גבעת המטוס. -, אתר רשמי
גבעת המטוס/אתר רשמי, -

הקו האדום נשבר: תכניות הבנייה הרגישות בירושלים קמות לתחייה

שורת תכניות הבנייה במזרח י-ם וליד מעלה אדומים, שעליהן הוכרז ימים אחדים לפני הבחירות, עוכבו זמן ממושך בשל ההתנגדות הבינלאומית. בימין בירכו על יצירת הרצף הטריטוריאלי, אך בשמאל הזהירו מסנדול הסדר עתידי. תושבי בית צפאפא מתריעים: "סוגרים עלינו מכל הכיוונים"

השכונה אמנם טרם הוקמה, אך את "מבשרת אדומים", הכינוי הנוסף לשטח E1, ניתן למצוא בווייז. כשנוסעים בהתאם להוראות האפליקציה בנוף המדברי וחוצים את כביש 1, עוברים בכביש סלול ואף בכמה כיכרות, אך הדרך מובילה רק למקום אחד - תחנת המשטרה של מטה מחוז ש"י. הפנייה בה נדרש הנהג לפנות כדי להגיע לשכונה לא קיימת. וזאת, מאחר שתכניות הבנייה למגורים עוכבו זמן ממושך בשל מיקומו הרגיש בין מעלה אדומים לירושלים.

השבוע, אחרי שנים שהוקפאו על ידי המדינה וימים אחדים לפני הבחירות, החל מחדש קידום תכניות הבנייה ב-E1 לצד תכניות בנייה בגבעת המטוס ובהר חומה שבדרום-מזרח ירושלים. כמו כן, לאחרונה הגיש משרד השיכון והבינוי לעירייה תכנית לבניית כ-9,000 יחידות דיור בעטרות שבצפון עיר הבירה, אזור המיועד לפי התכנית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, להפוך לאזור תיירות לפלסטינים. שורת המהלכים וההצהרות גררה גינוי של הרשות הפלסטינית, וכן עוררה ביקורת מצד פעילי שמאל שמזהירים כי התכניות ינתקו את מזרח ירושלים מהגדה וימנעו פתרון של שתי מדינות, באם ימומשו. מנגד, בימין מברכים על קידום התכניות, ומקווים שלא יוקפאו פעם נוספת.

גבעת המטוס, ירושלים 5 ביולי 2016. ליאור מזרחי / פלאש 90, אתר רשמי
לאחר שנים שהוקפאו, החלו השבוע תוכניות בנייה מחדש באזור. גבעת המטוס/אתר רשמי, ליאור מזרחי / פלאש 90

שטח E1, המשתרע על פני 12 קמ"ר, שייך מוניציפלית למעלה אדומים ונמצא ברובו מצפון לכביש 1. בחלק מהשטח מתגוררות קהילות בדואים, אך רובו ריק מאדם. במשך שנים קודמו במקום תכניות לבניית כ-3,500 יחידות דיור ואף אושרו להפקדה ב-2005 ופעם נוספת ב-2012, אך הן הוקפאו בשל התנגדות חריפה של הקהילה הבינלאומית לבנייה ישראלית שתפריד טריטוריאלית בין חלקי הגדה המערבית המיועדים בעתיד להקמת מדינה פלסטינית. אלא שהשבוע, שמונה שנים אחרי האישור, פורסמו התכניות להתנגדויות באינטרנט (ואמורות להתפרסם בעיתונים) - שלב נוסף בדרך לאישורן.

"זוהי בשורה ענקית להתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן שמחכה כבר מעל לעשור וחצי לאישור התב''ע (תוכנית בניין עיר) באזור E1. יצחק רבין התחיל את התכנון במקום בשנת 1994, והוא נעצר בתקופת שרון ובוש ב-2004", אמר ראש העירייה בני כשריאל. "כולי תקווה כי מיד לאחר הבחירות ראש הממשלה יפעל להחלת הריבונות הישראלית על מעלה אדומים ועל כלל ההתיישבות ביהודה ושומרון", הוסיף.

עוד בוואלה!

תכנית להקמת שכונה חדשה בירושלים - בשטח שטראמפ מייעד לפלסטינים

לכתבה המלאה
מפה -  גבעת המטוס, E1. -, אתר רשמי
מיקום רגיש בין מעלה אדומים לירושלים. מפת גבעת המטוס ו-E1/אתר רשמי, -

אזור נוסף שעלה בחזרה לסדר היום הוא בדרום ירושלים. גבעת המטוס לא נראית כמקום מרשים במיוחד, אך מיקומה נחשב לרגיש. היא מעבר לקו הירוק וסמוכה לבית צפאפא וגילה שבדרום העיר. בשנת 2014 אישרה הוועדה המחוזית את התכנית לבניית כ-2,600 יחידות דיור, אולם התכנית הוקפאה במשך שנים בשל לחצים בינלאומיים והמכרז לתכנית שאושרה לא פורסם. "הבשורה היותר ענקית זה שהיום אישרתי גם את הבנייה בגבעת המטוס, שנמצאת כאן מאחורי הגבעה הזאת. פירוש הדבר עוד 4,000 יחידות דיור: אלף לתושבים הערבים של בית צפאפא ו-3,000 לתושבים היהודים", הכריז ראש הממשלה בשבוע שעבר והבטיח שגם יאושרו 2,200 יחידות דיור בהר חומה, השכונה שמן העבר השני של דרך חברון.

בגל"צ פורסם השבוע כי כבר לפני כשנה וחצי נתנה ארצות הברית אור ירוק לקידום התכנית, אך לשכת ראש הממשלה עיכבה את הקידום, ורק השבוע פורסם מכרז ל-1,077 יחידות דיור שאמור להיפתח להצעות בחודש מאי. בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הפרסום.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בהר חומה 20 בפברואר 2020. רוני כנפו
"העיר צמאה לזה". נתניהו וליאון בגבעת המטוס/רוני כנפו

זמן קצר אחרי ההצהרה, הופיעו בסדר היום של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים גם תכניות שלד - תכניות שאינן סטטוטוריות ולא ניתן להוציא מכוחן היתרים, להר חומה וגבעת המטוס וכן תב"ע של כ-500 יחידות דיור בהר חומה. וזאת על אף שטרם נידונו בוועדה המקומית כנהוג. בעקבות זאת, בעירייה הודיעו על ישיבה דחופה לדיון בתכניות של הר חומה, אך גבעת המטוס הובאה ישירות לוועדה המחוזית.

לדיון ביום חמישי בוועדה אף הגיע ראש העירייה משה ליאון. "הגעתי כדי לברך, העיר צמאה לזה", הוא אמר. "ציפינו להכרזה של ראש הממשלה כבר הרבה זמן. והמטרה שלי הייתה לכנס את הוועדות בשבוע הזה כדי לקבוע את העובדות בשטח כדי לראות שזו לא סתם הודעת בחירות. כשאנחנו מאשרים גם את גבעת המטוס וחומת שמואל, אנחנו למעשה יוצרים רצף אורבני בירושלים מחומת שמואל, עובר בגבעת המטוס וגילה". מחוץ לדיון הפנימי בעניין הר חומה, תהו כמה מהנוכחים האם הפקידים יכולים בכלל להתנגד לתכניות שראש הממשלה הורה על קידומן. ובדיון בתכנית גבעת המטוס, כבר דובר על להגדיל משמעותית את מספר יחידות הדיור.

"פיזור חול בעיניים"

"קיבלנו כאילו את חלקנו, אבל זה כבר בתים בנויים, זה מקומם, זה ממש שקר"

בשכונה הסמוכה, בית צפאפא, לא הופתעו מקידום הבנייה לשכנים המיועדים. "חיכו כנראה לאיש המתאים, ולזמן המתאים, וזה היה עכשיו. אנחנו במנהל קהילתי, מאז שהתחילו לתכנן את גבעת המטוס, עובדים על זה שיהיו לנו חלק בדירות או בשיכונים, ועובדים על זה כמה שנים וקיבלנו תשובות סותרות", אומר חבר המנהל הקהילתי, חליל עליאן. "כתושבים מגיע לנו, כי זה קרוב לנו ויש לנו בעיה של דיור ואכלוס וזוגות צעירים. אז מה עשו? צירפו את חלק מבית צפאפא כאילו לתכנית גבעת המטוס, ובחלק הזה אמרו לנו - 'הנה יש לכם'. ובצורה זו קיבלנו כאילו את חלקנו, אבל זה כבר בתים בנויים, זה מקומם, זה ממש שקר. פיזור חול בעיניים של אנשים".

לדבריו, קידום התכנית שפורסמה למכרז פוגעת בהם. "בשבילנו זה דבר נוראי - גם כי מקום המדינה ועד היום לא בנו לנו שום דירה אחת, ומשרד השיכון בונה בצפיפות לכל האזרחים, אז כנראה שאנחנו לא נחשבים. וגם סוגרים על בית צפאפא מכל הכיוונים מסביב לכפר, ויש לנו בעיה רצינית. וזה גם מפריד עוד בין יהודים לערבים, מרחקי ומקצין את הגזענות".

לגבי התכנית לאלף יחידות ל"ערבים של בית צפאפא", טרם ברור למה התכוון ראש הממשלה, ועליאן לא תולה בה תקוות. "נתניהו לא חדש במדינה הזו, זה לא שקר ראשון ולא אחרון. אין שום תכנית בשבילנו, שלא יבואו לעשות הצהרות שקריות", אמר. אביב טטרסקי מעיר עמים הוסיף בהתייחס לכך כי "גבעת המטוס נבנית על אדמות בית צפאפא, אבל כשכונה לישראלים. במקום שלבית צפאפא תישאר עתודת קרקע לבינוי ופיתוח, גבעת המטוס תשלים את הקפת השכונה הפלסטינית בשכונות ישראליות שחלקן הוקמו על אדמות שהופקעו מבית צפאפא".

גבעת המטוס, ירושלים 5 ביולי 2016. ליאור מזרחי / פלאש 90, אתר רשמי
שורת המהלכים וההצהרות גררה גינוי של הרשות הפלסטינית, וכן עוררה ביקורת מצד פעילי שמאל. גבעת המטוס/אתר רשמי, ליאור מזרחי / פלאש 90

חבר מועצת עיריית ירושלים אריה קינג, הפועל לייהוד מזרח העיר, בירך על שורת התכניות. "זה באמת מעט מדי, ועוד לא מאוחר מדי. התכניות האלה משמעותיות מאוד כדי לשמור על מזרח ירושלים בידיים יהודיות בעתיד וכדי לתת מענה לצורך הדמוגרפי של האוכלוסייה היהודית בירושלים. אני צופה שגם תושבי בית צפאפא ייהנו מהתנופה הזו", אמר בהתייחס לגבעת המטוס והר חומה.

בנוסף לדברים אלה, הוא בירך על קידום בנייה ב-E1. "שם זה הרבה יותר אסטרטגי מעניין דמוגרפי או אחר. זה למעשה לחבר את ירושלים דה-פקטו למעלה אדומים, וזה מה שחשוב כל כך - לעצור את החיבור צפון דרום, בית לחם-רמאללה של רשות הפלסטינית, וליצור את החיבור מערב-מזרח של ירושלים לים המלח".

נוף לכביש 1 דרך מעלה אדומים - ירושלים מאזור הגדה המערבית 10 בדצמבר 2019. הדס פרוש / Flash90, אתר רשמי
נוף לכביש 1 דרך מעלה אדומים/אתר רשמי, הדס פרוש / Flash90
"קידום הבנייה ב-E1, בגבעת המטוס ובהר חומה הוא גט כריתות שממשלת ישראל נותנת להסדר שלום עם הפלסטינים"

לדברי קינג, לפחות בשנתיים האחרונות ארצות הברית לא הביעה התנגדות לקידום התכניות. "בממשל טראמפ מעולם לא אמרו לישראל 'אל תבנו במזרח ירושלים'. תמיד אמרו 'זו החלטה שלכם, אתם המדינה, אתם תחליטו'. וזה רק מוכיח שזה היה נכון, חבל שבזבזנו את השנים הללו", הוסיף קינג ואמר: "אני חושב שכל ההחלטות שלו (נתניהו, מ"ה) נבעו משיקולים פוליטיים, בגלל הבחירות נטו. לא שפתאום הוא החליט לבנות, לא שפתאום הבין את מה שלא הבין כל השנים. אבל מבחינתי זה לא משנה, העיקר שיבנה".

מנגד, בארגוני השמאל מותחים ביקורת. חגית עופרן מארגון "שלום עכשיו" אמרה כי משמעות התכניות "מבחינה גאוגרפית זה לנתק את מזרח ירושלים מכל הכיוונים ולא לאפשר חיבור שלה עם הגדה המערבית. וזה אומר שלא תהיה בירה פלסטינית במזרח ירושלים. ואם אין בירה פלסטינית במזרח ירושלים, אז אין מדינה פלסטינית".

כמו כן, היא הוסיפה כי "מהותית אלה הקווים האדומים שאנחנו נאחזים בהם כרגע. אם יבנו את התכניות, אז יש מי שיגיד שאי אפשר יותר שתי מדינות, ואני אגיד אז שניאלץ לפנות אותן (אבל זה לפנות שכונות אדירות). אלה חדשות מאוד רעות מבחינת מדינת ישראל, מבחינת העתיד שלנו. לכל אלה שלא מאמינים שאפשר לעשות שלום בינתיים או שהפלסטינים לא יסכימו, נאמר 'למה להרוס את האפשרות?', צריך להשאיר את האופציות פתוחות. כי האלטרנטיבה היא שלא תהיה מדינה פלסטינית, ואז זה אומר שאנחנו מדינת אחת, דו-לאומית, שזה בעצם אפרטהייד".

גבעת המטוס, ירושלים 5 ביולי 2016. ליאור מזרחי / פלאש 90, אתר רשמי
לפחות בשנתיים האחרונות ארצות הברית לא הביעה התנגדות לקידום התכניות. גבעת המטוס/אתר רשמי, ליאור מזרחי / פלאש 90

באיחור של כמה ימים, הגיע גם גינוי של האיחוד האירופי לצעדים. "האיחוד האירופי חוזר ומדגיש את קריאתו לישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות, להשעות את פרסום המכרזים ולהימנע מכל צעד שמטרתו לקדם תוכניות בנייה כאלה", אמר שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל. "אנו קוראים לשני הצדדים לנהל דיאלוג ולהימנע מכל פעולה חד צדדית המערערת את יכולת הקיום של פיתרון שתי המדינות".

בעיר עמים מתחו גם כן ביקורת ואמרו כי "קידום הבנייה ב-E1, בגבעת המטוס ובהר חומה הוא גט כריתות שממשלת ישראל נותנת להסדר שלום עם הפלסטינים. נתניהו נשען על התמיכה של טראמפ בשביל לקדם במחטף מהלכים דרמטיים. אלא שבמוקדם או במאוחר יהיה בארצות הברית נשיא אחר. הבעיה האמיתית של ישראל היא גם שאי אפשר להמשיך לשלוט לעד במיליוני פלסטינים תחת משטר צבאי וללא זכויות אזרח מלאות. במקום להתמודד איתה נתניהו רק מחריף את המצב. יגיע היום שבו ממשלה ישראלית אחרת תרצה לתת פתרון אמיתי לישראלים ולהגיע להסדר עם הפלסטינים. אז יתברר שקידום הבנייה שנתניהו ביצע בשלהי כהונתו מסנדל אותנו ושההגעה להסדר הוגן עבור ישראלים ופלסטינים הפכה בגלל מעשיו לקשה ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully