וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: העסקה טובה, גלעד יחזור הביתה בקרוב

טל שלו, כתבתנו המדינית

11.10.2011 / 21:00

בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו כי הורה לצוות המשא ומתן לחתום על ההסכם, ואמר לשרים כי מדובר היה בחלון הזדמנויות קטן וכי ככל הנראה לא ניתן היה להשיג הסכם טוב יותר

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: טל רזניק)

"הערב אני מביא לממשלה הצעה להצלתו של גלעד שליט כדי להשיבו סוף סך לאחר חמש שנים, להחזירו הביתה לישראל" - כך אמר הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה שכונסה על מנת לאשר את העסקה לשחרור גלעד שליט. "הבוקר הזמנתי לביתי את נעם שליט ושוחחתי בטלפון עם האמא אביבה והסבא צבי, ואמרתי להם שאקיים את הבטחתי ואני מחזיר להם את הבן והנכד הביתה. אני שמח שעמדתי במשימה של פדיון שבויים ואם הכל ילך במשירין, גלעד יחזור הבימים הקרובים לחיק משפחתו ועמו".

עסקת שליט - כותרות אחרונות
משפחת שליט על העסקה: "נשמח רק כשנראה את גלעד"
הושגה עסקה לשחרור גלעד שליט, הממשלה מתכנסת לאשרה

נתניהו אמר בפתח דבריו כי "לפני כשנתיים וחצי עם הקמת הממשלה לקחתי לעל עצמי להחזיר את גלעד לחיק עמו, לחיק משפחתו. באותה העת, גלעד כבר הוחזק במשך שנתיים וחצי בשבי אכזרי וללא שום ביקור של הצלב האדום ולא ידענו באמת מה מצבו. הצעד הראשון שעשינו היה להביא קלטת וידאו שבה נראה גלעד ואנחנו כולנו נשמנו לרווחה כשראינו אותו. ראינו אותו מתפקד גופנית, שכלית, קוגניטיבית. ידענו שהוא בריא, שהוא חי. אני התייחסתי לקלטת הזאת כאל פוליסת ביטוח, כי הדבר חייב את החמאס בפני הקהילה הבינלאומית לשמור עליו, על חייו, על בריאותו. אבל ברור שזה היה רק צעד ראשון והמשימה העיקרית שעמדה בפנינו הייתה קשה יותר".

"אינני יודע אם ניתן היה להגיע להסכם טוב יותר"

הוא סיפר לשרים על חתימת העסקה ואמר: "אינני יודע אם הטרור יאפשר או היה מאפשר לנו להשיג הסכם טוב יותר, או הסכם בכלל וייתכן מאוד שחלון ההזדמנויות הזה שנוצר היה נסגר סופית ולא היינו מחזירים את גלעד כלל. ועל כן, מכל השיקולים הללו, הנחיתי את הצוות לחתום הסכם בראשי תיבות והיום הוא סוכם סופית ושני הצדדים חתמו עליו".

נתניהו המשיך ואמר, כי "כדי להחזיר את גלעד בפועל, ניהלנו משא ומתן קשה, ממושך, באמצעות המתווך הגרמני. המשא ומתן הזה התבסס על מסגרת כללית שהותוותה על ידי הממשלה הקודמת. הוא היה ארוך ומתיש וחרף מאמצינו לא הושג הסכם. אני חייב לציין שלא היה יום שבו לא ניסינו בדרכים שונות להשיב את גלעד הביתה בכל דרך אפשרית. בשבועות האחרונים חודש המשא ומתן בקהיר, הפעם בתיווך ממשלת מצרים. ההוראה שלי לצוות הייתה לשמור על העקרונות והמסגרות החשובים לביטחון ישראל. קיים מתח מובנה בין הרצון להחזיר חייל חטוף הביתה לבין הצורך לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל. יש לי מחויבות עזה להחזיר את גלעד הביתה ומחויבות עמוקה לביטחונם של אזרחי ישראל. זו אחריות כפולה שלי כראש ממשלה. אני מביא לממשלה הסכם שמבטא איזון נכון בין כלל השיקולים הללו".

נתניהו הביע הזדהות עם המשפחות השכולות ואמר כי הוא מבין את כאבם: "זוהי החלטה קשה. לבי עם משפחות נפגעי הטרור. אני מבין את סבלם ומצוקתם כי אני אחד מהם. אבל מנהיגות נבחנת ברגעים אלה".

לפי דיווחים זרים ישראל תשחרר 1,000 אסירים בתמורה לשליט, מתוכם כ-200 לא יורשו לחזור לגדה המערבית. על פי הדיווחים, רק 15 מתוך 60 האסירים הנחשבים "כבדים" ישוחררו. חמאס לא הוציא הודעה רשמית על קיום העסקה, אך אישר לרשת "אל ג'זירה" כי העסקה תצא לפועל בימים הקרובים. בכיר הארגון מחמוד א-זהאר אמר, כי "ברגע שתושג עסקה, נכריז על כך באופן רשמי". חאלד משעל צפוי לשאת הלילה נאום ובו יפרט את פרטי ההסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully