וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק נגד פינוי שדה דב מגיע לבג"ץ: "מכת מוות לאילת"

21.1.2016 / 7:53

השופטים ידונו בעתירת העירייה וחברת "ארקיע" נגד הפסקת הפעילות האזרחית בשדה בחודש יוני. לטענתן, לא נבחנו חלופות ראויות לשדה ואילת צפויה למצוא את עצמה מנותקת משאר הארץ. במשרד האוצר מתעקשים, בניגוד להמלצות, להמשיך בתכנית

צלם: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

(השפעת סגירת שדה דב על תושבי אילת)

בג"ץ ידון היום (חמישי) בעתירת עיריית אילת וחברת התעופה "ארקיע" בהחלטת המדינה לפנות את שדה התעופה דב בצפון תל אביב עוד בחודש יוני הקרוב לטובת בניית בתי מגורים בשטחים שיפונו. על פי ההחלטה, הפעילות האזרחית תופסק כבר בחודש יוני, ושנתיים לאחר מכן תופסק הפעילות הצבאית. בעתירה נטען כי הפסקת הטיסות האזרחיות בין שדה דב ואילת תפגע בתושבי אילת, המשתמשים בשדה כנקודת חיבור מרכזית למרכז הארץ, בעיקר במקרים של הטסת חולים ופעילותם של אנשי עסקים. כמו כן, בעתירה נטען כי לא נבחנו חלופות ראויות לשדה התעופה על מנת למנוע פגיעה בתעופה הפנים ארצית. לטענת ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, פינוי השדה מתל אביב ללא מציאת חלופה יהיה "מכת מוות" לתיירות בעירו וייצור פגיעה ממשית בתושביה.

עמדת משרד התחבורה, משרד הבריאות ומשרד התיירות תומכת דווקא בדחיית מועד הפסקת הפעילות האזרחית בשדה והצמדתה למועד הפסקת הפעילות הצבאית, קרי אמצע שנת 2019. מנגד, משרד האוצר מתנגד לדחייה, וטוען כי יש לפנות את שדה התעופה עוד השנה, צעד שלטענת יצחק הלוי יגרום ל"ניתוק אילת מהציוויליזציה התל אביבית".

"במשך שנים התנהלה 'מסחרה' על קרקעות בין המדינה וכרישי נדל"ן בצפון תל אביב – והקורבן שהקריבו הוא העיר אילת", אמר יצחק הלוי בשיחה עם וואלה! NEWS. "אני מתכונן כבר חצי שנה לעתיר הזו. אמרתי ואומר את זה שוב – ההחלטה הזו התקבלה במחשכים. היא החלטה רעה תרתי משמע. מישהו בשנים האחרונות בעצם מכר את אילת תמורת מקרקעין וכסף, מבלי שהוא לרגע אחד חשב על עשרות אלפי תושבים שנחשבים לשקופים לעומת אותם כרישי נדל"ן, שהופכים להיות חזות הכל ומתכננים בנייה עצומה בצפון תל אביב".

עומס בנמל התעופה שדה דב עקב זיהום הדלק, מאי 2011. אורי לנץ
"פגיעה אנושה בתושבי אילת ובתייריה". נוסעים בשדה דב/אורי לנץ

לדברי יצחק הלוי, החלופות הראויות לשדה דב לא נבחנו טרם קבלת ההחלטה לפנותו תוך זמן כה קצר. כמו כן, לטענתו, על אף שההחלטה על פינוי השדה התקבלה כבר לפני שנים, רק לפני שלושה חודשים הוקם צוות לבחינת החלופות הרלוונטיות לו. "במצב כזה אין יכולת למצוא חלופה בטווח הנראה לעין. ההשלכות על אילת היא לקוחים את העיר הרחוקה ביותר והמנותקת ביותר, ובעצם סוגרים אותה", אמר יצחק הלוי.

מנותקים: חשש מהשלכות סגירת שדה דב על העיר אילת

ראש העיר הוסיף כי נמל התעופה בן גוריון לא מהווה חלופה ראויה, שכן אילת תהיה האחרונה בסדר העדיפויות לקבלת משטחי טיסה. "נכון לשנים הבאות צריך חלופה שתהיה הגיונית וטובה לעיר אילת ולתייריה", הסביר. לדבריו, "המינון של הטיסות יירד מרמה של 20 'פיקים' ביום לארבעה או חמישה, ומשך הזמן שייקח להגיע לציוויליזציה התל אביבית (מנמל התעופה בן גוריון – ד"י) הוא כזה שלא ישתלם לעלות על שום מטוס. יש פה פגיעה אנושה בתושבי אילת, בתייריה ובכלל בכלכלתה".

מלון אילת מלונות באילת. ShutterStock
העיר נשענת כמעט רק על הכנסות מתיירות. מלונות באילת/ShutterStock

על מנת לגבות את טענותיו, הביא יצחק הלוי את דוגמת סגירת שדה דב לשיפוצים למשך כחצי שנה בעבר. בתקופה זו, לטענתו, חלה ירידה של 40% בתנועת התיירים בעירו. יצחק הלוי תיאר את המצב כ"קטסטרופה כלכלית", שכן עירו נשענת כמעט באופן בלעדי על הכנסות מתיירות. "חוסר המחשבה בהחלטה הזאת, הזחיחות של ההחלטה הזאת היא בלתי נסבלת ולא תקינה בעליל", אמר בכעס. "הקורבן שהקריבו למען הקרקעות זה שהמדינה תקבל כסף וזה שתושבי אילת יהפכו להיות לא חלק ממדינת ישראל. נקווה שמחר נקבל בשורות טובות, כי ההיגיון צריך לנצח".

למרות מסקנות משרדים אחרים - משרד האוצר מתעקש

עמדת משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית, כפי שהוצגה בפני מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הייתה כי יש לדחות את מועד הפסקת הפעילות האזרחית בשדה דב, שכן היתרי הבנייה לא יוצאו לפני מועד הפינוי בפועל של השדה על ידי חיל האוויר, שנקבע לסוף 2019. עוד נטען כי הסגירה תהווה פגיעה בשירות לנוסעים לאילת וממנה בשל הארכת זמן הנסיעה. לעניין זה, גיבשה רשות התעופה האזרחית חוות דעת כלכלית, שממנה עולה כי מספר הנוסעים לאילת וממנה צפוי לרדת ב-43% עם מעבר הפעילות לשדה חלופי. כמו כן, המשרד הצביע על היעדר החלופה הראויה להפעלת התעופה הכללית והמסחרית שתתפנה משדה דב. המשרד הדגיש את "היעדר מספר מספיק של מכוני בדק, תשתיות לאחזקת כלי טיס וחנייה במרכז הארץ".

משרד הבריאות, שאף הוא נדרש לעתירה, סבור כי סגירת השדה עלולה לגרום לפגיעה במטופלים המוטסים לקבלת שירותים רפואיים באזור המרכז. המשרד עמד על כך שהשירותים הרפואיים הניתנים באילת מצומצמים יחסית, זאת בשל מספר התושבים בעיר ועקב ריחוקה הגיאוגרפי מרוב המרכזים הרפואיים בארץ. לשדה דב, לטענת משרד הבריאות, חשיבות רבה בהקשר זה – וניתוב התעופה לנמל התעופה בן גוריון לא יהווה חלופה ראויה. הטסת חולים לנתב"ג תסרבל את משך הנסיעה, וסגירת שדה דב עלולה להוביל להפסקת שירותיהם של רופאים מומחים ואנשי מקצוע העובדים בכל רחבי הארץ, ומגיעים לאילת על בסיס קבוע.

משלחת החילוץ של מד"א יוצאת לנפאל, שדה דב אפריל 2015. אבי כהן
שדה בעל חשיבות בהטסה הרפואית. צוות מד"א בשדה דב/אבי כהן

בניגוד לעמדות המשרדים לעיל, משרד האוצר הציג בפני מנכ"ל משרד ראש הממשלה את הטענה כי אין לדחות את מועד הפסקת הפעילות האזרחית בשדה, ושיש להותיר את החלטת הממשלה על כנה. לדברי נציגי האוצר, מדובר בצעד קריטי לשוק הנדל"ן בישראל ולהתמודדות עם הצורך להגדיל את היצע הדיור. להערכת גורמים במשרד, שיווק דירות בלב אזור כה מבוקש הוא בעל משמעות כלכלית רבה לפתרון משבר הדיור – ובעקבותיו צפויות ירידות מחירים באזור תל אביב, שישפיעו בתורן על רמות המחירים בכל הארץ.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי "העירייה רואה חשיבות רבה לקיומו של שדה דב לאור תרומתו הרבה לקיום הקשר בין המרכז לפריפריה, מראש פינה עד אילת. העירייה דרשה לא פעם להקדים ולהסדיר חלופה ראויה לפני הפסקת השימוש בשדה דב, כאשר בטווח הקצר, בוודאי שאין צורך לסגור את השדה ואין מניעה להמשך קיומו בשנים הקרובות, במקביל לקידום תכניות הבניה באזור. כמו כן, בטווח הארוך, הדבר יאפשר פרק זמן נוסף לבחינת חלופות לשדה, לרבות חלופה של שדה במתכונת מצומצמת, שלא תפריע לתוכניות הפיתוח והבינוי של העיר בדומה לשדה תעופה על אי מלאכותי בשטח הימי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully