וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא הנבחר קצב: נצחוני אינו נצחון על האליטות

31.7.2000 / 22:00

בשעות הערב הגיע קצב לעירו קריית מלאכי והתקבל בשירה וריקודים; מחר בשש בערב הוא יושבע

הנשיא הנבחר, משה קצב, הגיע הערב לעירו, קריית מלאכי. אלפים מתושבי העיר קיבלו את פניו בסמוך לבית אימו. קצב הגיע מלווה ברעייתו, גילה והתקבל בשירה ובקריאות שמחה. קצב, בממלכיות הודיע כי הוא אינו שותף לדעה כי נצחונו היום הוא ניצחון העם על האליטות.

משה קצב הוא נשיא השמיני של מדינת ישראל. 63 ח"כים הצביעו עבורו ורק 57 בעד השר שמעון פרס. יו"ר הכנסת הקריא את התוצאות הרשמיות, היום בשעות הצהריים ומספסלי הימין והליכוד נשמעו קריאות שמחה עזות. ההצבעה השניה השלימה את ההפתעה שהחלה בהצבעה הראשונה, בה קיבל קצב 60 קולות לעומת 57 בלבד לפרס.
קצב ניצח את פרס למרות כל התחזיות המוקדמות לפיהן פרס יזכה, כיוון שלחברי הכנסת של ש"ס ניתן חופש הצבעה. קודם לכן דווח כי הרב כדורי שלח מכתב לחברי הכנסת וביקש מהם להצביע עבור קצב כיוון שהוא "ירא שמיים ושומר מצוות".

בקרב חברי הכנסת של הימין נשמעו קריאות כי "זו תחילת המהפך", כשהם מתכוונים להפלתו של ראש הממשלה אהוד ברק. דווקא מהבחינה הזו, הפסדו של פרס מסייע לברק, כיוון שאם היה מנצח היה נכנס לכנסת במקומו איש גשר, מוטי משעני.

ההערכה היא כי חברי ש"ס הם שהכריעו את הכף - כיוון שללא תמיכתם קשה להאמין שקצב היה מצליח לגייס 63 תומכים. עם זאת, יתכן מאוד שבקרב חברי ישראל אחת היו "עריקים" שהצביעו נגד פרס.

סיעת הליכוד התכנסה בכנסת כדי לחגוג את זכייתו של קצב. נכחו בפגישה מספר חברי כנסת מהמפלגות החרדיות.

קצב: "נשיא של כו-לם"

בנאום ההכתרה שלו הודה קצב למי שתמך בו, והחמיא לפרס על "התנהגותו האצילית והקרב המכובד שניהל". "אנו יוצאים לדרך משותפת של אחריות לאומית", אמר קצב. "אני פונה לח"כים שלא תמכו בי ומקווה שאפתיע אותם לטובה. תפקידי להביא לשקט וליכוד. אני מתחייב לפעול למען המטרה, ורואה בכך אתגר. אני מבקש שכולם יראו בי נשיא - ערבים, יהודים, דתיים, חילונים, ספרדים, אשכנזים ועולים. אהיה נציג כן ואמיתי של כולכם.

"בית הנשיא יהיה מוסד תם וטהור וישמש כרשות מאחדת". הוא הוסיף כי "משכן הנשיא יהיה הבית לפניית כולם".

שמעון פרס הגיב בקצרה ואמר כי הוא "מברך את קצב". מעבר לכך סירב לומר, אך נראה חיוור.

"זה התרגיל המסריח מספר 2"

בליכוד, כמובן, היו מרוצים מהתוצאות. יו"ר הליכוד אריאל שרון אמר: "רואים כאן את עומק אי שביעות הרצון ממשלת ברק. זו הוכחה שיש רצון לשינוי".

ח"כ לימור לבנת אמרה כי "איך אומר ברק? העיקר התוצאה. איני שמחה לאיד. קצב יהיה נשיא מצויין ומאחד". ח"כ מיכאל איתן הוסיף כי "זהו ניצחון לליכוד, שינצל את ההצלחה כדי להמשיך הלאה. הנשיא קצב מסמל רק דברים חיוביים". ח"כ רובי ריבלין התייחס לסוגיית ש"ס: "בסופו של דבר חשבו בש"ס שקצב צריך להיות בבית הנשיא".

הרב עובדיה יוסף שמע על התוצאות ובירך עליהן. גם בקרב חברי הכנסת של ש"ס ניכרה שביעות רצון מבחירת קצב.

בשמאל ניכרה אכזבה, ובעיקר התייחסו אל התנהגות הח"כים החרדים.
ח"כ יוסי שריד בירך את קצב על בחירתו אך אמר: "לגיטימי לבחור במועמד זה או אחר, אך לא לגיטימי להפר התחייבויות. יש ימים שאדם מתבייש להיות ח"כ. בכל השנה האחרונה אני מזהיר מפני הח"כים האלה, שיבריזו בכל יום מבחן - ומשום מה לא מאזינים לי. שמעון פרס הוא אישיות משכמה ומעלה, אבל הכנסת היא משכמה ומטה".

יו"ר שינוי, ח"כ יוסף לפיד, הגיב: "אני מצטער על התוצאה, כי פרס מתאים יותר. התוצאה היא תרגיל של ש"ס, ששוב לימדה את ברק כמה שווה השותפות איתה. חבל שפרס משלם את המחיר".

ח"כ פריצקי (שינוי) אמר: "זהו התרגיל המסריח מספר 2. מי שסומך על ש"ס - סופו שזה מה שיקבל".

ואילו נשיא מצרים, חוסני מובארק, מיהר היום ושיגר מכתב ברכה למשה קצב לרגל היבחרו. ברשות הפלסטינית אמרו בכירים כי הם מקווים שהנשיא הנבחר יעשה הכל כדי לקדם את המשא ומתן ולהביא לשלום בין העמים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

משה קצב - ביוגרפיה

משה קצב, בן 55, נולד ב-1945 באיראן ועלה ארצה ב-1951. הוא שירת בחיל הקשר, וכוכבו דרך כשזכה בראשות מועצת קריית מלאכי בהיותו בן 24 בלבד. הוא כיהן בתפקיד גם בקדנציה שניה, מ-1974 עד 1981.

בשנת 1977 נבחר לכנסת מטעם הליכוד ומכהן בה עד היום. הוא כיהן כשר העבודה והרווחה, שר התחבורה ושר התיירות בממשלות שמיר, פרס ונתניהו. בממשלת נתניהו כיהן גם כסגן ראש ממשלה.

הוא בעל תואר ראשון בכלכלה והיסטוריה מטעם האוניברסיטה העברית, ובעל תואר ד"ר כבוד מאווניברסיטת נברסקה. הוא נשוי לגילה ואב לחמישה ילדים.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully