וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל מכירה בשלמותה של גאורגיה"

גיל קדרון ופנחס וולף

9.8.2008 / 15:10

משרד החוץ יישר קו עם ארה"ב ופירסם הודעת תמיכה בגאורגיה הקוראת להפסקת האלימות. ארה"ב: "המשבר ישפיע על היחסים עם רוסיה"

(צילום: איריס דומאני, רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

שרת החוץ ציפי לבני קיימה היום (ראשון) דיון עם בכירי משרדה על המלחמה בקווקז. בהודעה שפרסם משרד החוץ בתום הדיון נמסר כי "ישראל עוקבת בדאגה רבה אחר ההתפתחויות בדרום אוסטיה ואבחזיה ומקווה שמעשי האלימות ייפסקו. ישראל מכירה בשלמותה הטריטוריאלית של גאורגיה וקוראת למציאת הסדר בדרכי שלום".

מוקדם יותר התייחסו גם הבית הלבן למלחמה בקווקז וגינו בחריפות יוצאת דופן נגד פעולותיה של רוסיה בחבל הבדלני בגאורגיה, דרום אוסטיה, כינה אותן "מסוכנות" ו"חסרות פרופורציה", והבהיר כי להמשך ההסלמה הרוסית תהיה "השפעה משמעותית וארוכת טווח" על יחסי שתי המדינות.

יועצו של נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש לביטחון לאומי, ג'יימס ג'פרי, השוהה עם הנשיא באולימפיאדה בבייג'ינג, אמר כי "אנו מבוהלים מההסלמה של המצב", והוסיף כי ארה"ב "תהיה מאוד מודאגת" אם הדיווחים על פעולות קרקעיות של רוסיה בגאורגיה יתבררו כנכונות.

נשיא גאורגיה מיכאיל סאאשקווילי, שהגיע הבוקר לכפר על גבול דרום אוסטיה, שבצפון המדינה, אמר כי הרוסים מעוניינים "להשמיד את הדמוקרטיה" הגאורגית.

בריטניה המליצה היום לכל אזרחיה לעזוב את גאורגיה בהקדם האפשרי, על רקע ההסלמה במשבר מול רוסיה בחבל הבדלני של גאורגיה, דרום אוסטיה. "אם לך או למשפחתך אין סיבה דחופה להישאר בגאורגיה", אמר משרד החוץ, "יהיה זה חכם לעשות כן כל עוד ניתן לעלות על מטוסים שיוצאים מטבליסי".

גם האיחוד האירופי החל לדון בנושא. שרי החוץ של האיחוד יקיימו דיון חירום ביום רביעי על המשבר בקווקז, ודובר מטעם ממשלת צרפת, הנשיאה התורנית, קרא לרוסיה להיענות לאלתר להצעת גיאורגיה להפסקת אש.

המתיחות בין רוסיה וגאורגיה גברה בשנים האחרונות, על רקע רצונה של הגרורה הסובייטית, שהיתה בעבר חלק מברית ורשה, להצטרף לברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו). על מנת ללחוץ על גאורגיה לשקול מחדש את מדיניותה בנושא, הגבירה רוסיה את תמיכתה בבדלנים בדרום אוסטיה ובאבחזיה, שהכריזו בשנות ה-90 על עצמאות, אולם לא זכו להכרה מאף מדינה.

העולם מנסה להרגיע את הרוחות

משלחת משולבת של ארצות הברית והאיחוד האירופי עושה את דרכה לגאורגיה במטרה לנסות ולהביא לרגיעה באזור. לפי דיווחים, המשלחת תפתח בשיחות עם נציגים מרוסיה ומגאורגיה בניסיון להגיע להפסקת אש.

צרפת פירסמה אמש הצעה בת שלושה שלבים לסיום העימות בין גאורגיה ורוסיה בדרום אוסטיה. משרדו של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, כתב בהצהרה שהוציא כי הוא דן במצב עם מנהיגי גאורגיה, בריטניה, אוקרינה, ספרד ואיטליה מוקדם יותר היום, ושהוא צפוי לדון בהמשך עם מנהיגי רוסיה, גרמניה, פולין וארצות הברית.

הצעתו של סרקוזי, תוכנית בת שלושה שלבים, כוללת עצירה מוחלטת ומידית של התוקפנות ההדדית והכרה מלאה בריבונותה הטריטוריאלית של גאורגיה. כמו כן, התוכנית קוראת ל"חזרה למצב הקודם, במסגרתה יסוגו הכוחות הרוסים והגאורגים למיקומם המקורי טרם ההתקפות". בסיום ההצהרה נכתב כי שרי החוץ של האיחוד האירופי יקיימו ישיבת חירום בתחילת השבוע כדי לייצר הערכת מצב, ולשקול את הדרכים לסיום הקונפליקט.

גם מועצת הביטחון של האו"ם תקיים התייעצויות נוספות לגבי העימותים בדרום אוסטיה, כך מסרו דיפלומטים מהמועצה. השגריר הרוסי באו"ם, ויאטאלי צ'ורקין, אמר כי גאורגיה חייבת לסגת מאוסטיה לפני שיחלו הדיונים על הפסקת האש בין הצדדים. מועצת הביטחון התכנסה פעמיים מאז פרוץ העימותים בסוף השבוע, אך טרם יצאה בקריאה להפסקת אש בין רוסיה וגאורגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully