וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרל מצרי ביוה"כ: "לא ציפו שנתקוף מהיבשה"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

6.10.2010 / 9:00

על רקע פרסום הפרוטוקולים של ישיבות בממשלת גולדה בימיה הראשונים של מלחמת יום הכיפורים, מספר גנרל מצרי על שנעשה בצד השני של התעלה. "לא ניצלנו הניצחון לקידום הכלכלה"

דברים שרואים משם: על רקע פרסום הפרוטוקולים של דיוני לשכת ראש הממשלה גולדה מאיר בעת תקופת מלחמת יום הכיפורים בחלוף 37 שנים מהמלחמה, גם במצרים נזכרים באותם ימים. בראיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון משחזר (רביעי) הגנרל המצרי אחמד רג'אי עטיה, שפיקד על המבצעים המיוחדים במלחמה, את מה שהתרחש ב"מלחמת אוקטובר", כפי שהיא מכונה במצרים.

"היחידה שלנו, שמנתה כ-1,500 חיילים, קיבלה מספר משימות במהלך 'מערכת אוקטובר' אולם המשימה החשובה ביותר שקיבלנו היא לנתק את קווי הקשר של ישראל בסיני, כלומר לבודד את הכוחות הישראלים שחנו בדרום סיני מאלו שחנו באזורים הצפוניים שבסיני. בנוסף הוטל עלינו להשתלט על דרום סיני, בעיקר על אזור שארם א-שייח' וראש נסראני במטרה לסגור את מפרץ עקבה בפני הספינות הישראליות ולנצל את סגירתו כאמצעי לחץ על ישראל שתיסוג מסיני או שתנהל עמנו משא ומתן".

"לא השגנו נס במלחמה"

"ראינו שהישראלים לא ציפו לפעולות יבשתיות מסוג זה ולפיכך הם התרכזו בים והעלו שם כוננות. הם חשבו הרי שנבחר לתקוף דרך הים", אמר. בתשובה לשאלה מתי ידע על מועד פתיחת המלחמה, ענה הגנרל עטיה: "הייתי בין אנשי הצבא הבודדים, שאפשר למנותם על אצבעות יד אחת, אשר כבר ב-4 לאוקטובר ידעו שמצרים מתכוונת לפתוח במלחמה".

עטיה נשאל מה היה הרגע שלא ישכח מהמלחמה. "יש כמה רגעים כאלה, אבל הרגע שהכי זכור לי היה זה שהצלחתי להסתנן לבדי למוצב בדרום סיני וגיליתי שדה תעופה סודי שממנו מטוסי האויב היו ממריאים כדי להתקיף את מטוסינו בים האדום. החלטתי לבצע את המשימה הזו לבדי בגלל הניסיון הרב שלי באזור דרום סיני. התחפשתי לבדואי, הפלגתי בסירה לעבר החוף בדרום סיני. המסע הזה ארך ארבעה ימים".

מה תרצה להגיד לדורות הצעירים, נשאל הגנרל עטיה. "אני רוצה לומר להם שהכוחות שלנו לא הצליחו לייצר נס במלחמת 73' כפי שחלק מכלי התקשורת טענו בשוגג. ההישג הזה עשוי לחזור על עצמו, ובתחומים אחרים, אלא שאם לא יודעים לנצל את ההישג לקידום כלכלי – בוגדים בניצחון. הניצחון הזה הגיע אחרי הכנות רבות ואימונים אינטנסיביים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully