וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון בישראל: "יש רק פתרון אחד - מדינה פלסטינית"

נשיאה ה-42 של ארה"ב, שהגיע לישראל לרגל חגיגות יום הולדתו ה-90 של הנשיא פרס וועידת הנשיא, אמר בנאומו במרכז האקדמי פרס ברחובות: "כך או כך, תחלקו את עתידכם עם שכניכם"

נשיא ארצות הברית לשעבר, ביל קלינטון, בא אמש (שני) לישראל לרגל יום הולדתו ה-90 של נשיא המדינה שמעון פרס וועידת הנשיא החמישית. לאחר נחיתתו בנמל התעופה בן גוריון, הגיע קלינטון למרכז האקדמי פרס ברחובות, שם נשא את הנאום המרכזי באירוע שפתח את החגיגות. "אף אחד לא צריך להיות נאיבי לסכנות שבעולם", אמר קלינטון בנאומו. "אבל אם כל מה שתעשו זה להתכונן לגרוע מכל, ולא תתכוננו לטוב יותר, אין אפשרות שאי פעם תראו את הניצחון של שיתוף פעולה על פני הקונפליקט התמידי. זה האתגר הגדול".

"אני תמיד אוהב לבוא לכאן, מהפעם הראשונה שהגעתי לכאן תמיד הרגשתי בבית", אמר קלינטון בפתח דבריו. "היה לי הכבוד להיות כאן כשהנשיא פרס חגג את יום הולדתו ה-80. אני כעת כאן ביום הולדתו ה-90. הוא ללא ספק איש החזון הגדול בעולם. הסיבה שהגיע עד לגיל הזה, היא כי הוא תמיד חי את העתיד. הוא תמיד חושב על מחר". לדבריו, "אם תסתכלו על ישראל היום, היא מיקרוקוסמוס מדהים של הנעשה בעולם כולו. היא שנייה רק לעמק הסיליקון בארה"ב בכל הנוגע למספר הסטארט-אפים המיוצאים מהמדינה בכל שנה, ואתם במקום הראשון ב-OECD באחוז חדירת האינטרנט". הוא התייחס למותו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ואמר כי יום מותו היה "היום העצוב בממשל שלי". "אין יום שעובר שאני לא חושב בו על יצחק", אמר והוסיף: "אין יום שאני לא חושב על המשקל ששמעון לקח על עצמו ביום הנורא הזה".

נושא: ביל קלינטון נואם במרכז האקדמי פרס. יוני 2013. נמרוד סונדרס
חצי מיליון דולרים על הרצאה של כ-45 דקות. קלינטון במרכז האקדמי פרס, אמש/נמרוד סונדרס

קלינטון התייחס לעתידה של ישראל ואמר: "אתם עושים עבודה נהדרת בכלכלה, אבל יש לכם קשיים כלכליים. אתם עושים עבודה מצוינת עבור השלום, אבל יש מהומה מסביבכם. השכנים שלכם הם עדיין השכנים שלכם, ובאופן כזה או אחר, אתם תחלקו איתם את העתיד שלכם".

לדברי קלינטון, "השאלה שאתם צריכים להתמודד איתה, אם זה מה שאתם חושבים, היא אם נוח לכם שרוב האנשים שנמצאים בשטח ישראל לא יוכלו לעולם להצביע? אם לא, האם אתם עדיין מדינה דמוקרטית? ואם תיתנו להם להצביע, האם אתם עדיין מדינה יהודית? ואם לא – אז אתם מבינים שחייבים למצוא פתרון כלשהו על בסיס פתרון שתי המדינות, וככל שתחכו יותר – הדמוגרפיה תערים יותר קשיים". הוא הוסיף כי "בגלל מה שקרה לאורך השנים, הפלסטינים פחות מאמינים לכם. אבל הם עשו גם טעות כשבזמן הקפאת הבנייה של נתניהו בשטחים, הם לא חידשו את המגעים. אני לא שמעתי לאורך השנים על אלטרנטיבה לפתרון הזה, ולכן יש רק פתרון אחד – מדינה פלסטינית".

נשיא המדינה שמעון פרס במרכז האקדמי פרס. יוני 2013. נמרוד סונדרס
"אי אפשר לחזות את העתיד". פרס, אמש/נמרוד סונדרס

פרס, שעלה לנאום לפני קליטון, הרעיף שפע מחמאות על הנשיא האמריקני לשעבר. "הצלחת לכבוש את לבבותיהם של אנשים בכל העולם", אמר פרס והוסיף: "בעיניי, אתה המנהיג הגדול של דורנו". פרס הודה לקלינטון על תמיכתו רבת השנים בישראל ועל תרומתו לתהליך השלום הישראלי-ערבי. "אתה התחלת את הדרך לפתרון שתי המדינות, והדרך ממשיכה", אמר פרס. הוא התייחס גם לידידות הקרובה בין קלינטון לבין ראש הממשלה המנוח יצחק רבין: "אני יודע כמה כאבת את מותו, כמה אהבת אותו".

פרס התייחס לא רק לזיכרונות מן העבר, אלא גם לאירועי הימים האחרונים. "אנחנו חיים בעידן חדש, ואי אפשר לחזות את העתיד. מי שניסה לחזות את תוצאות הבחירות באיראן, גילה שזה לא פשוט. אי אפשר לחזות את העתיד אבל צריך ליצור עתיד", אמר פרס וסיים בפניה ישירה לקלינטון: "אתה, ביל, אדם שבונה את העתיד" - אולי רמיזה לציפיות של הנשיא מקלינטון, שיפעיל את השפעתו הציבורית לטובת חידוש תהליך השלום.

נושא: שמעון פרס וביל קלינטון במרכז האקדמי פרס. יוני 2013. נמרוד סונדרס
פרס וקלינטון/נמרוד סונדרס

בתחילת החודש נחשף כי עבור הרצאתו אמש, שתימשך כ-45 דקות, דרש נשיאה ה-42 של ארה"ב – וקיבל, חצי מיליון דולרים. השר לשעבר יוסי שריד, שהוזמן אף הוא לאירוע, טען כי קרן קיימת לישראל נושאת בעלות ההרצאה של קלינטון. מהמרכז האקדמי פרס נטען כי המרכז, שלא מקבל ממערכת התקצוב הממשלתית של ההשכלה הגבוהה, אחראי למימון ההרצאה.

נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון נואם במרכז האקדמי פרס ברחובות. נמרוד סונדרס
נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון נואם במרכז האקדמי פרס ברחובות/נמרוד סונדרס

עוד על ועידת הנשיא
ברברה סטרייסנד נגד החרדים: די להדרת נשים
5 דברים: איזו הפתעה מכינה שרון סטון לשמעון פרס?
קלינטון ינאם בערב לכבוד פרס תמורת חצי מיליון דולר

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 20:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully