וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים חושבים שה"קוקטייל" מגן מאיידס

1.12.2006 / 0:01

25 שנים אחרי שהעולם נחשף ל-HIV, סקר חדש מגלה שרבים שוגים לחשוב ש"הקוקטייל" מגן מפני התפרצותו. 23% היו מתרחקים מנשא

בזמן שחוקרים ברחבי העולם שוקדים על מציאת תרופה לנגיף האיידס, רוב הציבור בישראל חושב, בטעות, שקוקטייל האיידס משמש כגלולת "היום שאחרי" ומונע התפרצות הנגיף.

היום יצויין בישראל ובעולם "יום האיידס הבינלאומי", במלאות 25 שנים לגילוי וזיהוי נגיף ה-HIV ו-10 שנים לאחר תחילת השימוש בקוקטייל התרופות. על אף שהמושגים הללו נמצאים מזה זמן רב בשטח מסקר מיוחד שערך המרכז הרפואי תל אביב עולה כי לפחות בכל הנוגע לעמדות הציבור, עושה רושם שנותרנו כמה צעדים מאחור.

הסקר נערך על ידי מכון "שילוב" בגלל עשרות אנשים שמקיימים יחסי מין לא מוגנים, מגיעים מדי חודש למרכז הרפואי בתל אביב ומבקשים לקבל את הקוקטייל כ"תעודת ביטוח". במסגרת הסקר נבדק מדגם מייצג של 500 נשאלים מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת (גילאי 18 ומעלה) והתוצאות הציגו נתונים מדאיגים, לפיהם 61% מהציבור סבורים כי "מי שנדבק באיידס יכול לקחת קוקטייל תרופות מיוחד ולמנוע את התפרצות המחלה".

"זה לא קוקטייל משקאות שלוקחים בזמן בילוי בפאב", מדגיש מנהל מרכז האיידס במרכז הרפואי תל אביב, ד"ר דן טורנר, "והוא לא מונע את התפרצות המחלה באופן חד-משמעי. לא מדובר בתעודת ביטוח או ב'גלולת היום שאחרי', וגם אם לוקחים אותו אחרי חשיפה ל-HIV – יש עדיין סיכוי להידבק במחלה".

"התרופות האלו", הוא מבהיר, "מונעות את התפתחות הכשל החיסוני שבעקבותיו אנשים יכולים למות, והן מיועדות בעיקר לאנשים שהנגיף זוהה בדמם – ולא למי שקיים יחסי מין לא מוגנים. חשוב לזכור שלקוקטייל התרופות יש גם תופעות לוואי, שאת חלקן אנחנו עדיין לא מכירים, ובדיוק כמו שקורה עם האנטיביוטיקה, יעילותו עלולה להיות בעייתית בעתיד, בגלל העמידות של הנגיף".

עדיין מתרחקים מנשאי איידס כמו מאש

מסקר "שילוב" עולה עוד, כי כמעט שליש מהציבור היה משנה את יחסו לאדם קרוב – אם הוא היה יודע שהוא נדבק באיידס: 23% היו מתרחקים ממנו ו-9% היו מנתקים איתו מגע לחלוטין. "זה נתון מאוד מפתיע", מציין ד"ר טורנר, "משום שאיידס יכול לעבור רק בסקס לא מוגן או באמצעות מוצרי דם. אי אפשר להידבק ב-HIV באמצעות נשיקות, חיבוקים, שימוש בשירותים משותפים או אפילו בשימוש משותף בכלי שתייה. הנתון הזה מוכיח שהציבור עדיין מאוד מסוייג מהמחלה, ואין לו מספיק מידע עליה".

"התוצאות של שאלה זו אינן מעודדות, והן משקפות דעות קדומות, חשש אי-רציונלי והדחקה", אומר ד"ר זהר מור, רופא בריאות הציבור, שערך מחקר דומה בנושא האיידס בקרב קהילת ההומוסקסואליים. "הן מבטאות את הקושי בהסברה למניעת איידס ואימוץ התנהגות מינית אחראית, ואת הצורך להגיע לאיזון ראוי בין שימוש באמצעים מעוררי הפחדה לבין דחייה אפשרית של הנשאים".

המחלה כמעט הכי מפחידה

ההסתייגות הגדולה של האוכלוסייה מהנשאים היא אולי אחת הסיבות שגורמות לפחד הגדול מהנגיף. מתוך רשימת מחלות קשות, נתפס האיידס בסקר כמחלה השנייה הכי מפחידה על ידי חמישית (20%) מהציבור – לאחר מחלת הסרטן, ש-43% מאיתנו חוששים ממנה.

מנתוני משרד הבריאות עולה, שקצב ההדבקה באיידס נותר יציב בשנה החולפת, ובממוצע נדבק בכל יום אדם נוסף במחלה. על פי נתונים שנאספו במרכז הרפואי ת"א, מתברר כי מרבית (74%) מהנשאים הם גברים, 40% מהמטופלים נדבקו ביחסי מין הומוסקסואלים, 30% הם משתמשי סמים בהזרקה, 15% נדבקו במגע מיני מזדמן, 9% הם עובדים זרים, ו-6% אזרחי ישראל ממוצא אפריקאי.

הקונדום הגדול ביותר במזה"ת

מחר (ו') יקיים המרכז הרפואי החל בשעה 11:00 הפנינג ברחבת הסינמטק להעלאת המודעות לגילוי מוקדם של המחלה. האירוע יכלול בדיקות ללא תשלום לגילוי מוקדם, תערוכת צילומים של נשאים, DJ ברחבה, הרצאות בנושא, והקרנה חינם של הסרט "ידיים קשורות" בכיכובם של עידו תדמור וגילה אלמגור בשעה 13:00.

ההפנינג נערך בשיתוף עיריית תל-אביב-יפו, הוועד למלחמה באיידס סינמטק תל-אביב, רדיו תל-אביב FM102, נ.ט.ל.י וחברת "דורקס", שתבנה את הקונדום הגדול ביותר במזה"ת. במקביל תוצג תערוכת "פוזיטיב – מצלמים חיובי" של אמנים נשאי איידס והאמן גיל זכריה-שרעבי.

לאורך האירוע יתקלטו DJ Miron, DJ Roy Russo ו-DJ Ofer Sharvit מה- Male VOX. בצהריים, עם סיום הסרט, ייערך פאנל בנושא "האיידס בישראל- שאננות או מגיפה מרוסנת" בהנחיית רונה תמיר מרדיו תל-אביב, ובהשתתפות: ד"ר דן טורנר, מנהל מרכז האיידס במרכז הרפואי ת"א; ד"ר גדעון הירש, מנכ"ל הוועד למחמה באיידס; פרופ' מאירה וייס מהאוניברסיטה העברית; והרקדן וגיבור הסרט עידו תדמור.

כרטיסים אפשר להשיג בקופת הסינמטק מהשעה 10:00 ביום האירוע. הכניסה לכל הפעילויות חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully