וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בינלאומיות: בין הקונגרס הרוקד לקונגרס הלוהט

יוסי ביילין

9.12.2009 / 7:48

כמעט 200 שנה חלפו מאז קונגרס וינה שנערך ב1815-וכונה "הקונגרס הרוקד" בשל ריבוי הנשפים שאפיינו את מהלכו. יש משהו בוועידת קופנהגן המתכנסת מחשש להתלהטותו של כדור הארץ המזכיר את הוועידה ההיא. לכן חשוב שוועידה זו לא תדמה לה יותר מדי.

קונגרס וינה שיתף את כל מדינות אירופה (חוץ מטורקיה הבן החורג הנצחי של היבשת.(אפילו צרפת הדוויה לאחר תבוסת נפוליון שבה אל הזירה בגלימה מלכותית לנוכח פועלו הפיקחי של טליראן. אבל העובדה שמדינות רבות בהן גם נסיכויות קטנות השתתפו באירוע הנוצץ (ומי שמבקר אצל הקנצלר האוסטרי מוזמן תמיד לצפות בחדר הישיבות המבהיק שבו נערכו הדיונים) לא צריכה להטעות. מי שקבע את עתידה של אירופה ובמידה רבה את עתידו של העולם היו בריטניה רוסיה אוסטריה ופרוסיה. למעשה השמרנות האירופית נפגשה כדי למנוע הפ תעות בנוסח המהפכה הצרפתית. מדינות אלה הבטיחו - במידה רבה - עוד מאה שנים שקטות לבתי המלוכה באירופה.

בקונגרס התקבלו החלטות חשובות. מי שקורא אותן היום יכול להתרשם מנאורותן. אחת מהן למשל היתה התנגדות לעבדות. כמעט שום החלטה לא התממשה ודאי לא זאת. במאה ה19-הגיעה העבדות לשיא בשירות האימפריאליזם וניצול הילידים באפריקה ביערות הגומי של קונגו היה סוג של ג'נוסייד.

החדשות הטובות: כולם שם

ועידת קופנהגן נועדה לדון בסכנה קיומית לאנושות. החדשות הטובות הן שכולם שם. הטובים והרעים. זהו חזיון שאי אפשר היה לדמיינו לפני הקמת האו"ם ואילו כיום הוא אפשרי. החדשות הרעות הן שיהיה קשה מאוד להגיע להסכמות ועוד הרבה יותר קשה יהיה לממשן. חסרונן של סנקציות יקשה מאוד על היכולת להכתיב למדינות שונות כיצד להתנהג.

גם אם הוועידה תסתיים בהחלטות נכונות ברוח טובה בצילום משותף של כל המנהיגים ובסיכומים חיוביים בעיתונות תבל - עדיין המבחן האמיתי רחוק. העולם מתחמם פליטות הפחמן הדו-חמצני נמשכות ומתעצמות הקרחונים נמסים הטמפרטורות עולות ומה שיקרה כאן ב2050-וב2100-ייראה איום ונורא אם לא נעשה מאמצים אדירים ויקרים כבר עכשיו.

הקונגרס הרוקד תרם בלי ספק ליציבותה של אירופה השמרנית והמלוכנית אבל לא מימש את רוב החלטותיו. הקונגרס הלוהט מחויב לצנן את כדור הארץ. אי מימוש החלטותיו עלול להמיט עלינו אסון המזכיר רק את אסון המבול. מה שקונגרס וינה יכול היה אולי לבלוע ועידת קופנהגן לא רשאית לעשות. זו אינה ועידה שנועדה להבטיח את המשך קיומם של משטרים כאלה או אחרים אלא ועידה שנועדה להציל את העולם לפני שיהיה מאוחר מדי ולכן תוצאותיה חייבות להיות שונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully