וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכבאים: "עוכבנו בכניסה למפעל, יכולנו להציל חיים"

רמי שני

27.1.2013 / 0:00

כוחות ההצלה שהוזעקו לבתי הזיקוק באשדוד טוענים כי המפעל מנע את כניסתם למקום במשך זמן יקר. נשקלת האפשרות לבטל את רישיון העסק של המפעל. משפחות ההרוגים: "נדרוש חקירה"

צילום: שי מכלוף, ערוץ 10, עריכה: יותם בן-דוד

שעות לאחר מותם של שני העובדים בבתי הזיקוק באשדוד, מתברר כי ייתכן וכוחות ההצלה היו יכולים להציל את השניים. מפקד שירותי הכיבוי באזור לכיש, טפסר-משנה יגאל זהר, סיפר כי בהגיעם למקום, נמנע מכוחות הכיבוי להיכנס למקום במשך דקת ארוכות. "מה שהיה שם אסור שיקרה", אמר. "המפעל מנע את כניסת לוחמי האש פרק זמן ארוך לאזור מקום האירוע בטענה, שזה עלול לסכן את הכבאים. מצב כזה לא יכול להיות".

אזור התעשייה בו נהרגו שני עובדי המפעל. שי מכלוף
אזור התעשייה באשדוד, היום/שי מכלוף

לדברי טפסר-משנה זהר, "אנשי מגן דוד אדום הוכנסו ללא אמצעי מיגון ולכבאים לא אפשרו להגיע לשם. רק לאחר שמפקד משטרת אשדוד, סגן ניצב נועם שקל, התערב והורה לאפשר את כניסת הכבאים, הם נכנסו". הוא הוסיף כי בנציבות כיבוי והצלה, שוקלים לבטל את רישיון העסק של בתי הזיקוק באשדוד בעקבות התאונה.

האירוע החל בסביבות השעה חמש לפנות בוקר. אנשי המשמרת בבתי הזיקוק הבחינו בתקלה באחד המגופים. בהנחיית ראש המשמרת, יצאו משה טל ומיכאל בליאכוב לתקן את התקלה. לכאורה, מדובר היה בפעולה פשוטה של סגירת מגוף, אלא שמהצינור אליו הוא היה מחובר, יצא גז מסוכן ביותר, ששאיפה ממנו יכולה לגרום לחנק ומוות, כפי שאכן קרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שריפה בקניון ארנה, הרצליה, דצמבר 2012. נמרוד סונדרס
שריפה בקניון ארנה, הרצליה, דצמבר 2012/נמרוד סונדרס

השניים, שיצאו ללא אמצעי מיגון, הגיעו לנקודת המגוף תוך שהם מנהלים שיחות קשר עם מרכז הבקרה. בשלב מסוים, אבד הקשר עמם. שני עובדים אחרים נשלחו לברר את הסיבה לדבר. הם הגיעו ברכב לאזור המגוף, ראו את שני חבריהם מוטלים על הארץ מחוסרי הכרה ובשל בהלה שככל הנראה אחזה בנהג, הוא נסע מיד לאחור, פגע במתקן ליד הנקודה וגרם לו נזק. לאחר מכן, הם פעלו לסגור את ברז הגז ולהזעיק גורמי הצלה.

"מיכאל היה בחור זהב"

אנשי מגן דוד אדום מאשדוד הגיעו לשטח המפעל, ניסו לבצע בשני העובדים שהיו מחוסרי הכרה פעולות החייאה, אך נאלצו לקבוע את מותם. באותה שעה ביקשו צוותים של לוחמי האש להיכנס כדי לסייע בפעולות ההצלה, אך הדבר נמנע מהם, בהנחיית מנהל המפעל: "הם כנראה חששו ממה שנראה שם", אמר טפסר-משנה זהר. "אולי אם היינו מצליחים להיכנס במהירות, אפשר היה להציל את שני העובדים. אנחנו מתכוונים לזמן את מנהל המפעל לשיחה, ביחד עם מפקד שירותי הכבוי בדרום, להעמיד אותו על חומרת המעשה ולהבהיר כי בכוונתנו לבחון ביטול רישיון העסק, נוכח פגיעה משמעותית בשיתוף הפעולה. לא ייתכן שמפעל ימנע כניסת שירותי הצלה לתוכו".

מיכאל בליאכוב תושב אשדוד בן 35, נשוי ואב לשניים, עבד בבתי הזיקוק כשישה חודשים והיה בתקופת חניכה , בהדרכתו משה טל, גם הוא תושב אשדוד בן 37 ואב לשלושה. בני משפחותיהם של הנספים הביעו כעס רב נוכח העובדה שהשניים יצאו לבצע את התיקון ללא אמצעי מיגון. "אני אגרור אותם לבית המשפט, כדי שהם יתנו את הדין על מעשיהם", אמרה גיסתו של בליאכוב, אלינה בנין. "נדרוש חקירה מקיפה של מה שהתרחש שם. שאלתי את המנהל למה הם יצאו ללא אמצעי מיגון. לא הייתה לו תשובה לכך". לדבריה, מיכאל היה אדם בריא שהתאמן במכון כושר ושמר היטב על עצמו: "בחור זהב. בישן מאוד אבל אהוב על כולם".

במפעל מסבירים כי הפעולות שננקטו מקורן בנוהל קבוע במקרים כאלה, שנועד למנוע חשיפה של אנשים נוספים לחומרים רעילים. ממפעל בית הזיקוק באשדוד נמסר בתגובה: "במסגרת תיקון תקלה באחד המתקנים אירעה תאונת עבודה טרגית. הטיפול באירוע בוצע על פי נהלי החירום. התאונה נחקרת על ידי המשטרה ומשרד התמ"ת תוך שיתוף פעולה מלא מהמפעל. אנו משתתפים בצערן של המשפחות". ממשרד התעסוקה, המסחר והתעשייה נמסר כי האירוע נמצא בבדיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully