הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, 3 בספטמבר 2021/ראובן קסטרו

הרמטכ"ל לוואלה!: כשהממשלה תחליט לתקוף באיראן - יהיו לנו מגוון תכניות פעולה

עודכן לאחרונה: 6.9.2021 / 14:17

רב-אלוף אביב כוכבי מתגאה בהישגי המערכה בסוריה ובזירות הנוספות, טוען שהנוכחות האיראנית בגזרה הצפונית צומצמה משמעותית, מודה בטעויות בהיערכות לאירוע שבו נהרג סמ"ר חדריה שמואלי ומדגיש: "אנו צריכים לגבות את לוחמינו אחרי טעויות. אחרת לא נישאר עם מפקדים". מיוחד

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אומר בריאיון מיוחד לוואלה! כי כשהדרג המדיני יחליט לתקוף באיראן, יהיו בידי צה"ל מגוון של תכניות פעולה אפשריות, והדגיש כי מערכת הביטחון הצליחה לצמצם "מאוד" את הנוכחות האיראנית בגזרה הצפונית, לרבות אמצעי הלחימה שלה. בשיחה שהתקיימה לאחר תדריך של טייסים בבסיס רמת דוד, דיבר הרמטכ"ל על המבצעים של צה"ל נגד גורמים בכל רחבי המזרח התיכון, המאבק בשש זירות במקביל, וגם על מותו של בראל חדריה שמואלי מירי בגבול רצועת עזה בחודש שעבר.

"האצנו מאוד את ההתכוננות שלנו לפעילות באיראן", הצהיר כוכבי. לדברי הרמטכ"ל, "חלק ניכר מההגדלה של תקציב הביטחון כפי שסוכם רק לאחרונה מיועד לעניין הזה. זו עבודה מאוד מורכבת, של הרבה יותר מודיעין, של הרבה יותר יכולות מבצעיות. הרבה יותר חימושים. אנחנו עובדים על כל הדברים האלה".

בווידאו: הרמטכ"ל כוכבי בריאיון לאמיר בוחבוט ערב ראש השנה תשפ"ב/צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: ניב אהרונסון ושלומי גבאי, עריכה: ליר שפיגלר

המאבק באיראן ושלוחותיה במזרח התיכון מתרחש, בין היתר, באמצעות מה שנקרא המב"ם - המערכה שבין המלחמות, כפי שמכונה לעתים הפעילות החשאית של מערכת הביטחון מחוץ לגבולות ישראל. השיחה נערכה פחות מ-12 שעות לאחר תקיפה בסוריה שיוחסה לחיל האוויר הישראלי, שבעקבותיה טיל קרקע נורה לעבר ישראל.

אתה משלח הרבה משימות במסגרת המב"ם - מטוסים שפועלים במדינות אויב. אתה מאשר את התוכניות הללו. עוברת לך בראש המחשבה שמא המטוס יפגע, אולי טייס יהרג או יפול בשבי?

"תמיד. כל משימה מבצעית. בטח משימה שחוצה גבול. בוודאי משימות שמתמודדות מול טילי קרקע אוויר של האויב. זה תמיד עובר בראש. אפילו יותר מזה. חלק מהמבצעים האלה מאוד מסוכנים. טיסות בגובה נמוך. טיסות שצריכות להשתחל בין המערכים של האויב. יש פה הרבה אתגרים והטיסה היא דבר מאוד מאוד מורכב", אומר כוכבי. "ולעולם כשאני נמצא בחפ"ק בשעות האלה, ברגעים האלה. הדבר הזה נוכח כל הזמן - ועד שהם לא חוצים את הקו חזרה לשטחינו… אתה לא רגוע. היתרון הגדול זה שיש לי ביטחון כל כך גדול בהם, כי הם בכזו רמה מקצועית גבוהה. רמת הכנות ורמה אישית, יודעים גם להתגבר על אירועים מבצעיים ושני הדברים האלה משתלבים: הדאגה שלי מצד אחד, והביטחון בהם בצד השני".

הרמטכ"ל תמיד נמצא בבור במבצעים הללו?

"כל מבצע חוצה גבול. לעולם בחפ"ק ביחד עם עוד קצינים רבים מחיל האוויר, אמ"ן וגופים אחרים כמובן מפקדי הזרועות : מפקד חיל האוויר וראש אמ"ן. איזו שאלה. אותו דבר אם זה מבצעים של חיל הים. אתה שולח את החיילים שלך. אתה שולח את המפקדים והכוחות קדימה - אתה צריך להיות שם וללוות אותם ולעתים לקבל החלטות מבצעיות שנסגרות בתוך שניות. אתה חייב להיות שם בסיטואציה הזו".

עוד בוואלה!

הרמטכ"ל על סערת לוחם מג"ב: "חברה שלא תגבה מפקדים שטעו, תגלה שלא יילחמו עבורה"

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
"צמצמנו מאוד את הנוכחות האיראנית ואת אמצעי הלחימה שלהם בזירה הצפונית". כוכבי בבסיס רמת דוד/ראובן קסטרו

בשנתיים האחרונות היקף תקיפות המב"ם עלה בהיקף משמעותי. הציבור לוקח את זה כחלק אינטגרלי מהחיים שלו. מה הציבור צריך לדעת על מה שיצר המב"ם? לאיזה אפקט הוא הביא? הוא דחק את איראן מסוריה? הוא מצמצם את הפעילות שלה במזרח התיכון?

"המבצעים שאנחנו עושים - ראשית יש להם מספר יעדים. הם לא רק מול איראן. היעד המרכזי זה לצמצם את הנוכחות של איראן במזרח התיכון בדגש על סוריה. לא רק בסוריה, גם במקומות אחרים. אבל המבצעים האלה מתרחשים בכל רחבי המזרח התיכון. הם גם נגד חמאס. גם נגד חיזבאללה. הם גם נגד האיראנים. ולפעמים הם נגד ארגונים אחרים", אומר כוכבי, שמתגאה בהישגי התקיפות.

"ההישגים הם הישגים טובים למדי. הם לא מושלמים. ההישג הכי משמעותי זה שצמצמנו מאוד את הנוכחות האיראנית ואת אמצעי הלחימה שלהם בזירה הצפונית בטח ביחס למה שהם התכוונו. זה לא שהם נעלמו משם. הנוכחות האיראנית עדיין נמצאת. לכן אנחנו ממשיכים עם הפעילות הזו. יש עדיין העברות שלהם. הצד השני בין מה שהם תכננו למה שהם הצליחו לעשות לבין מה שקורה בפועל בזכות המב"ם - זה הצטמצם בצורה משמעותית, יותר מזה, דחקנו אותם צפונה בתוך המרחב הסורי", הוא מוסיף.

"אנחנו מאוד מאוד פעילים בשיבוש צירי הברחה כאמור גם של חיזבאללה, גם של חמאס, גם של האיראנים בכל הגזרות", מדגיש הרמטכ"ל את האקטיביות של הצבא במסגרת המב"ם. "צה"ל - לא רק שהוא מגן אוויר-ים-יבשה, הוא יוצא מגדרו תרתי משמע, מהגדרות ומהגבולות, ובעצם פועל בעומקים הרבה יותר גדולים, 360 מעלות בכל המזרח התיכון, ולא מחכה שהאיום יגיע. הוא מתמקם, הוא פוגש אותו, הוא מנטרל אותו, הוא עוקר אותו. לא תמיד מצליחים, לפעמים יש אירועים שאנחנו לא מצליחים לדעת עליהם או יודעים ולא מצליחים להשמיד אותם. אבל סך הכול, ההישגים הם הישגים מאוד מאוד גדולים ומשפרים את מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל. ככל שאתה עוקר ומשמיד איומים שהיו אמורים להתפרס סביב גבולותיך ככה מצב טוב יותר".

"צריכים לגבות גם כשקורות טעויות"

לדברי הרמטכ"ל, השנה הקרובה תהיה מאתגרת בשל ריבוי הזירות בהן צה"ל פועל, לדבריו כולן פעילות מאוד. "אנחנו במצב ייחודי מאוד שאנחנו עם שש זירות פעילות. אנחנו עושים פעילות ענפה מול עזה, פעילות בסוריה, פעילות בלבנון. וביהודה ושומרון כל לילה מתבצעים מעצרים שמאיימים על אזרחי המדינה ויכולתי להמשיך עד איראן", אמר כוכבי, וציין כי גם המצב בעזה "עוד לא יציב".

"צריך לזכור עוד דבר אחד: בגלל שאנחנו יוזמים במב"ם מבצעים ופעילות התקפית, בשלב מסוים האויב רוצה להגיב מולנו. הרי יכולנו לשבת בחיבוק ידיים ולא לעשות שום דבר. יכול להיות שהיה שקט. יכול להיות שהיה הרבה יותר יציב - אבל בצד השני היו נערמים הטילים ומערכות נשק מתקדמות. בגלל שאנחנו יוזמים, בגלל שאנחנו תוקפים, הדבר הזה מייצר רמת אסקלציה גבוהה יותר וזה סיכון שאנחנו מנהלים, ואני חושב שאנחנו פועלים באופן הנכון ומכינים תוכניות למקרה שזה ידרדר למצבים קשים יותר", הוא הוסיף.

(צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

בשיחה שהתקיימה לפני הריאיון בחדר התדריכים בבסיס רמת דוד עם צוותי טייסת העמק של חיל האוויר, ביקש כוכבי לשמוע מקרוב על הפעילות השגרתית והמבצעים החשאיים בסוריה, כמו גם להתעמק בשיחה על בעיות ואתגרים בתא הטייס, על האפשרות לתקלות טכניות תוך כדי המבצע, ריבוי הטילים שמשוגרים לעברם וגם הבזקי האוויר שמנצנצים אם טיל סורי התפוצץ קרוב מדי אליהם. חלק מהטייסים השתאו מבקיאותו במקרים, במושגים ובתגובות שיכולות להתעורר תוך כדי המבצע.

הרמטכ"ל שיבח הרמטכ"ל את טייסי הקרב, חלקם טייסי מילואים עם שיער אפור, והסביר להם כי הפעולות שלהם מייצרים אפקט גדול על המזרח התיכון ובכלל בעולם. "כשאתם פוגעים בחדר אחד מבתוך מבנה גדול - חיזבאללה שואל את עצמו מה הם יכולים לעשות במלחמה?", אמר הרמטכ"ל, "המב"ם מתקיים על בסיס שבועי. חלקו חשאי לא יודעים בכלל על הפעילות שלנו. וחלקו חסוי. יודעים שתקפו ולא יודעים מי". כוכבי הדגיש בפני צוותי הקרב שלא יחששו לוותר בשלב מסוים על פעולות מסוכנות מאוד. "אפשר לוותר, לא יקרה כלום, ולחזור אחר כך כדי לבצע את המשימה".

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בשיחה עם טייסים, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
"זו אחריות מקצועית שלי להיות ער לכל האילוצים שלהם". טייסים בבסיס רמת דוד, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

שמעתי אותך בחדר התדריכים עם הטייסים יורד לפרטים הקטנים כדי להבין באמת את סוד העוצמה של הטייס בקוקפיט, ואם יש שגיאה - איך הוא יוצא ממנה. היינו עדים בשבועיים האחרונים לאירוע הזה בגבול רצועת עזה עם הלוחם של יחידת המסתערבים. היו שם שגיאות. אתה מחבר בין האירועים האלה? איך אתה מביט על המצרף של פעילות הביטחון השוטף שמביא למחירים כבדים?

"קודם כל, ברמה האישית והמקצועית זה מסקרן לשמוע אותם. מצד שני אני חש מחויבות עמוקה להבין את המימד הזה של הטיסה, להבין את המורכבות של הטייסים, להבין את המורכבות של מוביל מבנה של מטוסי קרב. זו אחריות מקצועית שלי להיות ער לכל האילוצים או ההזדמנויות שיש לטייסים האלה ועל בסיסן אני שולח אותם אל המשימות האלה", אומר כוכבי.

לצד זאת, הוא מסביר כי התרחישים אכן דומים מבחינת אי הוודאות שבבסיסם. "שדה הקרב ידוע לעולם כממלכת אי הוודאות, בצד השני יש אויב, שכל מה שהוא מנסה לעשות זה לשבש את התוכניות שלך. זה להפריע לך לבצע את הפעולות שלך ולהרוג אותך. להשמיד אותך. יש דימיון גדול מאוד בין האירוע שהתרחש בעזה לבין האתגרים האלה של הטייסים. שדה קרב. אי ודאות שמחייבת קבלת החלטות בשניות בפרק זמן נורא קצר. אבל ההחלטות בתנאי אי-ודאות, ולכן גם לעולם יהיו טעויות".

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
תמיד נמצא בחפ"ק במהלך מבצעים חוצי גבולות. כוכבי בבסיס רמת דוד/ראובן קסטרו

"במקרה של עזה הייתה טעות באופן שבו נערכנו מרגע שההתפרצות התחילה. ההיערכות הראשונית הייתה טובה מאוד. הייתה שם טעות - טעות שנובעת מקבלת החלטות תחת לחץ בתנאי אי ודאות בזמן אמת, והדבר הזה קרה, קורה ויקרה לאורך כל המלחמות", הבהיר כוכבי, והדגיש כי הוא מגבה את המפקדים למרות הטעות.

"אנחנו שולחים את המפקדים, בין אם זה טייס שמאט מול טילי קרקע אוויר, ואיומים שמשתנים ומסכנים את חייו, לבין מ"פ או מח"ט שאגב היה איתם בשורה הראשונה, היה איתם בפיקוד מלפנים. אנחנו שולחים אותם לשדה הקרב עם האי הוודאות הזו. אנחנו אומרים להם: סומכים עליכם, תקבלו החלטות. אנחנו צריכים לגבות אותם כשהם עושים טעויות. אנחנו גם זוכרים שהם מקבלים המון החלטות נכונות שגם מגנות על אזרחי מדינת ישראל, אבל גם מחזירות בשלום הביתה את החיילים בגלל החלטות כל כך נכונות. יכולות להיות טעויות. אנחנו רק צריכים לראות שאנחנו זוכרים לגבות אותם. אם לא נגבה אותם לא נישאר עם מפקדים. לא יהיה מי שישמור על הגבולות. לא יהיה מי שיטוס במטוס הזה אם אנחנו על כך טעות נשפוט בחומרה יתרה, שלא לומר חמור מזה, את המפקדים שלנו".

בווידאו: כוכבי בבסיס רמת דוד/צילום: שלומי גבאי, ניב אהרונסון
הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בשיחה עם טייסים, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
"עד שהם לא חוצים את הקו חזרה לשטחינו… אתה לא רגוע". כוכבי בבסיס רמת דוד/ראובן קסטרו

הרמטכ"ל איחל שנה טובה למשרתי צה"ל, וציין את הערכתו לחיילים. "אני רוצה להגיד לחיילים שאני מאוד מעריך אותם, הם עושים עבודה יוצא דופן, החיילים והמפקדים, באמת", הוא אומר. "אני רואה אותם במקומות האלה. בדת"קים (דיר תת-קרקעי - א.ב) בבסיסים. בגולן, בצאלים. הרוב הגדול מסור, הרוב עם ברק בעיניים. אכפת להם. הם עושים עבודה מעולה, בדגש על אנשי הקבע שלא רואים את המשפחות שלהם, שלא מגיעים הביתה. שמוקפצים בשישי ושבת. אני מאחל להם שנה טובה, ואני מאחל למשפחות שלהם שנה טובה. ואני מאחל לכל עם ישראל שנה טובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully