וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן ניסתה בהצלחה טיל משופר לטווח ארוך

הטיל, מסוג סג'יל 2, הוא בעל טווח שיגור של כ-2,300 ק"מ המסוגל להגיע לישראל, בעל יכולת לשאת ראש נפץ גרעיני ומאפשר לטהרן לשגר אותו במהירות מבלי שיאותר על ידי לוויני ריגול

רויטרס

(צילומי ארכיון: רויטרס. קריינות: אילן שניג. עריכה: גדי וינסטוק)

אירן ערכה ניסוי מוצלח בשיגור טיל לטווח ארוך, מסוג סג'יל 2 משופר, כך הודיעה הבוקר (רביעי) הטלוויזיה המקומית. שר ההגנה האירני, גנרל אחמד והידי, הודיע כבר ביום ראשון השבוע כי בכוונת ארצו לערוך בקרוב ניסוי ב"כמה טילים במטרה לפתח ספינת קרב חדשה".

הסג'יל הוא טיל בליסטי דו-שלבי, המונע בדלק מוצק המיוצר באירן, שטווח השיגור שלו נאמד בכ-2,300 ק"מ והוא בעל יכולת לשאת ראש נפץ גרעיני. עד כה ידוע על שני ניסויים שערכה אירן בטיל במהלך השנה האחרונה. היתרון המרכזי של טיל בליסטי כמו הסג'יל, לעומת טילים המונעים בדלק נוזלי כמו טילי השיהאב האירנים הוא ההכנה המהירה לשיגורו, כיוון שאינו מצריך בהכנת ארוכות הכוללות תדלוק, הניתנות לאיתור מבעוד מועד באמצעות לווינים. בטווח השיגור של הטיל סג'יל 2 נמצאים, מלבד ישראל, גם הבסיסים צבאיים של ארצות הברית במפרץ הפרסי.

משמעות הדבר היא שהאירנים הצליחו להשיג ממקורות זרים טכנולוגיה, ידע וציוד, למרות שבעולם ישנה אמנת "משטר טילים", המורה לאסור לייצא ידע וטכנולוגיה וציוד בתחומים אלה. כמו כן, משתמע מהניסוי כי לאירן יש היום טכנולוגיה שיכולה להאריך את טווח הטילים כך שיגיעו גם לאירופה. עם זאת, קוטרו של הטיל החדש הוא כקוטרו של השיהאב, כך שהוא משוגר מאותו משגר. ההערכה היא שהגוף החודר של הטיל, כולל ראש החץ הקרבי שלו, הוא במשקל של בין חצי טונה לטונה.

ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, התייחס הבוקר לניסוי שביצעה אירן, ואמר כי הדבר מדגיש את הצורך בהטלת סנקציות חמורות יותר על טהרן. "הניסוי מעורר דאגה רבה בקהילה הבינלאומית, והוא מחזק את הטענה כי יש לקדם סנקציות נוספות", אמר בראון בתום שיחה עם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, בוועידת האקלים בקופנהגן.

טיל אירני לפני שיגור ניסוי. AP
הקוטר של הטיל החדש הוא כקוטרו של השיהאב, כך שהוא משוגר מאותו משגר/AP

ארצות הברית הודיעה אתמול כי תבצע בחודש הבא ניסוי ראשון במערכות ההגנה האוויריות שלה נגד האפשרות של מתקפת טילים אירנית. לדבריו של ראש הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים, הגנרל פטריק או'ריילי, עלות הניסוי נאמדת ב-150 מיליון דולר. או'ריילי הוסיף כי מדובר בניסוי הנערך בדרך כלל לבדיקת מערכות ההגנה מפני שיגור טילים בליסטיים צפון-קוריאנים, אולם בשל המתיחות עם אירן הוחלט להתאימו גם לתרחיש הזה.

"התפתחות תוכנית הטילים ארוכי הטווח של אירן איטית יותר מכפי שהערכנו בתחילה, אך קצב ההתקדמות שלהם בטילים לטווח בינוני מהירה בצורה דרמטית", הסביר או'ריילי. לדבריו, ארה"ב עדכנה את רוסיה בניסוי ונבדקת אפשרות לשיתוף פעולה בנושא. "הצענו לרוסים מספר הצעות, החל משיתוף מידע וכלה בפיתוח ועריכת ניסויים במשותף. הם הביעו עניין ונערכים מפגשים של קבוצות דיון טכניות בנושא", אמר או'ריילי, שהוסיף כי גם יפן אישררה את מחויבותה לבניית דור חדש של טילי יירוט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully