וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח עלם: הרשתות החברתיות מגבירות הסכנה לבני נוער

ענת שלו

4.4.2012 / 4:40

בשנה האחרונה ניכרת מגמת עלייה במספר הפניות אל העמותה העוסקות בפגיעות ואלימות מינית דרך האינטרנט. בנוסף, מספר הפונים מתוך מצוקה עלה משמעותית, בכל חתכי הגילאים

עלייה בחשיפת בני הנוער לאלימות ופגיעות באינטרנט והרשתות החברתיות, בשל הפופולריות ההולכת וגוברת של אמצעים אלו – כך עולה מהדו"ח השנתי של עמותת "עלם", המסייעת לבני נוער במצבי סיכון ומצוקה. הדו"ח פורסם הבוקר (רביעי), לאחר שהוגש לנשיא המדינה שמעון פרס אתמול. לפי הנתונים, כ-18% מהפניות אל העמותה עוסקות בפגיעות ואלימות מינית אליה נחשפים בני הנוער דרך האינטרנט.

נשיאת העמותה, נאוה ברק, מציינת כי מגמה זו מצריכה התמודדות חדשה, שכן מדובר בזירה סגורה ממנה מודרים המבוגרים. "תופעות מסוכנות, אשר קיבלו ביטוי ברחוב ובזירות מחוץ לבית, הופכות לנפוצות יותר בזירת האינטרנט ומכניסה אל מעגל הסיכון בני נוער רבים נוספים, בהן תופעות כמו חרם חברתי, בריונות, אלימות מילולית ועוד". מנכ"לית עמותת עלם, אפרת שפרוט, מוסיפה כי תהליכים חברתיים וטכנולוגיים למעשה הקדימו את גיל ההתגברות, ובני הנוער עוברים "חשיפה מוקדמת לבעיות ולסוגיות המאפיינות את גילאי העשרה המאוחרים. כך הנערים והנערות חסרים את הכלים המתאימים להתמודדות וכך מתעצמת תחושת המצוקה".

הגשת דוח עלם לנשיא המדינה שמעון פרס, אפריל 2012. איציק בירן, ספק 500
עלייה של 15% במספר הצעירים מעל גיל 18 שפנו לעמותה. נשיאת עלם, נאוה ברק, מגישה את הדו"ח השנתי לנשיא פרס/ספק 500, איציק בירן

עוד עולה מהדו"ח כי ישנה עלייה משמעותית במספר בני הנוער הפונים אל העמותה מתוך מצוקה, בכל חתכי הגילאים. אם בשנת 2010 פנו אל העמותה כ-8% מבני הנוער בישראל, מספר זה עלה ל-12% בשנת 2011. למרכזי המידע, התמיכה והייעוץ של העמותה הגיעו בשנה החולפת 328 בני נוער מתחת לגיל 12, לעומת 76 בני נוער בלבד בשנת 2010. בפורטל העמותה מציינים כי התקבלו פניות מכ-14% מבני הנוער בגילאים 12-14 בשנת 2011, לעומת תשעה אחוזים בלבד בשנה שלפניה.

עלייה גם במספר מקרי האלימות

העלייה גם בגילאים מבוגרים יותר: בשנה האחרונה חלה עלייה של 15% במספר הצעירים מעל גיל 18 שפנו לעמותה - 1790 צעירים פנו אל העמותה בשנת 2011 לעומת 1550 בשנת 2010. הפניות עוסקות ברובן בצריכת אלכוהול וסמים, יחסים עם בני משפחה, זנות וחוסר בית, בדידות ובעיות כלכליות, כמו גם העדר מסגרת.

"ההנחה היא כי מגיל 18 בני הנוער בישראל מתגייסים והצבא ידאג להם. בפועל, המציאות שונה. למעשה, צעירים שלא התגייסו לצה"ל או משרתים בשירות לאומי, מוצאים עצמם נעדרי מערך תמיכה או סיוע ונמצאים בסכנת הידרדרות למצבי ניתוק וניצול קיצוניים עוד יותר מכפי שהיו", הוסיפה שפרוט.

עוד נכתב בדו"ח כי בשנה החולפת חלה עלייה של 13% במספר מקרי האלימות עליהם דיווחו הנערים. המקרים הבולטים במיוחד בדיווחים הינם אלו הכוללים התנהגות מינית מסכנת, אלימות מינית וניצול מיני. כמות הדיווחים על שיטות חיזור אלימות כלפי נערות צעירות גם היא עלתה.

עמותת עלם: "בישראל אלפי בני נוער העוסקים בזנות"

לפניות לכתב - anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully