קאבר/אתר רשמי

אפקט הדומינו

3.5.2018 / 17:00

שליטי נתניה ומנהיגי הדרום, הרוצחים מתאילנד והנמלטים לסין, החיילים הוותיקים והראש המסוכן שפרש: קרבות השליטה המדממים של העבריינים מתנהלים בצל רעידת אבני הדומינו והכרזת המלחמה של המשטרה

לאחר שנים מדממות וסוערות, חצתה בינואר 2018 מלחמת השליטה על עולם הפשע של נתניה גבול נוסף: לעיני עוברים ושבים - ומול רשת צפופה של מצלמות אבטחה - נרצח בדקירות העבריין מאור מלול בקוסמוי שבתאילנד. שני החשודים ברצח, דולב זוארץ ואייל בוקל, נעצרו זמן קצר לאחר האירוע בעת שניסו להימלט לוויטנאם.

הרצח בוצע בצל מלחמות השליטה בנתניה בין ארגוני הפשע של ברוך בוקל ומשפחת זוארץ. הקורבן, מאור מלול, השתייך לארגון של זוארץ וריצה בעבר עונש מאסר של 20 חודשים על ניסיון הרצח של בוקל. על פי החשד, דקירתו בקוסמוי הייתה נקמה על אותו אירוע.

המרדף, הדריסה, והדקירה: תיעוד החיסול בתאילנד

עריכה: תום זואילי

כמו כל כרוניקת פשע, צמחו הארגונים הנתנייתים בצלם של שני "האיגודים" החזקים שפעלו באזור במשך עשרות שנים - משפחת אבוטבול וריקו שירזי - אך הקרבות האלימים ביניהם והמאבק המשטרתי העיקש נגדם הביאו לחיסול הנהגתם, בין אם באופן מילולי או על בסיס החלטות בית המשפט.

ארגון פשיעה, על פי החוק הישראלי, הוא "שלושה אנשים או יותר עם מדרג מעמדי והמשכיות פעולה המחוברים לבצע מעשי פשע כדי להגיע למטרה", אך התבססות על לשון החוק הייתה חושפת בפני המשטרה אינספור "ארגונים" שכאלה, שהרי כל חוליית גנבי כלי רכב או פורצי דירות עונה על "הקריטריונים". במקום זאת, העדיפו השוטרים מיפוי אחר - ארגונים מקומיים, בדרך כלל כנופיות שפועלות בערים או בשכונות, יטופלו על ידי יחידות הימ"ר ותחנות המשטרה המקומיות, וארגונים ארציים, גופים מלאי עצמה שפועלים על פני שטח נרחב בישראל ומחוצה לה, ושרמת הפשיעה שבה הם עוסקים משפיעה על המדינה כולה, יהיו תחת אחריות להב 433, בדגש על היאחב"ל (היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית).

בעשור הקודם פעלו בישראל שישה ארגוני פשיעה ארציים: אבוטבול, שירזי, אברג'יל, מוסלי, רוחן ומולנר, אך פרשה 512, תיק הדגל של המשטרה שנבנה בדקדקנות במשך 12 שנים ונועד לפרק בבת אחת את כל ששת הארגונים, שינתה את כללי המשחק ואת מפת הפשיעה המקומית. חלק מעדי המדינה ניהלו משא ומתן שנמשך יותר מעשור, ושבסופו עברו צד, וכבר בשנת 2006 כינתה המשטרה את התיק "אפקט הדומינו", כינוי שהתבסס על ההבנה כי רק חיבור פרטני של פרשה לפרשה, רצח לרצח, יוביל לבניית מארג ראיות יציב ויסודי, שירסק את כל הארגונים. הפרשה מחקה ארגוני פשע שלמים ו"קידמה" בעקיפין עבריינים צעירים יחסית, שניסו לתפוס את מקומם של הדמויות הפליליות המרכזיות, אלה שהשתלטו על כותרות המדורים הפליליים מאז שנות ה-70, אך המשטרה בנתה מבעוד מועד מודל תקיפה גם לדור הפשע החדש שניסה להתברג לצמרת.

כיום, על פי הערכות גורמים במערכת אכיפת החוק, פועלים רק שני ארגוני פשיעה ארציים, הקשורים כל אחד בנפרד לקואליציות מקומיות יותר - מוסלי והודה קוטייר מאזור המשולש. קוטייר ואנשיו מצויים לאחרונה בלחץ חקירה ממוקדת, מעצרים, וניסיון גיוס עד מדינה על ידי ימ"ר תל אביב, ובמשטרה חושדים כי רצח שבוצע לפני חודשים ספורים בטייבה נועד להעביר מסר דמים לעד המדינה. גם הנהגת משפחת מוסלי בצרות, היות וחלק מאנשיה שוהים בחו"ל וחוששים לשוב לישראל ולהיעצר כחלק מפרשת 512, ואחרים כבר נתונים במעצר במסגרת התיק.

חשד לחיסול: עבריין כבן 30 נורה למוות מאופנוע חולף בנתניה. מאצ'י הוף
מאי 2016, חיסול נוסף במסגרת מאבקי השליטה בנתניה/מאצ'י הוף

נתניה, "בירת הפשע המאורגן של ישראל", הגיבה במהירות לטלטלה. שי שירזי, בנו של ריקו, ניסה לתפוס את מקומו ולזכות במעמדו של אביו הכלוא, אך הוא חוסל במאי 2016 בצומת המשתלה בתל אביב, סמוך מאוד לדירה שבה התגורר בחשאי. במקביל, הובילה המלחמה על הבכורה בין זוארץ ובוקל לפיצוצי משנה. אופנועים וכלי רכב ממולכדים הופעלו בנתניה, בכפר יונה ובראשון לציון, והלחץ המשטרתי הגובר מצד להב 433 וימ"ר מרכז הוביל להחלטה מושכלת על "ייצוא" חלק מהפעולות הפליליות אל מעבר לים - עד תאילנד. החיסול המוצלח בקוסמוי אמנם לא נמנע, אך תגובה מהירה וממוקדת של משטרת ישראל, ושיתוף פעולה יעיל עם שוטרי תאילנד, הובילו לנטרול תכנית המילוט, זמן קצר לפני שבוקל וזוארץ התמקמו על מושבי המטוס. זליגת המידע מקוסמוי לנתניה הייתה מהירה, וכך גם מסקנותיה ותוצאותיה: המשטרה פוקחת עין, הארגונים יתקשו לפעול, ושקט יחסי חזר לשרור בעיר.

בצפון, ניסה מיכאל מור להתמקם ולהתפתח לארגון פשיעה ארצי. הוא חבר לניבי זגורי מהדרום, ועל פי הערכות, שלושה מעשי רצח שבוצעו בשנים האחרונות יצאו לפועל על בסיס חיבור זה: רצח דבורה הירש לעיני ילדיה בבאר שבע במרץ 2016, רצח אלישע סבח בנתניה באפריל 2017 ורצח עד המדינה טל קורקוס בפיצוץ מכוניתו באשקלון כחודשיים לאחר מכן. לאחרונה נעצרו שלום דומרני וניבי זגורי בחשד כי הם עומדים מאחורי מעשי הרצח של קורקוס וסבח, וזגורי עצמו נלכד בסין וגורש לישראל, עדות נוספת למדיניות היד הארוכה של המשטרה.

מבצע 1131 של המשטרה התמקד באזור השפלה ובמשולש הערים חולון-בת ים-ראשון לציון, שם התנהלה מלחמת חורמה על שליטה בחלל הפלילי שנוצר מאז הסתלקות ראשי ארגון אברג'יל. העימות האלים בין כנופיית מזרח וכנופית מערב הוליד גל מעשי רצח, מטעני חבלה ואירועי ירי, ורק פעולה אגרסיבית של היאחב"ל וימ"ר מרכז הביאה לאיסוף ראיות נגד חלק מראשי שני הארגונים המקומיים.

בלב ארגון הפשע: פעילות הסוכן הסמוי נחשפת

האקדח שבו השתמשו לרצוח את הסוכן הסמוי/צילום: דוברות המשטרה, עריכה: יוסי אלטר

במקביל, ומעט דרומית משם, התעמתו ארגונים נוספים שפעלו אף הם בעבר בחסות אברג'יל: משפחת לביא ודומרני מול ארגון בני שלמה, בקרב שמתמצת את הצלחת תיק 512. שלושת גופי הפשע התכנסו בעבר תחת אותה מטרייה, אך מלחמת הירושה הובילה לניתוק ביניהם - ולמאבקי שליטה מדממים על עולם ההימורים, ההלוואות בשוק האפור והסחר בסמים בשטח שבין רחובות, נס ציונה, אשקלון ואשדוד.

העבריין אנטון רומן, שגויס כסוכן סמוי, הופעל על ידי ימ"ר מרכז במשך יותר משנה בצמרת ארגון לביא. הוא הצליח לאסוף ראיות למעשי פשע ורצח בתוך הארגון, ולחזק במקביל את התמונה המודיעינית על דומרני ובני שלמה, אך שילם בסופו של דבר בחייו, לאחר שנרצח בפרדס הסמוך לרחובות.

אבי רוחן, "חייל" ותיק בשירות "הכנופיה הירושלמית" של האברג'ילים, "פרש" לפני כשני עשורים לאזור השרון ושלט ביד רמה ברעננה ובכפר סבא. תיק 512 הפיל גם אותו, והוא קושר למספר רציחות.

מתוך ששת הארגונים הארציים שפעלו בעשור הקודם, בלטה דמותו הפלילית של עמיר מולנר. העבריין, שאביו שירת כקצין במשטרה ואמו עבדה כמזכירה בבית ספר, שירת בחטיבת גולני כלוחם והפך עם השנים לאחד האנשים המסוכנים בישראל, אך בשנתיים האחרונות נראה כי הוא שומר מרחק מעולם הפשע, ובוחר ללמוד תורה בישיבה בבני ברק. לעת עתה, לא ברור אם מדובר בשינוי אותנטי או בצעד טקטי "להרדמת השטח", אך הערכות רבות עדיין גורסות כי מולנר יכול גם כיום לנהל ארגון פשע חזק. במובנים רבים, עתידו של מולנר כרוך בתיק 512, בהשלכותיו ובמורא שהוא יטיל על האנשים שהטילו אימה על כולנו.

דומינו. עיבוד תמונה
אפקט הדומינו של תיק 512/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully