וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בג"ץ ייאלץ להתערב בתקציב?

פנחס וולף

3.7.2009 / 10:34

חבר הכנסת מאיר שטרית אמר בראיון לוואלה! חדשות כי דיוני התקציב עשויים לצאת השנה ממשכן הכנסת ולהגיע גם לפתחו של בג"ץ. "התוכנית הכלכלית הזו היא שטות כלכלית"

המלחמה של האופוזיציה בתקציב עשוייה להגיע לבג"ץ, כך עולה מראיון עם מי שמרכז את המאבק בתקציב מטעם סיעות האופוזיציה, ח"כ מאיר שטרית לוואלה! חדשות. לשטרית, שבשנים 2003-2005 היה שר במשרד האוצר תחת בנימין נתניהו, אין הרבה מילים טובות לומר על שותפו לשעבר ועל שר האוצר יובל שטייניץ.

לדברי שטרית, האופוזיציה מתכוננת למלחמה פרלמנטרית של ממש על התקציב. אחת הדרכים בניסיון להתיש את הממשלה ואת הקואליציה היא הגשת עשרות אלפי הסתייגויות, כאשר על כל סעיף תוגש הסתייגות מהותית בשם 40 חברי כנסת. במידה שכל אחד ינמק את הסתייגותו, הדבר יסתום לחלוטין את דיוני הכנסת וימנע את העברת תקציב המדינה בזמן. בנוסף, האופוזיציה תדרוש הצבעה שמית על כל הסתייגות, זאת במטרה למשוך זמן נוסף בדיונים המתישים.

בתגובה מתכוונת הקואליציה להפעיל את סעיף 131 בתקנון הכנסת האומר שבדיון על התקציב, ועדת הכנסת רשאית לקבוע סדרי דיון מיוחדים. על פי השימוש בסעיף זה, יתוחם בזמן משך הדיונים על חוק ההסדרים והתקציב, כך שההצבעה האחרונה תתקיים לא יאוחר מהמועד האחרון על פי חוק שהתקציב חייב לעבור – יום חמישי ה-16 ביולי בחצות. בנוסף, ההצבעה תתקיים על כל קבוצת הסתייגויות ורק אם אותה קבוצה תאושר תתקיים הצבעה על כל סעיף באותה קבוצה, דבר שיקצר עוד יותר את משך הדיון הארוך גם כך על התקציב.

לדברי שטרית, במידה שהקואליציה אכן תפעיל את הסעיף הזה בתקנון האופוזיציה תעתור לבג"ץ. שטרית הבטיח כי לא תהיה שוב החרמה של דיוני הכנסת כפי שהיה לפני שבועיים "בעיני זו היתה טעות. נכון יותר להסביר לציבור מה רע בתקציב", הוא מסביר. "נלחץ על העבודה ועל ש"ס ונחשוף את פרצופם האמיתי".

"העלאת המע"מ – אכזרית"

לא לחינם שטרית הוא ראש הצוות של קדימה למלחמה בתקציב. שטרית היה שר במשרד האוצר תחת בנימין נתניהו ונאמנו במשך שנים. וכשהוא, שהיה שותף לתוכנית הכלכלית הקשה בשנת 2003, מדבר בחריפות נגד התוכנית, יש משקל אחר לדברים. "התוכנית הכלכלית הזו היא שטות כלכלית וטיפשות חברתית", הוא אמר. "אני לא מסוגל להבין את הראש. נתניהו ושטייניץ מורידים מסים ישירים אבל באותו זמן מעלים מסים אחרים. מפחיתים מס הכנסה ליחידים ולחברות, דבר שיעלה לקופת המדינה 70 מיליארד שקל, מתוכם 50 מיליארד למס ליחידים, בעוד שההכנסות מהעלאת המע"מ יהיו 18 מיליארד שקל בלבד.

"הנהנים מכך יהיו מי שמרוויח למעלה מ- 8,000 שקל שזה יותר מהשכר הממוצע במשק. כמה מגיעים לשכר הזה? 70 אחוז לא מגיעים לכך. אלו שמרוויחים מעל 34 אלף שקל יקבלו הטבות מס בשווי אלפי שקלים. אין כלכלן רציני בעולם שיגיד שהפחתת המיסים תביא לצמיחה. מאותן סיבות התנגדתי להפחתת המסים בשנת 2005, ואז הפחתת המסים עוד היתה הגיונית משום שהיתה צמיחה במשק. היום ממילא יש ירידה דרסטית בהכנסות ממסים".

"ישראל נמצאת בעשירייה הראשונה במסים העקיפים הגבוהים ובעשירייה הראשונה במסים הישירים הנמוכים, אז צריך להפחית מסים עקיפים. אמרתי גם בוועדת הכספים שבמידה שהקואליציה תסיר את הפחתות המסים ותעצור את העלאת המע"מ, אנחנו נסיר את ההסתייגויות שלנו לתקציב. העלאת המע"מ גם מפחיתה את הצריכה במשק. זה אכזרי חברתי ולא נכון כלכלית".

"גדעון סער אמר בקדנציה הקודמת שמפלגת העבודה סמרטוטים, עכשיו מתברר שגם הליכוד סמרטוטים. ומה עם ש"ס ואגודה שאמורים להגן על החלשים? ב-2011 יהיה תקציב חדש. בגלל מחסור בגבייה ממסים יצטרכו לעשות קיצוץ דרסטי בתקציב. למה אנשי המקצוע נוטשים את הספינה? כי ראש הממשלה ושר האוצר פועלים בניגוד גמור לדעתם".

המתווה הוא של קדימה

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, אישר בשיחה עם וואלה! חדשות את הפעלת סעיף 131 בדיונים על התקציב. לטענתו, בדיון בוועדת הכספים ביום שני לא היתה הצבעה על הפעלת הסעיף משום ששטרית ביקש לנסות להגיע להבנה, אולם ביום רביעי שטרית הודיע לאלקין כי ראשי קדימה החליטו שלא להגיע להסכמה. "הפלטפורמה של ההחלטות שלנו היא החלטות ועדת הכנסת בשנת 2006, בזמן שלטון קדימה", הוא נימק. עם זאת, הוא הוסיף, כי "במידה שלאופוזיציה יהיו דרישות סבירות הוא יהיה גמיש בקבלת הדרישות".

בנוגע לאיום של האופוזיציה ללכת לבג"ץ השיב אלקין כי, "אם הם רוצים שילכו לבג"ץ. אין כאן החלטה שחורגת ממה שהם עשו בזמנו. הליכה לבג"ץ רק תפגין פעם נוספת את הצביעות של האופוזיציה ואני גם די בטוח שאין להם סיכוי בבג"ץ. אני מבין את תסכולם שהם לא מצליחים לפורר את הקואליציה אבל בפרלמנט יש דרך להתנגד לדברים. זה בסדר לעשות פיליבסר, אבל לא נאפשר להפיל ממשלה רק משום שלא הצליחו להגיע להצבעות בזמן, לא זאת כוונת המחוקק. אנחנו, בכל מקרה, נאחז בתקדימים של השנים הקודמות בתיאום הייעוץ המשפטי של הכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully