וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל עולה כיתה"? הרפורמה של פירון יוצאת לדרך

התכנית נחשבת לתכנית הדגל של שר החינוך, וכוללת ביטול בגרויות בכיתה י', 30% מהציון על סמך עבודות ויתווספו 3 שנות מחוייבות קהילתית. עם זאת, לא כולם מתלהבים: "יש כאוס שלם"

שר החינוך, שי פירון, בטקס החתימה על תכנית החינוך החדשה, 06 באוגוסט 2014. רמי זרנגר וששון תירם, מערכת וואלה! NEWS
"נכין עוד הרבה מאוד תכניות". שר החינוך, שי פירון, בטקס החתימה על הרפורמה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, רמי זרנגר וששון תירם

שר החינוך, שי פירון, חתם אמש (רביעי) על עקרונות תכנית החינוך הלאומית בטקס שבו נכחו גם יו"ר ארגון המורים העל יסודי, רן ארז, ארז ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. התכנית, ששמה "ישראל עולה כיתה - עוברים ללמידה משמעותית" נחשבת לתכנית הדגל של שר החינוך, שעליה הכריז בחודש ינואר. התכנית כוללת בתוכה שינויים בלוח הבחינות והלימודים של תלמידי התיכון בארץ, והיא תכנס לתוקף כבר בתחילת שנת הלימודים הקרובה.

"היום עשינו צעד משמעותי נוסף למען מערכת החינוך בישראל", הכריז פירון. "זאת לא רפורמה, זה שינוי תרבותי תודעתי. מה שעומד במרכז זה התאמת הצרכים, הרוח והלמידה למאה ה-21 הנוגעת באופן בו לומדים והיכולת של כולנו לצאת לפעולה עם סולידריות וערבות חברתית. אנחנו יחד בחזית משותפת. אנחנו מאמינים שאסור שדברים יהיו קצרי מועד, ונכין עוד הרבה מאוד תכניות, שאותן נחשוף בפני כולכם".

עוד כותרות בוואלה! חדשות:
חמאס מאיים: נחדש את הירי בתום הפסקת האש
לאחר פתיחת תיק טלנסקי: מה עוד מחכה לאולמרט?
במערב מזהירים: חשש גובר מפלישה רוסית לאוקראינה

במסגרת התכנית, יצומצמו מועדי הבגרויות (בחינות הבגרות במתמטיקה ובאנגלית יישארו במעמד עצמאי כבעבר), 30% מהציון הסופי של התלמידים ייקבע באמצעות הערכה חלופית, כגון עבודות חקר ומטלות ביצוע. בנוסף, יבוטלו בחינות הבגרות בכיתות י' והבחינות של כיתות יא' שנערכות בסמסטר החורף. כמו כן, יחויבו לימודי מדעים ולימודי השכלה כללית, וכן יתווספו שלוש שנים של מחויבות קהילתית למערך השיעורים של כל תלמידי התיכון בארץ, שיהוו תנאי הכרחי לקבלת תעודת בגרות.

עם זאת, ישנם גורמים במערכת החינוך שלא מתלהבים מתכניתו של שר החינוך. יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים בישראל, אריה לוקר, ביקר את יישום התכנית בזמן כה קצר, שאינו משאיר זמן להיערכות מספקת, ולפני שלושה חודשים שלח מכתב חריף לשר החינוך בנושא ודרש לדחות את מועד החלת התכנית. "עד היום, פחות מחודש לפתיחת שנת הלימודים, לא עודכנו מנהלי בתי הספר או המורים על השינויים הצפויים", סיפר לוקר לוואלה! חדשות. "אין לנו סילבוס ברור, במסגרת התכנית יתחלק הציון בדרך של 30% עבודות ו-70% מבחנים, אבל עד עכשיו לא ידוע לנו מה צריך להיכלל בכל אחד מהם". לוקר הוסיף כי "לא היו ישיבות או פגישות מעמיקות בנושא, והפגישות שכן התקיימו כללו מידע מינימאלי וסותר. כל יום מרכזי מקצוע שינו את החלטותיהם, ויש כאוס שלם. חלק מהמנהלים עוד בחופש ומזכירויות בתי הספר סגורות. אי אפשר להתחיל רפורמה כזאת משמעותית ללא הכנה".

מי ישלם את תוספות השכר?

לוקר דורש עתה להתייחס גם לתוספות השכר, שאותן יצטרכו לקבל עבור הוספת שעות לימוד. "מתווספות שעות לימוד, בדיקת עבודות מחקר בנוסף למבחנים, תוספת יחידה במדעים. מדובר בהרבה תוספות, ושעות עבודה ולא יודעים מה המקור הכספי לזה. ואם אני צריך לשלם את זה, אז על חשבון מה?", הוא תוהה. "אנחנו גם מתנגדים למחויבות אישית בת שלוש שנים, זה מעל ומעבר. ומתנגדים לביטול בחינת בגרות בכיתות י', מפני שזה פוגע בתכניות מואצות למצטיינים וגם בתלמידים החלשים. ולכן ביקשנו מהשר, תכין את הרפורמה כמו שצריך, יש שנה שלמה להכין אותה ואי אפשר להכניס אותנו למערכת כזאת בלי שאף אחד יודע מה לעשות. כשאמרנו את הדברים האלה לשר, הוא ענה לנו שאם לא יכנס השנה זה לא יכנס בכלל".

במשרד החינוך דוחים טענות אלה מכל וכל ומבהירים כי כל אנשי החינוך והמנהלים במחוזות השונים כבר מיודעים לגבי השינויים הקרבים וכי הם מוכנים לכך. "אחרי מפגשים עם כל המנהלים בארץ, בכל המחוזות, כולל איגוד המנהלים, פרסמנו תכניות הלימה ועבדנו באותה שיטה ללא יוצא מן הכלל, ובאופן שקוף וגלוי", הסבירה רחל מתוקי, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך ומנהלת מחוז חיפה. "בראשון ביולי העלנו לאתר את כל תכניות הלימודים. התאמנו אותם ל-27 שבועות וגם חילקנו לתכנית מיומנויות המהווה 70% מתכנית החובה ול-30% תכניות לבחירת המנהלים והמורים, והצענו היצע רחב מאד של בחירה.

"כמו כן, לראשונה תקצבנו את החטיבה העליונה בתקציב של עשרות מיליונים במטרה להוציא את המורים להדרכות והשתלמויות". לדבריה, "המורים יתוגמלו כספית עבור כל התהליכים החלופיים שהם עושים, על בדיקת מבחנים וליווי תלמידים בקבוצות הקטנות בתהליכי חקר. יש מודלים של שכר שנחתמו היום ובסופו של יום המורים ירוויחו יותר. צריך לזכור שהרפורמה מתחילה השנה רק עבור כיתות י' וזה תהליך הדרגתי. אנחנו פתוחים לשמוע את המורים והם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully