וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח אי הצדק הסביבתי הוגש לשר עזרא

יעל קישיק

5.7.2006 / 18:20

הדו"ח מעלה שורה של מפגעים, רובם בפריפריה, הפוגעים בבריאות הציבור. תמותת התינוקות והתחלואה בנגב הן הגבוהות ביותר

השר להגנת הסביבה גדעון עזרא קיבל היום לידיו את דו"ח אי הצדק הסביבתי לשנת 2006. הדו"ח מעלה שורה של מפגעים סביבתיים הפוגעים בבריאות הציבור. לטענת מחבר הדו"ח, פרופסור דני רבינוביץ' מארגון "חיים וסביבה", מרבית המפגעים נמצאים באזורי הפריפריה.

על פי הדו"ח, התחלואה בנגב היא הגבוהה ביותר בארץ. שיעור תמותת התינוקות בנגב הינו הגבוה ביותר. בין השנים 2001 ו-2003 מתו 8-9 תינוקות מתוך 1,000. שיעור זה הינו כמעט פי 3 מהשיעור במרכז הארץ, וכפול מהשיעור הארצי.

שיעור התמותה של התינוקות בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב עומד בין 14.6 ל-19.6 מקרי מוות לכל 1,000 תינוקות הנולדים בחיים. בנוסף, אוכלוסיית הנגב מאופיינת בריבוי מחלות בדרכי הנשימה, מחלות בדרכי העיכול וסיכון יתר למחלות אונקולוגיות.

גם התושבים בצפון הארץ חשופים לפגיעה מזיהום. באזור מפרץ חיפה שיעור התחלואה בסרטן גבוה בכ-20 אחוזים משיעור התחלואה בשאר הארץ. מוקד זיהום נוסף בצפון הוא ריכוז האסבסט בגליל המערבי. בשל כך, הסיכון של תושבי נהריה לחלות במחלות סרטניות גבוה פי 3 מהסיכוי של תושבים באזורים אחרים בארץ. בעיית אתרי הפסולת הלא חוקיים והביוב בכפרים הערבים בצפון גורמת אף היא לשיעורי חולי גבוהים.

חבר הכנסת דב חנין אמר בישיבה המשותפת לשדולה לשוויון ערבים ויהודים ולשדולה הסביבתית חברתית בה הוגש הדו"ח, כי "הדו"ח עושה עבודה של חיבור חשוב בין משולש סוגיות שהן בעצם סוגיה אחת – בריאות, חברה וסביבה". לדבריו, "משרד הבריאות עוסק הרבה ברפואה, אך הרבה פחות במניעה ובצדדים הסביבתיים של המניעה. הבריאות שלנו מתחילה בסביבה".

השר עזרא אמר עם קבלת הדו"ח כי "אם האזרחים לא יעזרו לעצמם, זה לא יעבוד". לדבריו, "אם תושבי הכפרים לא ינסו לפעול לטיפול בבעיות הסביבתיות ביישובם, דבר לא יעזור, גם לא תקציבים". השר הציע שבמקום השירות הצבאי צעירי הכפרים יתגייסו לטיפול בבעיות הסביבתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully