וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת החוץ קלינטון באה לישראל לשיחות בנושא הגרעין

טל שלו

16.7.2012 / 8:03

קלינטון תיפגש בין היתר עם נתניהו והנשיא פרס. על הפרק: הגרעין האירני, השלטון במצרים, הקטל בסוריה והמו"מ המדיני. בהמשך היא צפוייה להיפגש עם ראש הממשלה הפלסטיני פיאד

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

לראשונה זה שנתיים, מזכירת החוץ האמריקאית, הילרי קלינטון, באה לישראל. קלינטון נחתה בארץ לפנות בוקר (ראשון) והגיעה לישראל ממצרים, שם ביקרה בסוף השבוע.

את ביקורה בישראל תפתח קלינטון בפגישה עם שר החוץ, אביגדור ליברמן, ובהמשך תיפגש עם נשיא המדינה, שמעון פרס, ותעניק עמו הצהרה משותפת לתקשורת. בהמשך תיוועד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם שר הביטחון אהוד ברק. קלינטון תיפגש בערב עם ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, סלאם פיאד.

במוקד ביקורה של קלינטון - הביקור רם הדרג ביותר של נציג הממשל האמריקאי בישראל בחודשים האחרונים - צפויים לעמוד המשך התיאום בין ישראל וארה"ב בנושא המאבק בגרעין האירני, חילופי השלטון במצרים, מלחמת האזרחים בסוריה והקיפאון במשא ומתן עם הפלסטינים.

הילרי קלינטון בועידה. רויטרס
הביקור רם הדרג ביותר של נציג הממשל האמריקאי בישראל בחודשים האחרונים. קלינטון/רויטרס

בהגיעה לירושלים, קיבל את פניה של קלינטון שלט ענק שהציבו פעילי הוועד למען פולארד בכניסה לעיר, הקורא לשרת החוץ לפעול לשחרורו המיידי של המרגל היהודי-אמריקאי, שיושב בכלא האמריקאי קרוב ל-26 שנה. בתוך כך, יועבר לידיה של מזכירת המדינה מכתב בחתימת כל ראשי הסיעות היהודיות בכנסת, בו הם מבקשים ממנה לתמוך בבקשת החנינה של פולארד על רקע הומניטרי ולנוכח מצבו הבריאותי המידרדר.

"האזרחים בישראל מאוחדים בבקשה לשחרורו המיידי של יהונתן פולרד על רקע הומניטרי", כתבו ראשי הסיעות במכתב, אותו יזמו ראשי השדולה למען פולארד בכנסת ח"כ אורי אריאל ורונית תירוש, "אזרחי ישראל שואלים בקול: כיצד ייתכן שפולארד מטופל בחומרה המקבילה רק לאלה שריגלו עבור אויבותיה החמורות ביותר של ארה"ב?".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM

הידוק שיתוף הפעולה על רקע הטלטלות במזרח התיכון

ביקורה של קלינטון, שביקרה בישראל בפעם האחרונה בספטמבר 2010, הוא האחרון בשורה של מפגשים ודיונים שמקיימים בכירי הממשל עם מקביליהם הישראליים בחודשים האחרונים, במטרה לתאם ולהדק את שיתופי הפעולה בין ירושלים ווושינגטון על רקע הטלטלות במזרח התיכון, ובפרט נוכח החשש הישראלי מהתקדמות תוכנית הגרעין האירנית.

בעוד גורל השיחות של שש המעצמות עם אירן להפסקת תוכנית הגרעין נראה כעת לוט בערפל, בירושלים מצפים להחרפה נוספת של הסנקציות הבינלאומיות על המשטר בטהרן, וכן ממשיכים לקרוא לקהילה הבינלאומית להבהיר כי "כל האופציות על השולחן". בסוף השבוע האחרון ביקר בישראל היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, טום דונילון, ונפגש עם נתניהו, ברק, ומקבילו, ראש המטה לביטחון לאומי, האלוף במיל' יעקב עמידרור. "במהלך הפגישות היועץ אישרר את מחויבותה המוחלטת של ארה"ב לביטחונה של ישראל", נמסר אתמול בהודעת הבית הלבן בהתייחס לנושא.

מסרים מעודדים מקהיר לירושלים

החשש מהמשך התקדמות תוכנית הגרעין האירנית עמד גם בלב הדיאלוג האסטרטגי החצי שנתי של משרד החוץ האמריקאי והישראלי שהתקיים בשבוע שעבר בירושלים, בהשתתפות סגנה של קלינטון, ביל ברנס, וסגן שר החוץ דני אילון. לדברי גורם מדיני בכיר, האמריקאים ממשיכים להדגיש כי הם מתנגדים לכל מדיניות של הכלה לגרעין האירני, ומבהירים כי בחודשים הקרובים ייכנסו לתוקף סנקציות נוספות על חברות הביטוח האירניות והחרפה נוספת של העיצומים על המערכת הבנקאית האירנית. "ארה"ב נחושה להוכיח לטהרן שלא יהיו שום הקלות עד שלא תהיה תזוזה לקראת הפסקה של התוכנית", אמר הגורם. נושא בוער נוסף על שולחנה של קלינטון הוא שפיכות הדמים המתמשכת בסוריה, והחשש מאיבוד השמירה על מאגרי הנשק הכימיים והביולוגיים במדינה. לדברי גורם מדיני בכיר, "בוושינגטון מעריכים שגורלו של אסד נחרץ, אבל לא יודעים כמה זמן יימשך, ולכן אחד החששות שעולים הוא משינוי משטר מאוד פתאומי".

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, בלשכתו בקהיר. יולי 2012. AP
קלינטון קראה למורסי ולנתניהו "לערוך ישיבות ביניהם, בלי התערבות משום מדינה". מורסי/AP

קלינטון צפויה גם להעביר מסרים מעודדים מקהיר לירושלים, לאחר פגישות שקיימה בסוף השבוע עם נשיא מצרים החדש, מוחמד מורסי, וראש המועצה הצבאית העליונה חוסיין טנטאווי. מאז נבחר מורסי, מועמד האחים המוסלמים, ההערכה הרווחת בירושלים היא כי ממשלתו תכבד את הסכמי השלום עם ישראל, ותותיר את הטיפול ביחסים החוץ והביטחון עם ישראל בידי המועצה הצבאית העליונה; ראש הממשלה נתניהו והנשיא אף שיגרו למורסי איגרות ברכה בהן הדגישו את רצון ישראל בהמשך שיתוף הפעולה. שמירת הסכמים בינלאומיים, ובפרט הסכמי השלום עם ישראל, היו אחד הנושאים במוקד ביקורה של קלינטון במצרים, והיא אף קראה בסוף השבוע למורסי ולנתניהו "לערוך ישיבות ביניהם, בלי התערבות משום מדינה".

קלינטון צפויה לעסוק בשיחותיה גם בקיפאון המדיני בין ישראל והרשות הפלסטינית, על רקע לחץ אמריקאי על הצדדים לגבש הסכמות שיובילו לפגישה בין נתניהו לאבו מאזן, שתוכל למנוע את תוכניותיהם המחודשות של הפלסטינים לשדרוג מעמדם בעצרת האו"ם בספטמבר הקרוב. בשבועות האחרונים ניהלו השליח המיוחד של רה"מ, עוד יצחק מולכו, ויור צוות המו"מ הפלסטיני סאיב עריקאת מספר שיחות בנושא, וראש הממשלה הביע נכונות לבצע מחוות מדורגות לאבו מאזן דוגמת שחרור אסירי פתח, אך לא כתנאי מוקדם לפגישה בין השניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully