וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדשא לא ירוק יותר: הרשות הפלסטינית תעלה המע"מ

ניר יהב

31.7.2012 / 20:47

כתוצאה ישירה מההחלטה בישראל, גם הפלסטינים מתכננים שורה של גזירות כולל העלאת מחירי הסיגריות. "אם יקר בישראל, יקר גם אצלנו". כמו בישראל, הציבור מגיב על הגזירות בזעם

אחרי שישראל הודיעה כי תעלה את המע"מ מ-16% ל-17%, נאלצת הרשות הפלסטינית לנקוט בצעד דומה. גורמים פלסטינים בכירים אישרו היום (שלישי) לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", כי הרשות מתכוונת להעלות את המע"מ גם כן באחוז אחד מ-14.5% ל-15.5%. במקביל הודיע ראש מחלקת המכס והטבק ברשות הפלסטינית, כי החברות לייבוא וייצוא טבק העלו באופן רשמי את מחירי חפיסות הסיגריות בשיעור שנע בין 2 ל-2.5 שקלים לחפיסה.

גורם בכיר ברשות הפלסטינית הסביר לוואלה! חדשות כי ההחלטה להעלות את המע"מ באה בתגובה להעלאת המע"מ הישראלית, אולם יש לצעד זה סיבות נוספות. "אי אפשר להכחיש שאנחנו חלק מהכלכלה הישראלית. אם ישראל מעלה את מחירי הסיגריות, גם אצלנו מעלים. אם מעלים את מחירי הדלק, גם אצלנו מעלים. אם יקר בישראל, יקר גם אצלנו". הגורם הסביר כי "מתחילת השנה מחפשים להעלות את ההכנסות, בין אם ממסים ובין אם מדרכים אחרות. הרשות רוצה שהשתתפות השנתית שלנו תהיה גבוהה יותר. עכשיו הם מצאו אמתלה מצוינת לגבות עוד קצת כסף".

לגבי ההשפעה על המשק הפלסטיני, הסביר הגורם הבכיר כי "אני מעריך שהצעד יעבור בשקט יחסי בקרב הציבור הפלסטיני. אין אצלנו מפעלים ואין חברות גדולות. אנחנו לא באמת כלכלה אמיתית ולכן הקהל שנפגע מהעלאת המסים הוא לא קהל רחב. אני לא חושב שתורגש התנגדות ממשית בציבור".

גם ברמאללה ידרשו צדק חברתי?

בדומה לישראל, גם ברשות הפלסטינית מעורר צעד זה כעס ציבורי רב. חבר הפרלמנט הפלסטיני, בסאם סאלחי, המשמש כמזכ"ל מפלגת העם הפלסטינית, קרא לממשלה הפלסטינית לחזור בה מהצעד ולא להעלות את המע"מ באחוז. "יש להפחית את המע"מ המוטל על מוצרי יסוד כגון מזון, דלק, תרופות, חשמל ומים, באופן שיעלה בקנה אחד עם מציאות החיים הקשה של האזרחים, ובאופן שיאפשר להם להחזיק מעמד במולדת".

סאלחי אמר שכל עוד הרשות הפלסטינית תמשיך להיות כפופה למע"מ הישראלי, הדבר יוביל להטלת מיסים נוספים על רבים מבני העם הפלסטיני, ולשחיקה נוספת במעמדה של הרשות. "בעיקר משום שצעד זה מגיע במקביל לדיווחים על שיעור גדל והולך של עוני ואבטלה, ולאור המשך הכיבוש והתרחבות ההתנחלויות". תושב אחד מכפרי הגדה אמר כי מי שייפגע בעיקר הם תושבי הערים הגדולות, "משום ששם מתנהל רוב המסחר", כלשונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully