חיל האוויר כמעט בכל תקיפה והוסיף, כי "הסביבה שלנו מאוד מאתגרת ומאיימת. היא לא משלבת רק את איום טילי הקרקע אוויר, אלא גם מערכת לוחמה אלקטרונית וחוסמי GPS. בנוסף, המטרות שמופיעות לזמן קצר - נעלמות, ואנחנו נדרשים לדיוק".

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בשיחה עם טייסים, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
שאל שאלות שיסייעו לו בתהליך קבלת ההחלטות. כוכבי עם הצוותים הטכניים/ראובן קסטרו
דיווח בכלי התקשורת בסוריה על תקיפה אווירית ישראלית, 5 במאי 2021. צילום מסך, צילום מסך
תוצאות תקיפה שיוחסה לישראל בסוריה, מאי 2021/צילום מסך, צילום מסך

הרמטכ"ל סימן עם ידו ושאל: "ואם הפצצה לא השתחררה? מה אתם עושים?". את דבריו קטעה סירנת הזנקה. צוותי האוויר קפצו מהכיסאות בחדר ורצו אל המטוסים. מסוק חשוד התקרב למרחב הגבול וכדי להסיר כל איום, חייב להציב מולו מטוס קרב חמוש לכל תרחיש עד לבירור הפרטים.

מפקד טייסת העמק הסביר לרמטכ"ל שלכל טייס יש גיבוי ורביעיית המטוסים שנמצאת באוויר מייצרת לעצמה גמישות. הוא הוסיף כי במידה ויש תקלה, טייס א' מעביר לטייס ב' את האחריות לטיפול במטרה. "אנחנו כל הזמן מתרגלים את זה במקרים והתגובות. כולל אם הטייס מאוים באותו הרגע כשבו-זמנית יש משימה לבצע. אם יש תקלות חשמל או מנוע? הוא חוזר לבסיס", אמר סא"ל ג'.

הרמטכ"ל שאל שאלות מיקרו-טקטיות, כאלו שיסייעו לו בתהליך קבלת ההחלטות, להבין מה חושב טייס קרב ב"קוקפיט" ברגע האמת כשעפים לעברו טילים מהמתקדמים בעולם וחרף תקלות הוא עדיין נדרש לביצוע משימה.

"מה זה מב"מ?", הסתובב כוכבי לאחור ושאל את סגן מפקד הטייסת רס"ן ר'. "מערכה שמדינת ישראל מנהלת כדי להשיג הישגים צבאיים, ושלא תכניס את ישראל למלחמה גדול. זאת, כדי למנוע התבססות והתעצמות בזירה על ידי פעילות ממוקדת ומתוכננת ברמת סיכון נמוכה ומדויקת עד כמה שאפשר. אני לא יודע מה ההישגים לאורך זמן", השיב הטייס בן ה-31.

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בשיחה עם טייסים, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
משפיעים על המזרח התיכון/ראובן קסטרו

"בכל שבוע עושים פעולת מב"מ", קם הרמטכ"ל והרחיב, "בעיקר פעולות התקפיות. יש לצה"ל תפקידים: להגן, למנוע איומים, להכריע מערכה ואילו המב"מ מתרכז בלמנוע איומים. אם בסוריה יש טילים ומערכות נשק? אז אתה משפיע על התנאים שלך במערכה הבאה. אתה גם תוקף מערכות תקשורת, ומערכי סייבר. זה גם מב"מ. העבודה של חיל האוויר היא יוצאת דופן, אבל היא לא רק של חיל האוויר. למה גורם המב"מ? הוא פוגע בהרבה יכולות של אויבי ישראל לא רק בזירה צפונית. זה יצר שיבוש גדול לאויבים, בהם מנגנונים שונים, העברת אמל"ח, העברת כספים, במעגל ראשון, שני ושלישי", אמר כוכבי.

"המב"מ יוצר אימפקט אזורי ועולמי", ממשיך הרמטכ"ל. "כולם רואים את הפעולות הללו. רואים את כושר הביצוע של צה"ל. את הדיוק, לבחור בית, לדייק פגיעה בחדר במרחק רב מישראל. היכולת לא רק לאתר את החדר, אלא גם לתקוף אותו, מייצרת למדינת ישראל השפעה אזורית ועולמית. המב"מ מחייב מודיעין יוצא דופן. לדעת באיזו שכונה נמצא ההאנגר - זה מודיעין פנומנלי. יש מטרות שאם אתה לא פועל תוך 24 שעות לתקוף אותן - המטרה תיעלם, זה עובר ליעד הבא. חשוב לי להדגיש שזה ברור שהאיום הולך ונהיה מורכב יותר".

לאורך השיחה, החמיא כוכבי לטייסי הקרב ומפקד הבסיס אל"מ ג': "אנחנו תוקפים בסוריה ובמקומות אחרים. בסוריה דחקנו את האיראנים מקו הגבול והקשנו על יכולת ההתארגנות שלהם. הם רצו להקים חיזבאללה 2 בדרום סוריה. זה לא קרה כתוצאה מהמב"מ. זה פועל יוצא של אסטרטגיה וגישה התקפית. זה חשאי ואתם? אתם מותחים את המעטפת".

לפעמים יש רק שלוש דקות לפני ההמראה"

לאחר מכן הפנה הרמטכ"ל את השאלות לטייסי הקרב במילואים שישבו בשורה האחורית וחזרו מההזנקה. רס"ן במיל' ר', בן 33, תושב חוף אשקלון, סיפר כי יש לו שגרת משפחה רגילה במקביל לאימונים, אך ברגע אחד הוא יכול למצוא את עצמו נוסע ברכב צפונה עקב משימה דחופה או הידרדרות ביטחונית. "אתה מדבר על לתקוף את מי שירה עליך מעזה?", שאל כוכבי באופן רטורי ולאחר מכן ביקש לדעת על איכות הטייסים הצעירים שמגיעים אל הטייסת.

"מרגיש לי שכל טייס סדיר שמגיע לפה הוא יותר טוב ממני", אמר רס"ל במיל' ר'. "אני שומע את זה הרבה", השיב כוכבי. "יש להם יכולת קליטה מהירה. הרבה יותר מולטי טסקינג. זה מרשים מאוד". כוכבי גם שאל על אודות הרגעים לפני ההמראה, ולאחר מכן אמר להם בצורה ברורה שלא יקרה כלום אם הם יחזרו אל הבסיס מבלי לתקוף את המטרה העיקר שישמרו על עצמם.

"הכול צריך להיות מושלם גם על הקרקע. לפעמים יש לך שלוש דקות לפני ההמראה", אמר רס"ן במיל' א', בן 33. "אנחנו תמיד שואלים את עצמנו מה יכול לא להצליח. תמיד קורה משהו". כשהרמטכ"ל שאל את הטייסים מי ירה במהלך מבצע שומר החומות, המבטים הופנו לעברו של רס"ן במיל' א'. בשלב הבא ביקש מהם הרמטכ"ל לשתף באתגרים שלהם במסגרת המב"מ.

רס"ן במיל' ר', הרים את ידו וסיפר: "לפעמים אתה יוצא למשימה ולפתע אתה נדרש לפעולה שלא התכוננת אליה. למשל, לעבוד עם כלי טיס אחר. לעבוד על עזר שבדרך כלל אנחנו לא משתמשים בו. גזרה רחוקה מבחינת כמות הדלק. מקומות שבחיים לא טסתי לשם לפני כן. משימת ציד או שימוש בכלי נשק חדש. לפעמים זה בא לידי ביטוי ביכולת לקחת את המבנה (רביעיית מטוסי קרב - א.ב) למקום שאני לא בהכרח מכיר".

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בשיחה עם טייסים, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
"מאפס למאה זו לא סיסמה"/ראובן קסטרו

כוכבי צחק ואמר "נראה לי די פשוט, נשמע שאתם די נהנים, אז למה השתחררתם?".

רס"ן במיל' ר' השיב במהירות כי "זה מאוד אישי לכל אחד. היכולת להיות פעיל (באזרחות) כשאתה מחוץ למסגרת (הצבאית). מינון הצבא? אני בא פעם בשבוע. פה נמצאים האנשים שאני הכי אוהב בעולם. אני עושה דברים שאני מאוד אוהב (יושבי השורה מחייכים כמו מסכימים עם כל מילה). אם היו אומרים לי שאני לא אהיה יותר מילואימניק אני לא הייתי משתחרר. המסלול הזה הוא דרך המלך בשבילי".

כוכבי שוב צוחק: "אז אולי אני אעביר אתכם לאימונים פעם בחודש". רס"ן במיל' א', שמרגיש מספיק בפתיחות, קוטע את החיוכים ופונה אל הרמטכ"ל, "הייתי רוצה לקבל יותר מבצעים. אנחנו פחות במבצעים לצערי ממה שהיינו רוצים. 'הסדריניקים' הם חיות אוויריות".

הרמטכ"ל הביט בשעון והחליט לסכם את המפגש בחדר התדריכים. "יש בכם קסם. לוקח זמן להבין את המכונה הזו. אני מבין את המורכבות של כל גיחה של כל משימה. אין מבצע שאני לא יושב בחפ"ק. בין אם מדובר בפעולות באוויר, בים או ביבשה. גם כשאתם בגובה של 300 רגל מעל הקרקע. אני מבין את זה. גם כשאתם טסים בגובה רב ויש סביבכם הבזקי אור קטנים (עדות לירי הטילים ומקלעים נ"מ - א.ב). אני בא לפה עם בסיס גדול של הערכה והוקרה. אני לא בטוח שלא תעבדו בסופ"ש הזה".

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
"האויב לומד ומשתפר". כוכבי/ראובן קסטרו

משם צעד הרמטכ"ל אל הטייסת, ובחן את מטוס ה-F16 הוותיק, שוחח עם החימושניקים הצעירים ושמע מהם על האכזבה כשמטוס חוזר לעיתים עם כל הפצצות והטילים. במהלך השיחות הצביע מפקד הטייסת על רס"ן ג', קצין הטכני המוערך של הטייסת, שעלה אף הוא מאודסה באוקראינה.

"מה תפיסת הפיקוד שלך?", שאל כוכבי את הקצין שהשיב במבוכה "אני בגובה העיניים. תמיד מדבר בגובה העיניים. החיילם חשובים לי מאוד. בלעדיהם זה כמו לצאת לקרב בלי כדורים. מי אני בלי נגדים ובלי חיילים? הם עובדים יותר קשה ממני. המפקד מוסיף פלפל ומלח. יש לי 43 חיילים ואני אוהב אותם אחד אחד. ודואג לכולם. אני מדבר גם עם ההורים. בטייסת צריך להנהיג לא רק לפקד".

הרמטכ"ל, החמיא לקצין הטכני וביקש להודות לכולם ואמר לטייסים ולצוותי הקרקע: "זו הולכת להיות שנה מאוד מאתגרת, תתכוננו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully