מפקד ראש להב 433, תת ניצב יגאל בן שלום. חטיבת דובר המשטרה
מפקד ראש להב 433, תת ניצב יגאל בן שלום/חטיבת דובר המשטרה

סרגל מאמצים

20.2.2020 / 10:00

ניצב יגאל בן שלום לכד את בני סלע, פיענח את רצח רוז פיזם והסגיר את זאב רוזנשטיין. כעת הוא ינסה לשמור שוב על משרד ללא קומבינות, קיצורי דרך ורכילות. פרופיל

"עשיתי את זה רק בשביל הקורבנות, ואני חקרתי חלק מהן, חלקן קטינות. כל הזמן הקורבנות ישבו לי בראש".

20 שנים לפני שמונה לעמוד בראש אגף החקירות והמודיעין, עמד ניצב יגאל בן שלום, אז רב-פקד, בראש הצוות שלכד את בני סלע. שחזור החקירה שהסתיימה במאסרו של האנס הסדרתי מספק גם היום הצצה לעקרונות שמובילים אותו, ולחלק היחסי שמפעיל כל אחד מהם בשיאה של העבודה. "זה לשבת מול אדם שאתה שונא, שאתה יודע שעשה מעשים מזוויעים, אבל כאיש משטרה אתה יודע שצריך להפריד את הרגש האישי ולעשות עבודה מקצועית, ורק עבודה מקצועית".

מאז, טיפס בן שלום בסולם הדרגות המשטרתי ובחודשיים הקרובים הוא צפוי להיכנס לתפקידו החדש, עם פרישתו של ראש אח"מ הנוכחי, ניצב גדי סיסו. "המינוי שלו לתפקיד לא היה מפתיע", אמר גורם במשטרה לוואלה! NEWS. "מדובר בקצין ערכי וישר, וטבעי היה שהוא יתפוס את מקומו של ראש אח"מ הנוכחי, שביקש לפרוש מהשירות לאחר שהשלים קדנציה בתפקיד".

מפענח הפרשות שטילטלו את המדינה

בן שלום היה אחראי על פענוח של כמה פרשיות פליליות שטלטלו את המדינה, בהן רצח הילדה רוז פיזם, רצח משפחת אושרנקו בראשון לציון ורצח עו"ד יורם חכם. כמו כן, הוא ניהל את תיק החקירה נגד זאב רוזנשטיין וגייס את עדי המדינה נגדו. "היכולת שלו לשבת עם עבריינים בצורה יצירתית ולהביא אותם להתוודות תמיד הייתה מרשימה", סיפר לוואלה! NEWS ניצב-משנה בדימוס אבי דוידוביץ', מבכירי אגף החקירות במשטרה לשעבר, שתיאר את בן שלום כבעל "כשרון בלתי רגיל".

הוא התגייס למשטרה באוקטובר 1988 כחוקר ביחידה המרכזית במחוז תל אביב, ושם גם ביצע את רוב תפקידיו. בשנת 1993 סיים בהצטיינות קורס קצינים ומאז כיהן, בין היתר, כראש מפלג תשאול ביחידה המרכזית של המחוזות תל אביב, דרום ומרכז, וכראש מפלג החקירות של ימ"ר מרכז. במסגרת תפקידו האחרון גם ישב מול רוני רון. "אתה כמו חיזבאללה. אתה סוחר בגופות. אתה בכוונה לא רוצה שנמצא את הגופה של רוז", הטיח בו בחדר החקירות, במהלך שבסופו של דבר סייע בהרשעת רון ומארי פיזם.

ב-2009 הועלה בן שלום לדרגת ניצב-משנה ומונה לעמוד בראש זרוע תשתיות ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433. כעבור כשנה, הוא חזר לימ"ר ופיקד על היחידה המרכזית של מחוז מרכז במשך ארבע שנים וחצי. בין הישגיו היו פירוק ארגון הפשיעה עבד אל-קאדר, לכידת שודד ורוצח בבנק הפועלים בבאר יעקב, וכן מאות תיקי חקירה בפשיעה חמורה, סמים והלבנות הון.

בן שלום, נשוי ואב לשניים מהוד השרון, מונה ב-2016 למפקד היאחב"ל (היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית), ובשנת 2018 קודם על ידי המפכ"ל רוני אלשיך למפקד להב 433. לפני כשבוע, הודיע השר לביטחון הפנים גלעד ארדן על מינויו לתפקיד החדש.

ניצב יגאל בן שלום ב-19 בנובמבר 2018. יונתן זינדל, פלאש 90
פענח פרשיות פליליות שטלטלו את המדינה. ניצב בן שלום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)/פלאש 90, יונתן זינדל
"פעם אנשי משטרה ידעו להתערבב עם עיתונאים. אצלו זה נחשב למוקצה. הוא לא נהנתן, לא תראה אצלו את המשרד הכי יפה או את הרכב היפה ביותר"

"פעם אנשי משטרה, בעיקר קצינים, ידעו להתערבב עם עיתונאים. אצל יגאל בן שלום זה נחשב למוקצה. הוא לא נהנתן, לא תראה אצלו את המשרד הכי יפה או את הרכב היפה ביותר", סיפר דוידוביץ', כיום קרימינולוג באקדמיה. לדבריו, "יש לו יכולות בלתי רגילות בתחום החקירות והמודיעין, והוא גם אדם עם יושרה מאוד גבוהה. בתפקיד הזה צריך להיות ערכי ולעמוד בפני כל מיני לחצים שמופעלים. ליגאל יש את זה. כשאני שולח אליו סטודנטים הם חוזרים פעורי פה אחרי שהוא נותן להם תובנות בתחום החקירות".

גורם בכיר לשעבר במערכת אכיפת החוק, שעבד עם בן שלום, הוסיף בשיחה עם וואלה! NEWS כי "אין אצלו קיצורי דרך וקומבינות, הוא סולד מזה. לא תשמע אותו מרכל על אחרים ונכנס לכל מיני אינטריגות". הגורם סיפר כי הוא גדל על ברכיו של תת-ניצב אפרים ברכה, "שבוודאי היה מאוד גאה בו היום" אילו היה חי. "הוא אדם מאוד משימתי שהתקדם בזכות כשרון. הוא לא מקורב לפוליטיקאים וידוע כאדם קר רוח ובעל יחסי אנוש טובים", הוסיף.

ניצב-משנה בדימוס אפרים ארליך, המוכר בכינוי "קרמנשיט", ידוע כמי שלא חס בביקורת על המשטרה, אך מינוי בן שלום הוביל לברכות בלבד. "הוא היה קצין במפלג תשאול כשאני הייתי ראש מפלג סמים. מדובר בבחור הגון וישר, שעושה את עבודתו נאמנה וזה מצרך נדיר היום. הוא חוקר טוב ואדם שנחבא אל הכלים, איש שלא אוהב קומבינות. אני זוכר שבעבר הוא ניגש אליי והתלונן על קצין שכפה על שוטרים לרשום דוחות פעולה שקריים וביקש ממני שאגיד לו שיפסיק לעשות את זה. אין לי מילה רעה לומר עליו".

עוד בוואלה!

מח"ש על ספסל הנחקרים: תחבולת נתניהו-אוחנה לפגוע ביועמ"ש עמדה במטרה

לכתבה המלאה
ניצב יגאל בן שלום ב-5 בספטמבר 2018. יונתן זינדל, פלאש 90
"אין אצלו קיצורי דרך וקומבינות". ניצב בן שלום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)/פלאש 90, יונתן זינדל

בן שלום צפוי להיכנס לתפקידו בחודשים הקרובים, עם פרישתו של סיסו. הוא מקבל לידיו אגף חקירות ומודיעין שעמד בשנים האחרונות במוקד סערות תקשורתיות רבות, לרבות - כדוגמה אקטואלית אחת - פתיחת הטלפונים של דוברי ראש הממשלה בפרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר, ללא צו חיפוש מבית המשפט, כנדרש על פי חוק.

לא מעט אתגרים עומדים בפניו, אך נראה שהוא ינסה תחילה להניע את האגף הרחק מאור הזרקורים. אז, יצטרך להתמודד עם הטיפול ואכיפת הפשיעה במגזר הערבי, עם ארגוני הפשיעה וכן עם חקירות השחיתות וטוהר המידות הנערמות. מינוי בן שלום, על פי בכיר במשטרה שעבד עמו בעבר, משדר יציבות למערכת הנתונה בסחרור ארגוני מתמשך, גם בשל מערכות הבחירות הרצופות. "לא צפויים שינויים דרמטיים", אמר אותו גורם, שהדגיש כי בן שלום ינסה להימנע מהטעויות שעשו קודמיו בתפקיד ולהתרחק מהכותרות. "עם זה ליגאל לא תהיה בעיה, הוא לא אוהב מצלמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully