וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן בעימות הנשיאותי: "ליצן, אתה מוכן לשתוק?"; טראמפ: "אין בך שום דבר חכם"

עודכן לאחרונה: 30.9.2020 / 8:38

נשיא ארה"ב הרפובליקני וסגן הנשיא לשעבר הדמוקרטי התייצבו לעימות סוער וכאוטי, כ-5 שבועות לפני הבחירות לנשיאות. טראמפ תקף את ביידן, והתפרץ לדבריו. הוא טען כי יהיה איטי מדי כדי להתמודד עם משבר הקורונה. כשמנגד, ביידן טען כי "לנשיא אין תכנית, הוא נכנס לפאניקה"

בווידאו: העימות הנשיאותי הראשון בין טראמפ לביידן/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן ניהלו הלילה (רביעי) חילופי דברים קשים במהלך העימות הנשיאותי הראשון, שהיה כאוטי וסוער. הם התעמתו על סוגיות שונות הקשורות בהנהגתו של הנשיא הרפובליקני בארבע השנים האחרונות, בהן מגיפת הקורונה, המשבר הכלכלי, מינוי השופטים לבית המשפט העליון, וכן עניין תשלומי המס של הנשיא.

המנחה כריס וואלאס מרשת פוקס ניסה לעתים לשלוט בדיון, אך לשווא, והוא ספג ביקורת לאחר העימות. שני המתמודדים תקפו זה את זה והטיחו עלבונות, כחודש לפני הבחירות בנובמבר. "אולי תשתוק, בנאדם?", אמר ביידן לאחר הפרעות חוזרות ונשנות מצד טראמפ, כבר מהחלק הראשון של הדיון, בעניין המינויים לבית המשפט העליון.

ביידן כינה את הנשיא הנוכחי "ליצן" ו"גזען", ואף "כלב של פוטין". מעבר לכך, הוא הוסיף כי טראמפ הוא הנשיא הגרוע ביותר שהיה לארצות הברית. בהמשך התעמת טראמפ גם עם המגיש וואלאס, כשהתפרץ לדבריו פעמים רבות. טראמפ ירד לפסים אישיים כשהלם בבנו של המועמד הדמוקרטי האנטר ביידן.

טראמפ וביידן עלו לבמה ללא לחיצות ידיים, כפי שהצדדים סיכמו מראש עקב מגיפת הקורונה, שההתמודדות איתה עמדה במוקד העימות. טראמפ טען שביידן יהיה איטי מדי בכדי להתמודד עם המגיפה והשלכותיה. מנגד, סגן הנשיא לשעבר הטיל ספק בהנהגתו של טראמפ במהלך המשבר, ואמר שהוא נבהל ולא הצליח להגן על האמריקנים מכיוון שהוא דואג רק לגבי הכלכלה. "הוא נבהל או שהסתכל רק על שוק המניות", אמר ביידן, שקרא בעצמו למדינות לפתוח מחדש את הכלכלות שלהן.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן, בעימות הראשון במהלך הבחירות לנשיאות. 30 בספטמבר 2020. אי-פי, AP
חמישה שבועות לפני הבחירות. ביידן וטראמפ במהלך העימות, הלילה/AP, אי-פי

ביידן לטראמפ: "אולי תשתוק?"

"הרבה אנשים מתו והרבה עוד ימותו אלא אם כן הוא ינהל את הדברים הרבה יותר חכם, הרבה יותר מהר", הוסיף ביידן. בתגובה קרא לעברו טראמפ כי "אין כל דבר חכם בנוגע אליך ג'ו, אל תגיד אפילו את המילה חכם".

המועמד הדמוקרטי לנשיאות תקף את הנשיא הנוכחי, והזכיר כי טראמפ הציע להזריק חומרי חיטוי לחולים בנגיף. "הציבור יכול לסמוך על המדענים, אבל לא על נשיא כמו טראמפ", אמר סגן הנשיא לשעבר. "הוא לא מסכים עם המדענים שלו. האם ניתן להאמין ולו לרגע במה שהוא אומר לציבור?".

ביידן הוסיף כי "לנשיא אין תכנית, הוא לא מתכנן שום דבר, הוא נכנס לפאניקה". מנגד, טראמפ תקף את סגן הנשיא לשעבר, ואמר כי "אנחנו עשינו את כל מה שצריך, אתה לא היית מצליח. אין לך את זה". בנוסף, טען טראמפ כי חיסון לקורונה היה יכול להתקבל מהר יותר, "אבל העניין הפך לפוליטי". טראמפ טען שהכלכלה האמריקנית שוברת שיאים וכי ביידן "יכבה את הכלכלה ויהרוס את ארצות הברית". ביידן תקף מצידו את הנשיא, ואמר כי הוא עומד בצד של המיליונרים. "אי אפשר לתקן את האומה בלי להתמודד עם משבר הקורונה", הבהיר.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן, במהלך העימות הראשון. 30 בספטמבר 2020. אי-פי, AP
"לנשיא אין תכנית". המועמד הדמוקרטי ביידן במהלך העימות, הלילה/AP, אי-פי

לאחר מכן, הגן טראמפ על המועמדת שהציע למנות לבית המשפט העליון, ואמר כי "המינוי שלנו פנומנלי, אנחנו מנצחים בבחירות ולכן זו זכותנו למנות את איימי קוני בארט". הוא הוסיף כי הדמוקרטים היו עושים את אותו הדבר. מנגד, ביידן טוען שיש להמתין עם המינוי עד לאחר הבחירות.

אחד הנושאים שבהם התמקד ביידן הוא החשיפה על החזרי המס של טראמפ, שלפי הדיווח בניו יורק טיימס שילם רק 750 דולרים מס הכנסה ב-2016, שנת הקמפיין הראשון שלו. עוד נחשף כי הנשיא לא שילם כל מס בעשר מתוך 15 שנים עד 2017. טראמפ אמר כי "שילמתי מס של מליוני דולרים, אתם עוד תראו". הוא הוסיף כי "בעבר הייתי יזם פרטי ופעלתי כך, אובמה הוא זה שנתן לנו הקלות במס". עם זאת, הוא סירב להתחייב כי יפרסם את הדוחות הכספיים שלו.

ביידן לעומתו, פרסם כבר אתמול את דוחות המס שלו, שלפיהם העביר מס בסך 300 דולרים על הכנסה בגובה של כמיליון דולרים בשנת 2017. גם המועמדת לתפקיד סגנית הנשיא מטעמו, הסנאטורית קמלה האריס, פרסמה את דוחות המס שלה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעימות הראשון במהלך הבחירות לנשיאות. 30 בספטמבר 2020. אי-פי, AP
"עשינו את כל מה שצריך". טראמפ במהלך העימות, הלילה/AP, אי-פי

השניים התעמתו גם בנושא הגזענות בחברה האמריקנית, נושא שהבעיר בקיץ האחרון ערים רבות בארצות הברית בשורת הפגנות ומחאות. טראמפ אמר כי ביידן היה הפוליטיקאי שסייע להכניס מיליוני אמריקנים שחורים לכלא עם חוק הפשע מ-1994. בנוסף לכך, האשים טראמפ את ביידן כי הוא "איש שמאל רדיקלי" ודמות שמתנגדת ל"חוק וסדר". הוא אף טען כי אנשי ימין המשתייכים למיליציות חמושות הם אינם הבעיה בארצות הברית, כי אם "אנטיפה".

מנגד, כינה ביידן את טראמפ "הגזען בחדר הסגלגל". הוא אף טען כי הנשיא מעביר לתומכיו מסרים גזעניים, והוסיף: "כל שריקות הכלבים והגזענות האלו כבר לא עובדים".

טראמפ מצא דרך להעלות את האנטר, בנו של יריבו, ולמחזר את טענותיו בנוגע לשיטות העסקים הבינלאומיות של ביידן הצעיר. מנגד, ביידן כינה את הטקטיקה של טראמפ "ברורה" והוסיף כי על משפחתו "אנחנו יכולים לדבר כל הלילה".

ביידן עקף את כל הפרטים של העסקאות שביצע טראמפ, ובמקום זאת הישיר מבט למצלמה, ואמר: "זה לא קשור למשפחתי או למשפחתו. מדובר במשפחות שלכם". בשלב מאוחר יותר, טראמפ קטע את ביידן כשדיבר על בנו המנוח, בו ביידן, שמת מסרטן בשנת 2015 לאחר ששירת בעיראק. "אני לא מכיר את בו, אני מכיר את האנטר," אמר טראמפ.

עוד בוואלה!

טראמפ יחפש נוקאאוט בעימותים. ביידן רק צריך לעמוד על הרגליים

לכתבה המלאה
שניים מילדיו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, איוואנקה ואריק טראמפ, לפני העימות הנשיאותי הראשון. 30 בספטמבר 2020. אי-פי, AP
שניים מילדיו של טראמפ, איוונקה ואריק לפני העימות, הלילה/AP, אי-פי

לבסוף, עסק העימות בשאלת הגינות תוצאות הבחירות, וטראמפ אמר כי הוא "קורא לכל התומכים שלי ללכת לקלפיות ולעקוב אחר הדברים. אני מקווה שהבחירות יהיו הוגנות, אם אראה קלפיות שרימו בהן לא אוכל לקבל זאת". ביידן אמר כי "אכריז על ניצחון רק במצב שבו התוצאות ברורות".

הדיון בן 90 הדקות, שנערך בהשתתפות מעט קהל שאף היה מרוחק חברתית בשל המגיפה, היה הראשון מבין שלושה עימותים מתוכננים לנשיאות.

מפגינים מחוץ לאולם שבו נערך העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לג'ו ביידן בקליבלנד. 30 בספטמבר 2020. אי-פי, AP
מפגינים מחוץ לאולם שבו נערך העימות בקליבלנד, הלילה/AP, אי-פי

הסקרים הארציים מראים כי ביידן מוביל במרוץ, אך לפי ההערכות הבחירות יוכרעו לבסוף על בסיס ההצבעה במדינות מתנדנדות מרכזיות. "המצביעים החליטו מה הם חשים לגבי טראמפ", אמר יועץ אסטרטגי במפלגה הרפובליקנית, "אך הם טרם החליטו מה דעתם על ביידן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully